23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Undgå hyldevarmere via data og digitalisering

For 10-20 år siden kørte man ofte lager, sortering og afsætning på rygraden og mavefornemmelsen. Den går ikke længere skriver BMW-specialophuggeren KOED i denne branchekommentar.

OPTIMERING Hele bilbranchen går gennem store forandringer for tiden, og vi autogenbrugere mærker det tydeligt hver dag.

Eksterne faktorer som miljø, teknologi, forbrugeradfærd og politik påvirker vores forretninger udefra, og på de interne linjer skal vi være fremsynede, innovative, effektive og proaktive.

Helt aktuelt er emnet digitalisering, og fokuseret brug af data kan hjælpe med at strømline lageret og undgå de urentable hyldevarmere.Efter 25 år i branchen, har vi hos KOED oplevet mange skift i produkter, trends, efterspørgsel, konkurrence, politik og økonomi og har derigennem høstet en masse værdifulde erfaringer.

En af de store forandringer, der er sket gennem tiden, er udviklingen i efterspørgslen. Hvis vi taler om ekstraudstyr, kunne vi for 10 år siden sælge alt det brugte uoriginale, vi kunne få fingrene i, men i dag er det nærmest usælgeligt, og fokus er i stedet på fint, brugt tilbehør fra premium-leverandører.

Kunderne er også tiltagende kritiske omkring standen på de gængse brugte dele, og det kan derfor kun svært betale sig at have dårlige dele på lager. Hvis der for eksempel findes seks brugte BMW 530d-motorer på markedet, og de fem af motorerne har i omegnen af 300.000 kilometer på klokken og står til samme pris, er det ikke usædvanligt, at den 6. motor kan sælges for nær tredobbelt pris, hvis den kun har gået eksempelvis 80.000 kilometer. Kvaliteten er især altafgørende, hvis selve udskiftningen af delen er omfattende og omkostningstung.

Data er nutidens guld

Sådanne skift i markedsvilkårene kræver, at man regelmæssigt forholder sig kritisk til de varer, der ligger på ens lager, da hyldevarmere tager værdifuld plads fra andre og lettere omsættelige varer. Dertil kræver de administrativ tid og ressourcer at have liggende, så det kan godt betale sig at sælge billigt, før disse varer helt mister deres værdi.

For 10-20 år siden kørte man ofte sorteringen på rygraden og mavefornemmelsen, men med dagens komplekse marked, differentierede teknologier og mangfoldighed i bilmodelprogrammerne er det tvingende nødvendigt at overgive sig til værdien af god data.

Hos KOED kører vi digitalisering end2end, det vil sige, at vores historiske data for varenumre, liggetider, omsætningshastighed, profit, volumen og meget mere anvendes fremadrettet til alt lige fra vurderingen af om vi skal købe en given bil over placering og tilgængelighed på lageret til optimal prissætning. Det sikrer os en høj lageromsætning, lav administration pr. del og den bedst mulige indtjening pr. individuel del.

Vi har selv udviklet vores nuværende IT-system, Updater®, men vi ved, at der findes en masse produkter og systemer på markedet, der kan gøre en stor forskel for andre virksomheder i autogenbrugsbranchen.

Kend dit marked

Nu handler det jo ikke om at give al kontrol til data, men om at data giver dig et markant bedre beslutningsgrundlag end tidligere. Det er stadig din forretning, din beslutning og dine penge, det handler om, så find den rette balance i mellem det digitale og det menneskelige.

Vi deler gerne ud af vores erfaringer, og håber det kan komme både virksomheder og branchen til gode. Vi har selv haft held til at afsætte potentielle hyldevarmere ved at sætte dem på auktion, både via budfunktion på vores egen webshop, men også via eBay, som er en rigtig god afsætningskanal til denne produktkategori. På eBay kan du både finde frem til den rigtige pris, men også komme i kontakt med et større marked, hvor en langsomt omsættelig del potentielt kan blive solgt lynhurtigt.

Slutteligt er der hele udfordringen med vurdering af reservedeles potentiale og værdi ud fra en youngtimer/klassiker-vinkel, men det er et kapitel for sig...

Henrik Høstrup Sørensen, direktør hos KOED

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157