23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kod biler med hjælpelinje

Diagnosticering er afgørende for frie værksteder, der vil kæmpe mod bil- producenterne og deres datamure. Det var tema på FTZ Fagmesse-stand.

KODER Selv om det at tale i kodesprog i klassisk forstand kan være et problem, er det vilkårene for langt de fleste autoværksteder i dag. Skifter man eksempelvis en gearkasse, skal den den nye programmeres. Det samme kan siges om en stribe andre komponenter på moderne biler, og derfor skal værkstederne være rustet til de diagnoseopgaver.

Men kodning kan være svært, så derfor var Autotek, der er specialister i diagnosetestere, klar med nyheden DrivePro på årets FTZ Fagmesse i Odense. Testeren sættes som andre til OBD-stikket og kører på wifi, men som en udvidet funktion kan få adgang til kodning og programmering med Autotekniks supportenhed.

- Det betyder, at vi mens mekanikere er i gang med bilen kan overtage alt det, der handler om kodning. Autologic, som vi er en del af, har licenser fra en langt række bilmærker, så vi har adgang til de vigtige data, fortalte Martin Pedersen, der er operationel manager hos Autotek.

- Pass-Thru, som sikrer en effektiv, digital dåseåbner, er også lagt ind i den nye DrivePro. Dermed er det et utrolig effektivt våben for de frie værksteder, som skal håndtere stadig mere komplekse biler.

Hård konkurrence
Men der er flere om buddet, når det kommer diagnoseudstyr, der kan nedbryde de datamure, som bilproducenterne indtil nu ikke har haft held til at bygge inden for EU’s grænser. Som Motor-magasinet løbende har fortalt er en stribe andre udbydere også klar med lignende systemer, som kan bruges på det frie eftermarked. Men med Martin Pedersens egne ord er det overbygningen på DrivePro, som lige gør den en tand mere avanceret.

- Supportniveauet er vores trumfkort. Det kan også være med til at give noget tryghed på værkstedet. Samtidig kan man med samme maskine klare en lang række opgaver, uanset om man arbejder med Hyundai, BMW, Volkswagen eller en af mange flere mærker. Det mener vi er den store forskel her, siger Martin Pedersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079