23948sdkhjf

VW: Vi har købt batterier til 50 mio. biler på el

Tysklands største bilproducent er klar til at bruge store summer på elbiler.

ELBILER VW vil gerne have, at alle i verden ved, at fremtiden er elektrisk. Det tyske firmas adm. direktør Herbert Diess fortæller nu, at VW´s elektriske nye MEB-platform er designet og klar til at blive produceret i 50 millioner eksemplarer i løbet af de kommende år.

VW-topchefen giver dog ikke et klart svar på, hvornår det kommer til at ske, ifølge Autoblog. Til at sætte udmelding om de mange millioner biler på el i perspektiv, solgte VW-gruppen 10,7 millioner biler på verdensplan sidste år.

 VW har allerrede gjort krav på et område til en fabrik i Kina, hvor batterierne skal fremstilles. Og så har koncernen sikret batterier nok til de 50 millioner biler, som skal laves, fortalte Herbert Diess til Automotive News I et interview den 12 november.

- Jeg tror, at vi har det bedste grundlag og den bedste strategi til elbilerne, som kommer nu, fortæller Diess.

Tesla overgiver sig ikke

Tesla, der måske stadig står som den mest indlysende producent af elbiler har dog ikke tænkt sig at lægge sig fladt ned i forlængelse af VW's udmelding. Tesla Model 3 var den bedst sælgende elektriske bil i USA i det 3 kvartal af 2018. Med Tesla Model 3, Model S og Model X holder Tesla fast i tre af top-fire pladserne i listen og bedst sælgende elbiler på globalt plan.

Derfor kan store bilfabrikanter ikke længere bruge en vent-og-se strategi for elektriske biler, mener flere internationale medier. Selv om Tesla fortsat er en lille spiller på det store bilmarked, solgte den amerikanske producent af elbiler langt flere biler i USA end Mercedes-Benz, skriver sitet Atherton Research. Nu er Teslas nye mål at komme op og konkurrere med VW, Toyota, GM, Ford og andre bilgiganter.

Men bilfabrikanterne er begyndt og vise deres masseproduktions-muskler frem, men økonomien i lav- og mellemklassen er udfordrende. Mereindtjeningen for biler i premium- og SUV-klassen til priser omkring 100.000$ (665.000kr. uden danske afgifter, red.) er opadgående, og det giver Tesla rum til at manøvrerer.

Men der er meget mindre plads at gøre bevæge sig på, når Teslas startpris på Model 3 kommer til at ligge på 35.000$ (ca 235.000kr. uden danske afgifter, red.) som er den pris, Tesla i starten stillede sine købere i udsigt. Men på nuværende tidspunkt ligger startprisen stadig på 45.000$ (ca 300.000kr - igen uden danske afgifter).

Sådan vil VW vinde

VW's overordnede mål er dermed at tage vinden ud af Teslas sejl (og salg) ved at udbyde sin billigste elbiler (VW’s elektriske programs) til 23.000$ (20.000€ eller ca 155.000kr, uden danske afgifter, red).

VW beslutter i denne uge, hvorhvidt man skal accelerere sin EV-produktion. Planerne er stadig, at VW’s elektriske bilprogram skal bygges i Tyskland. Hvis VW går videre med de planer, vil det signalere en markant omstlling for VW, da man potentielt set er klar til at gå væk fra forbrændingsmotorer.

De første modeller i VW’s nye “ID” bilserie (elektriske bilprogram, red.) er ifølge producenten klar omkring 2020.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172