DIALOG Der blev smilet bredt og givet "thumbs up" på FTZ-messen, hvor det kendte team Massive Motorsport, blandt andet ejet af racerkører Casper Elgaard, og FTZ forlængede sponsorsamarbejdet for et uoplyst millionbeløb.
Men en ridse i pokalen er uvished om, hvorvidt DTC skal køre i 2019 ved Copenhagen Historic Grand Prix 3.-4. august. Årsagen er, at CHGP-organisationen pt. er ved at fastlægge arrangementet og tænker i fornyelse og bedre økonomi.
- Vi føler os lidt som den charmerende antihelt Den bestøvlede kat fra Shrek-filmene; Den forventede markedsføringsværdi for FTZ bliver minimeret, hvis ikke DTC bliver del af CHGP. Og det vil også være superærgerligt sportsligt ikke at have serien med igen. Det vil vi nok være en del sponsorer i autobranchen, der synes, ligesom tv-dækningen kunne tænkes at blive mindre. CHGP må ikke glemme, at vi alene hos FTZ sørger for at trække flere tusinde tilskuere til arrangementet via vores værksteder og samarbejdspartnere, sagde vicedirektør i FTZ, Jens Nordestgaard Andersen til Motor-magasinet på messen.
Vil et nej til DTC medføre et mindre engagement fra FTZ ved CHGP fremadrettet?
- Ja, jeg kan sagtens forestille mig, at vi vil drosle ned fra 2020. Vi kunne generelt godt tænke os toårige kontrakter, så alle ved, hvad vi har med at gøre; både teams og sponsorer, sagde Jens N. Andersen.
Casper Elgaard og medejer Mads Melin finder det vigtigt, at den "rigtige" motorsport bliver mere synlig ved også CHGP - ikke kun den historiske, hvor ejerne af bilerne passer mere på.
- Vi møder jo op med "hele cirkusset" med team-mekanikere med mere og går til stålet under kørslen, så tilskuerne virkelig får ræs for alle pengene. Et nej til DTC ved CHGP vil gå ud over vores og andre teams sponsorevents, sagde Casper Elgaard.
Vurderer nyt og økonomi
Direktør i Copenhagen Historic Grand Prix, Jens Peter Lange, finder det ikke odiøst, at det privatejede CHGP overvejer fornyelse uden DTC på Bellahøj-banen i 2019
- Vi skal hvert år sørge for at gøre CHGP interessant for publikum ved at vurdere nyt og gammelt. Nu har DTC været med et par år, og vi er i dialog. Det er en dejlig klasse, der giver meget action på både permanente baner og bybaner. Men vi må også tage med, at feltet kun stillede med en lille snes teams sidst, og det er i underkanten. Nu har trækplastrene Jan Magnussen og Ronnie Bremer meldt fra serien i 2019, og det er naturligvis ærgerligt. Men jeg kan godt forstå både teams og sponsorers forventning om at få en investering tilbage, siger Jens Peter Lange. Han tilføjer, at toårige aftaler, som ønsket af FTZ og Massive Motorsport, ikke er med i drøftelserne med DTC.
CHGP har haft underskud i alle årene siden start i 1996, men er i bedring siden bilmanden Jac Nellemann overtog i 2013.
- Vi har øget omsætningen ved CHGP, så det går den rigtige vej med at vise en nødvendig balance, så det ikke handler om blot udgifter til passionerede enkeltpersoner med stort hjerte for motorsporten. Den politiske situation i København er nu, at vi ikke længere får de tidligere tilskud men derimod må betale for leje af Bellahøj og alt andet omkring telte, tilskuerpladser med videre, som skal dækkes ind med indtægter fra deltagere, udstillere, publikum, sponsorer mv., siger Jens Peter Lange.
DTC-aftale forlænget trods uvished
Casper Elgaards team Massive Motorsport får atter sponsorstøtte fra FTZ, der beklager uvished om klassens deltagelse ved CHGP i 2019.