23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ajour med de korte branchenyheder

Elbil-årsmøde med krav, Jaguar I-Pace Årets Bil i Tyskland, Danske bilforhandlere i it-projekt, FDM råder til små vinterdæk, importører kræver mærker adskilt.



 

Elbil-årsmøde vil stille krav



Dansk Elbil Alliance vil vi sit årsmøde 14. november præsentere en køreplan for, hvordan vi når den million elbiler i 2030, som regeringen har som rettesnor i sin nyligt fremlagte klimaplan. En bred politisk aftale må være målet inden nytår, der giver forbrugerne den nødvendige sikkerhed, når deres næste valg skal være en af de snart 1 million grønne biler, som bilimportørerne skal tage flere modeller hjem af, lyder det forlods fra elbil-organisationen.



Jaguar I-PACE Årets Bil i Tyskland



Mens der stadig er spænding om hvilken bil, der vinder titlen som Årets Bil i Danmark 2019, er den sag afgjort i Tyskland. Det blev nemlig Jaguar I-PACE. Bag kåringen står 14 tyske ekspertjournalister, som især hæftede sig ved bilens køredynamik, design og stil. I-PACE er også nomineret i Danmark.







Danske bilforhandlere i it-projekt



Den danske afdeling af it-udviklingsfirmaet CDK Global får større indflydelse på europæisk plan i samarbejde med Bilbranchen og en række danske bilforhandlere i en arbejdsgruppe. Formålet er at udvikle nye og fremtidsrettede it-løsninger, der har stor betydning for autobranchen internationalt.







FDM råder til køb af små vinterdæk



Skal der nye vinterdæk på bilen, kan det være en fordel gå ned i dækstørrelse. Små og smalle dæk står nemlig bedre fast i vinterføre end større og bredere dæk, viser en ny test fra FDM af Dunlop-dæk i fem forskellige størrelser fra 15 til 18 tommer. Ved at gå ned i størrelse er der 1800 kroners forskel på testens største og mindste dækstørrelser, hvilket næsten er halv pris, anfører FDM overfor dækkøbere.



Importører kræver mærker adskilt



Efter krav fra importørerne er Toyota og Citroën hos Frimann Biler A/ S, Maribo, blevet adskilt og har nu hvert deres separate show- og salgslokale. Det skriver Lollands Posten. For et år siden blev Frimann Biler A/ S i Maribo stillet over for krav fra importørerne af Citroën og Toyota, at de to bilmærker skulle adskilles i forretningen for at blive udstillet i hvert sit separate showroom. Frimann Biler overtog i 2007 Maribo Bilhus, der forhandlede Citroën og året efter fik bilhuset forhandling af Toyota. Projektet har indtil videre koster en halv million kroner, og yderligere 300.000 kroner føjer sig til, før projektet er helt færdigt til næste år, skriver avisen. Frimann Biler A/ S beskæftiger 22 ansatte i Maribo og 53 i Nykøbing.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094