23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Q&A: Leasing i store udsving

Leasing er igen oppe i gear. Men hvilke udfordringer står branchen over for. Vi spørger adm. direktør Thomas Lindgren Mortensen fra Alm. Brand Leasing A/S

? Hvor stor en del af de leasede biler bliver efter endt leasingperiode solgt på det danske brugtmarked, og hvor stor en del bliver eksporteret?

! Det europæiske marked for biler er mange gange større end det danske marked. For at vi kan tilbyde de bedste leasingpriser til vores kunder, skal vi sørge for at få den bedste gensalgspris for bilen, når den er kommet retur fra en kunde. Derfor ser vi på både det danske marked og det europæiske marked. For vores vedkommende er det 98 procent af bilerne, der sælges til eksport.

? Reglerne for leasing blev strammet i 2017. Ændringerne medførte, at beregningen af registreringsafgiften på leasingbiler skal tage udgangspunkt i bilens reelle værdi på markedet. Hvordan håndterer branchen denne udfordring? Har det endegyldigt stoppet hullet?

! Det har været en stor administrativ udfordring for hele bilbranchen, og for den sags skyld også for Skat, er min vurdering. Men jeg synes, at vi nu er ved at få indarbejdet de nye processer, så vi igen kan løfte blikket fra det administrative og se fremad. Jeg glæder mig også over, at regeringen har set, at stramningerne har haft den ønskede effekt, og at der derfor ikke har været behov for at indføre yderligere stramninger.

? Stramningerne medførte i en periode et kraftigt fald i leasing, men niveauet er ved at være tilbage på samme niveau som før indgrebet. Kommer antallet af solgte leasingbiler igen op på samme niveau som før indgrebet?

! Erhvervsvirksomhederne leaser deres biler, fordi det både strategisk og økonomisk giver god mening, og derfor er markedet for leasing af personbiler og varebiler til erhvervslivet på samme niveau som tidligere. Faktisk oplever vi nu en stigning, så det i dag er omkring 75% af alle firmabiler, der er leasede, sammenlignet med 72% før indgrebet. Hvad angår privatleasing, er niveauet i 2018 17% højere end i 2015, og det er vores forventning, at det vil stige yderligere i 2019 og fremover. Leasing er en fleksibel måde at holde bil, samtidigt med at det giver tryghed i økonomien. De fordele er der mange, der sætter pris på. Og så kan det altså stadig i rigtig mange tilfælde betale sig at lease sin bil frem for at købe den.

? Overgangen til WLTP fylder meget i den danske bilbranche. Hvordan influerer WLTP på leasingbranchen - og påvirker den privat- og erhvervsleasing ens?

! For branchen betyder reglerne igen mere administration og længere leveringstider. Jeg er spændt på at se, hvordan bilimportørerne vil lancere bilerne prismæssigt baseret på miljøkategoriseringer efter 1. april 2019, hvor de nye regler træder i kraft. Jeg tror, at der kommer til at ske en forenkling af de udstyrspakker og valgmuligheder, som kunderne kan vælge. Det er positivt, fordi kunderne formentlig vil opleve, at det bliver mere overskueligt at vælge udstyr.

? Om privatleasing: I hvor høj grad styres markedet af, et én stor spiller markedsfører privatleasing hårdt?

! Det danske privatleasingmarked er påvirket af især to store spillere, og jeg er af den opfattelse, at de bidrager positivt til at øge interessen for privatleasing. Der er en generel øget bevidsthed hos både forbrugere og virksomheder om, at alt hvad der ikke stiger i værdi, skal du leje eller lease, og det gælder især biler. Ikke mindst i disse år, hvor hele bilmarkedet både i Danmark og internationalt er under forandring. Den forbruger eller virksomhed, som selv investerer i biler, vil derfor med overvejende sandsynlighed løbe en større risiko for værditab end forudset. Det perspektiv er der mange, der deler, uagtet hvor meget eller lidt de store spillere slår på tromme.

? Hybrid- og pluginhybrider fylder mere og mere. Ser du denne type bil som næste store hit i privat- og erhvervsleasing?

! Vi forudser, at hybridbiler i højere grad end rene elbiler kommer til at fylde vejene i fremtiden. Rene el-biler kan give god mening for dem, som har et forholdsvist lille kørselsbehov, men de er ofte væsentligt dyrere end en tilsvarende benzinbil. Hybridbiler har derimod fuld rækkevidde, fordi de kan drage fordel af hele infrastrukturen med tankning og samtidigt kan køre på el, når trafikken tillader det. Vi oplevere allerede en ganske stor interesse fra kunderne for netop hybrid biler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web04