AFKLARING Det er fremover slut med at måtte hente to mand op i tre dage fra TÜV Nord i Hannover til Danmark, når AutoConsult skal lave bremsetest og afprøvninger på tunge køretøjer. Den danske virksomhed er netop blevet godkendt af Færdselsstyrelsen som prøvningsinstans for vare- og lastbiler samt påhængskøretøjer ifølge det såkaldte UNECE regulativ nr. 13.
Denne godkendelse glæder indehaver af AutoConsult i Albertslund ved København, Preben Egelund.
- Det er virkelig positivt, og vi glæder os meget til at benytte denne godkendelse. Dermed bliver afprøvning og typegodkendelse af eksempelvis ombyggede biler langt mere smidigt og billigere for vores kunder end hidtil, siger Preben Egelund.
Han giver et par eksempler på godkendelser, der har krævet tysk besøg; blandt andet en ombygget Rolls Royce som frikørt taxa samt en Scania lastbil, der var blevet bestilt hjem med forkerte bremser, og som derfor "kun" måtte køre med 48 tons totalvægt mod forventet 54 tons hos vognmanden. Dette hjalp AutoConsult kunden med at få ændret ved at godkende en bremse-ombygning.
Helt konkret er AutoConsult nu godkendt som prøvningsinstans til afprøvning af bremsepræstation på køretøjs-kategorierne: stor personbil M2, M3 varebil N1 lastbil N2 og N3 samt påhængskøretøjer kategori O. Det gælder såvel køretøjets stabilitet under nedbremsning, ordinær måling af bilens bremsepræstation, fading test, downhill test, driftsbremse, nødbremsekreds, parkeringsbremse, resterende bremsevirkning ved udfald af en bremsekreds og automatisk bremsesystem.
Det anvendte måleudstyr er beskrevet i AutoConsults kvalitetshåndbog, ligesom virksomheden årligt skal indsende en tilfredsstillende auditrapport til Færdselsstyrelsen.
Autoconsult er i forvejen godkendt prøvningsinstans for MC og personbil M1 og kan nu tilbyde vejledning, køretest og den nødvendige dokumentation for alle typer af køretøjer, eksempelvis hvis der laves opbygninger eller konstruktive ændringer.
Autofirma kan nu godkende alt med tunge bremser
AutoConsult har fået Færdselsstyrelsen blå stempel som prøvningsinstans af store personbiler, lastbiler og påhængskøretøjer.