TANDHJUL Gearkasser går i stigende omfang i stykker - med og uden vedligeholdelse. Og her kommer specialisten i især automatgear, AutoGearNord i nordjyske Brønderslev, ind i billedet. På grund af øget arbejdsmængde har indehaver Jim Jensen netop fordoblet hele molevitten, så antallet af kvadratmeter nu er oppe på 650 med seks lifte i stedet for tre - og to ansatte mere.
Her er masser af specialværktøj, blandt andet en maskine til at teste magnetventiler. Det er nødvendigt, når man har specialiseret sig i tænders gnidsel i bilers gearkasser. Værkstedet er, efter eget valg, ikke med i nogen værkstedskæde. For det er ikke nødvendigt som specialværksted uden almindelig service og reparation af biler, mener Jim Jensen. Dog er han medlem af brancheorganisationen Dansk Bilbrancheråd.
- Der skal tid, tålmodighed, viden og total koncentration til, når man beskæftiger sig med gearkasser. Ellers bliver det noget rod. Her har vi forfinet processen, så vi altid laver den bedst muligt kvalitet - helt gnidningsfrit, siger Jim Jensen.
Halv pris og forbedret
AutoGearNord har eksisteret i 17 år og beskæftiger sig med fordeler-gearkasser, bagtøj, manuelle og, for 80 procent af tidens vedkommende, automatiske gearkasser for kunder i hele landet fra især autobranchen. Her kommer næsten ingen private.
- Det giver jo mening, når vi kan reparere for eksempel en Audi-gearkasse for 35.000 kroner, og en ny koster 80.000. Næsten al vores produktion er reparation, men vi skifter da nogle få genbrugs-gearkasser. For os handler det om at kunne stå inde for det, vi genmonterer. Og ofte forbedrer vi og retter fejl i de oprindelige OE-monterede gearkasser og -koblinger, fortæller Jim Jensen.
Gearkasser svagere
Han oplever, at gearkasser ganske vist bliver mere moderne, men mange har en snert af at være blevet svagere.
- Det lugter af vægtreducering, og af at gearkasserne skal være så enkle som muligt. De er i dag ikke overdimensioneret som tidligere, og mangler tidligere tiders gode hærdning af tandhjulene. Men jeg kan ikke sige, om nogle mærker er bedre eller dårligere end andre. Vi ser naturligvis mange gearkasser fra de bilmærker, som der kører mange biler fra på vejene, siger Jim Jensen.
Tre Audi R8 sidste år
Han kalder hellere sine få specialist-kolleger i landet for kolleger end konkurrenter.
- Fordi vi er så få, hjælper vi hinanden - hvis jeg har en udfordring på Sjælland, så ringer jeg til kollega der for at gøre det nemmere for kunden, og vi har en god indbyrdes jargon, siger Jim Jensen.
Blandt de sjovere opgaver, han har haft, var en Ford Hotrod fra 1932 med V8 GM motor, flere Mercedes AMG’er samt hele tre Audi R8 sidste år med problemer med styring af gearkassen.
Gearspecialist klar til større rykind
AutoGearNord laver gearkasser for autobranchen i hele landet og har netop fordoblet pladsen.