VIDEN En af de største udfordringer, som bilproducenter stiller producenter af bremseklodser over for, er at undgå eller reducere bremsestøj. For at løse dette problem med visse specifikke bremsesystemer har man udviklet det asymmetriske bremseklods-design, hvor bremseklodsen berører bremseskiven i en vinkel.
Ferodo gør brug af to metoder til at opnå berøringsvinklen. Den ene er brugen af en affasning på friktionsfladen, og den anden er en udstansning i støjreduktionsklodsen på bagpladen. I begge tilfælde er det nemt at forstå for mekanikeren, at klodserne skal placeres på en bestemt måde.
Mange retningsbestemte klodser har en pil på bagpladen, der angiver bremseklodsens placering i forhold til bremseskivens rotation. Nogle retningsbestemte klodser bruger ikke en pil men i stedet et bogstav. Bogstavet angiver, på hvilken side af køretøjet bremseklodsen skal monteres. "R" er højre og "L" venstre side - naturligvis for henholdsvis Right og Left.
Hvis der hverken er angivet en pil eller et bogstav, og Ferodo-klodsen har en affasning, skal affasningen være på den forreste kant, hvor klodsen først berører bremseskiven under bremsning.
Har bremseklodserne en affasning på begge kanter, skal kanten med det største affasningsområde vendes mod den forreste kant, hvor klodsen først berører bremseskiven.
Har Ferodo-klodserne en halvmåneformet udstansning på støjreduktionsklodsen, skal udstansningen kunne ses på den forreste kant, hvor klodsen først berører bremseskiven.
Ferodo har lavet en folder om korrekt montering, ligesom man kan se Youtube-film om emnet.
Folder og film om korrekt montering af klodser
Asymmetri, affasninger, pile og retningskrav er vigtige elementer i bremsearbejdet.