23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

BILTEST FOR PROFESSIONELLE Hyundai Ioniq Plugin Hybrid

Plugin er et af de stærkeste ord i bilverdenen lige nu. Derfor tester vi her en af de mest interessante af typen; Ioniq Plugin Hybrid fra Hyundai.

PLUGIN Plugin er et af de stærkeste ord i bilverdenen lige nu. Biler med plugin hybrid-teknik bygger bro mellem konventionelle biler på benzin eller diesel og fremtidens elbiler. Det er lige ved, at plugin har begge systemers fordele - langt mellem tankninger og lavt CO2-udslip. Dertil kommer så, at det lave udslip resulterer i en lav registreringsafgift og derfor en lav pris.

En af de nyeste af typen kommer fra Hyundai. Koreanerne lancerede sidste år den nye serie af biler med titlen Ioniq, der både fås med elmotor, som hybrid og altså som plugin-hybrid. Importøren har gjort det lettere at vælge efter behov ved at lade alle tre koste præcist det samme, nemlig fra 263.975 kr. Og det er en go’ pris.

I sit afsæt er Ioniq en 5-dørs bil. Når vi noterer "bil," er det fordi, den har fem døre som en hatchback, men har en form, der mere minder om en mellemting mellem en sedan og en coupé. Og den karrosseriform har intet specifikt navn - derfor bare "bil".


STYRKER & SVAGHEDER

✔ Plugin-systemet

✔ Fartformåen

✔ Pris og garanti

÷ Lårstøtte på forsæder

÷ Bagagerums størrelse

÷ Opladningstid



MEKANIKEREN SKAL VIDE:

Ioniq-serien kræver en særlig uddannelse af mekanikere, idet bilen findes med tre forskellige energikilder, der alle har "orange" kabler som et kendetegn. Altså stærk strøm i bilen, hvilket kræver sit af mekanikeren - ikke mindst hvad angår sikkerhed. Her i plugin-udgaven er kraftkilden en 4-cylindret benzinmotor kombineret med en elmotor, der får sin energi fra et forholdsvist stort batteri, der kan lades op ad tre kilder: 1) Under kørslen fra bilens benzinmotor. 2) Når bilen løber i friløb og endnu mere, når den bremser. 3) Fra en ekstern strømkilde.

Videre er bilen konventionelt bygget op. 5-dørs karrosseri med McPherson fjederben foran. Hjulene måler 16" i diameter med 205/55-dæk; de er med til at sikre bilen en komfortabel kørsel hen over ujævnheder. I øvrigt kombineret med ganske dynamiske egenskaber - langt mere dynamisk (altså sporty) end mange andre biler fra Korea.


SÆLGEREN SKAL VIDE:

Plugin-systemet sikrer et lavt forbrug og dermed et lavt udslip. Ifølge koreanerne selv er forbrugstallet 90 km/l og det tilsvarende udslip 26 g/km. Og læg endelig mærke til; dette er gjort op efter den nye WLTP-norm. Det er et meeeget lille forbrug for udslip.

Og plugin kombineret med en lav pris - 263.000 kr. svarer til en VW Golf med mellem-udstyr - er de absolut stærkeste kort, Hyundai-sælgeren har på hånden.

Han eller hun har endvidere et andet, nemlig bilens køreegenskaber, der er overraskende dynamiske. Nej, ikke som en Ford Focus, men langt mere præcis på rattet end vi er vant til i biler fra Korea.

Videre er kabinen velindrettet, der er en stor skærm til infotainment inkl. to "metre," der tydeligt viser det øjeblikkelige samlede forbrug. Og nok så vigtigt: Køreren får også tydelig besked om, hvornår bilen bruger både benzin og el, hvornår den opsamler energi til batteriet og som det måske vigtigste: Hvornår den kører på el alene. Andre fordele: Meget udstyr.



Bilen i denne artikel: Hyundai Ioniq Plugin Hybrid til 263.975 kr.

Andre versioner af Hyundai Ioniq: F.eks. Ioniq Hybrid fra 263.975 kr. og Ioniq Electric fra 263.975 kr.



Ioniq Plugin Hybrid og to konkurrenter

Bil    Motor    Effekt    Acc.    Forbrug    CO2    Pris

Hyundai Benzin + el 141 hk 10,6 sek. 90,9 km/l 26 g/km 263.975 kr.

Kia Benzin + el 141 hk 10,8 sek. 71,4 km/l 31 g/km 269.999 kr.

Toyota Benzin + el 122 hk 11,1 sek. 83,3 km/l 28 g/km 329.990 kr.

*) Vi sammenligner Hyundai Ioniq Plugin Hybrid med Kia Niro Plug-in Hybrid og Toyota Prius Plug-in. Alle tre er målt efter den nye WLTP-norm.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.09