23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Første M3 - nu er den stukket helt af

En gammel BMW 3’er til 600.000 kroner; giver det på nogen måde mening? Når "den gamle BMW" er den første M3, er der et lysende svar - et rungende ja!

KLASSIKER Lidt forskellige nedslag i bilhistorien rammer en række absolutte klassikere: Ford Escort Twin Cam, Mercedes 190 Cosworth, Porsche 911 plus denne her: BMW M3. Og nok så vigtigt, den første M3, den fra 1980’erne, den med fire cylindre, altså BMW M3 E30.

Den er en ægte klassiker. Den er så efterstræbt, at den bare stiger og stiger i værdi. Og prisen bliver antagelig ved med at stige.

Nyeste eksempel er denne sorte M3 E30 2,3, vi har set til salg på Fyn hos Munich Cars i Odense SØ. Og hold nu fast, den står til salg for 600.000 kroner.

Men måske er prisen slet ikke hen i vejret alligevel. En af landet største eksperter på området er Peter Clausen, redaktionschef på bladet MotorClassic. Clausen vurderer:

- Nu er E30-M3’ere jo ikke dem, der er flest til salg af herhjemme. Men som altid, med „ægte“ og internationalt eftertragtede klassikere, er det klogt at kaste et blik på det internationale prisniveau; og syd for grænsen skal du som regel af med mindst 80.000 euro (450.000 kroner) for et fint og veldokumenteret eksemplar - med hastigt stigende tendens i øvrigt.

- Så de 600.000 kroner i annoncen for den danske bil er næppe helt ved siden af, er Peter Clausens umiddelbare bud.

Den sorte M3’er er, ifølge annoncen, registreret første gang i anden måned 1990 og har, atter ifølge annoncen, gået i alt 117.000 km. Bilen, der er fra Sverige, har været igennem en fuld karrosserirenovering i 2012. Der er i øvrigt mere svensk blod i denne tysker, idet den har fået en motorrenovering i 1999 hos firmaet Köhler Racing.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|