OMDØMME Uddannelse, mere uddannelse og hightech-udstyr i form af Augmented Reality (AR) skal rykke autobranchen væk fra det sorte og gammeldags omdømme og ind i en langt mere digital æra, hvor også it-kloge ansatte kan se en fremtid for sig. Det er i hvert fald visionen hos en af den kommende FTZ Fagmesses absolutte sværvægtere, Bosch. Firmaet, der er stor på både maskiner, software og hardware til eftermarkedet brugte 2017-messen til at skyde gang i AR-æraen, der kort fortalt går ud på, at man enten et sæt briller en eller tablet kan lægge et digitalt lag oven på virkelige. Det arbejder fortsætter man i år, fortæller Brian Urup, der er key account manager hos Bosch og som er med til at planlægge virksomhedens messestande.
- Vi er da stolte af, at vi med AR kan vise både de helt unge og de lidt ældre, at autobranchen i høj grad er med fremme på teknologifronten, når det handler om moderne måde at undervise og arbejde på. Vi tror fortsat meget stærkt på teknologien, som vi bruger i konkrete kurser med el- og hybridbiler, fortæller Brian Urup og supplerer:
- Man skal være up to date med de nye teknologier. Det er helt generelt på de danske autoværksteder, men i høj grad også via vores Bosch Car Service koncept, hvor tingene bindes sammen til også at indeholde målrettet markedsføring og nye løsninger, der fremtidssikrer værkstedet.
Digital dåseåbner
Pass-Thru er et nøgleord for de fleste værksteder i dag, der ikke er bundet op på et specifikt mærke, fordi det fungerer som en digital dåseåbner, som giver mekanikeren adgang til alle de vigtigste data gennem bilens OBD-stik. Også her vil Bosch skrue op for sin indsats i Danmark - især gennem et langvarende samarbejde med FTZ.
- Vi vil meget gerne uddanne flere mekanikere og værkstedsfolk til at gøre det her selv. Også i princippet uden vores indblanding og uden de her datamure, som bilproducenterne tidligere opbyggede. I dag er Pass-Thru meget vigtigt, og det understøtter vi yderligere på messen, forklarer Brian Urup.
Stand C-3907
Messe skal sparke til mere uddannelse
FTZ MESSE: En af sværvægterne udbygger sin brug af Augmented Reality i kampen om en mere hichtech branchen.