UDSTØDNING I takt med at biler med forbrændingsmotorer underlægges stadig flere krav til at begrænse emissioner, stiger det tekniske niveau for de udstødningssystemer, som skal holde den giftige udledning væk fra vejene. Netop den kompleksitet er omdrejningspunktet for Lars Mothes, der arbejder for den store tyske industrivirksomhed HJS. Her har man specialiseret sig i katalysatorer og emissionsteknologi til autobranchen - både OE og til eftermarkedet. Derfor ved han også, hvad det kræver af fremtidend værksteder, der skal kunne servicere biler.
- For mig at se er der mange udfordringer forude for autoværkstederne. Især på delen med sensorer sker der rigtig meget, og det rykker ved de redskaber, som mekanikerne skal bruge. Det er avancerede systemer, og det hele er igen bundet op på OBD-stikket, fortæller Lars Mothes og fortsætter:
- Det har også den konsekvens, at ændringer på eksempelvis partikelfiltrene får stadig større betydning, også i forhold til at opretholde ydeevnen i forhold til OE-niveauet. Kort sagt er det en kompliceret størrelse at skrue på moderne bilers udstødningssystemer, siger HJS-manden.
Han frygter, at det vil koble nogle værksteder fra, og behovet for efteruddannelse vil stige, fortæller Lars Mothes.
En fremtid med diesel?
Når man taler om emissioner, taler man lige nu også om diesel, der ikke rigtig man finde sit ståsted efter Dieselgate. I hvert fald ikke, når diverse politikere er blevet spurgt på tværs af landegrænserne i EU. Men set med briller fra en eftermarkedsmand, hvordan set fremtiden for diesel så ud? Lars Mothes er ikke så bekymret - i favør af diesel.
- Jeg er helt overbevist om, at lastbiler, varevogne og busser uden for de større byer vil blive ved med at køre på diesel. Jeg tror dog, det vil se noget anderledes i lande og byer, hvor afstandene er korte. Men tager man et land som USA, hvor afstandene er meget store, har jeg svært ved at forestille mig en transportsektor uden diesel, siger Lars Mothes og pointerer:
- Med moderne filtre og teknologi er dieselbiler rene. Men derfor er der selvfølgelig en bevægelse i gang hos især pakkepost-selskaberne, der skruer op for el og andre alternative drivmidler.
Stand A-1535
Krav mod forurening vil presse værkstederne
Der bliver lagt stadig flere lag teknologien over på det at kontrollere bilers udstødningssystemer.