23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Støddæmpere til sport og komfort

Ingen støddæmpere ligner hinanden. Den svenske fabrikant Öhlins anvender beregningsmodeller for at få sine produkter til at fungere til forskellige biler.

TEKNIK I Upplands Väsby nord for Stockholm holder en støddæmper-producent til, som er blevet kendt for sine løsninger inden for affjedring af især konkurrence-motorcykler. I de seneste år har nærmest alle verdensmestre i roadracing kørt på støddæmpere fra Öhlins Racing AB.

Men virksomheden laver også støddæmpere til eftermarkedet for biler. Er man den heldige ejer af en Porsche, BMW eller anden sportslig biltype, kan man købe og få monteret Öhlinsdæmpere for dermed få bilen til at opføre sig anderledes under kørsel. Det fortæller Erik Lönneqvist, der er chef for udvikling af bilprodukter hos den svenske dæmperproducent.



Erik Lönnqvist, hvad skal man forvente sig af en opsætning med Öhlins dæmpere?

- Tanken er, at man skal få bedre kontrol over bilens bevægelser og bedre stabilitet, følsomhed men også komfort. Vi synes, at vi kan tilbyde et godt kompromis, hvor man ikke behøver at ofre det ene for det andet. Det kræver en lidt mere forfinet teknik end i andre støddæmpere.



Hvad er det, der adskiller jeres støddæmpere fra andre?

- Det handler om at have kontrol over den hydrauliske funktion i støddæmperen og at have en forståelse for, hvordan ventilmekanismen opfører sig under lynhurtige forandringer - hvad vi kan kalde et dynamisk forløb. Vores støddæmpere har også en justeringsfunktion, så man kan vælge, om man vil prioritere stabilitet, når man skal køre på eksempelvis en trackday-bane, eller om man vil have bedre komfort på gaden. Hele støddæmperens grundkarakter stemmes af, hvordan ventilerne inde i dæmperen er udformet.



Hvordan foregår det, når I udvikler en ny støddæmper?

- Vi begynder på det teoretiske plan med at veje og måle bilen og dens hjulophæng og anvender derefter informationen til at lave en simulering med en særlig beregningsmodel, vi har udviklet. Med den får vi en grundkarakter, en basisindstilling til at fremprovokere alle tænkelige opførsler. Derefter laver vi små justeringer, til vi er tilfredse. Af og til ændrer vi også fjedervæggen eller andre fysiske parametre, for at det skal fungere optimalt.



Og hvad sker der derefter?

- Når vi er tilfredse med funktionen, udfører vi en såkaldt accelereret livscyklus-test. Støddæmperen køre i en testrig, hvor vi udsætter den for alle de kræfter og hastigheder, som den ville have oplevet på vejen. Derefter forbereder vi den mekaniske konstruktion for produktion, begynder fremstillingen og tester serieproduktionsmodeller på biler, inden vi begynder salget, for at alt fungerer, og der ikke er mislyde eller andet, der forstyrrer.

Forfatteren til disse artikler, Daniel Östlund, er tidligere ansat hos Öhlins.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|