23948sdkhjf

Adaptiv støddæmper tilpasser sig til vejen

| Af Daniel Östlund | Tip redaktionen om en historie

Sporty støddæmpere skal være stive, og komfortable dæmpere skal være bløde. Men grænsen er blevet sløret af de adaptive støddæmpere.

TEKNIK Støddæmperen er, som bekendt, en uundværlig del af affjedringen på en bil. Den modvirker duvende bevægelser - men stød dæmper den egentlig ikke i streng forstand.

Normalt er en støddæmper passiv. Det vil sige, at den ikke forandrer sine egenskaber. Faste ventiler styrer, hvordan olien skal flyde i dæmperen, og ved hver hastighed, den trykkes ned eller trækkes i, genereres en vis modstand. Jo højere hastighed desto større modstand.



Men engang imellem vil man gerne kunne kontrollere forskellige vandringer på forskellig måde. Ujævnheder i vejbanen vil man kunne sluge så komfortabelt som muligt. Men man vil samtidig ikke have, at karrosseriet falder ud over yderhjulet, når man styrer ind i en kurve. Det kræver støddæmpere, der genererer forskellig modstand alt efter situationen.

Kært barn mange navne
Ofte kaldes fænomenet aktive støddæmpere, aktiv affjedring eller tilmed aktivt chassis. Men intet af dette er korrekt. I branchen siger vi enten semiaktive støddæmpere, eller hellere adaptive støddæmpere, idet de tilpasser sig omgivelserne.

I en adaptiv støddæmper styres modstanden elektronisk af en central enhed, der henter data fra bilens forskellige sensorer, for eksempel fra rattet og gaspedalen, eller fra sensorer, der holder styr på, hvor på vejen bilen er.

Dermed kan datadelen i støddæmpere afgøre, hvad føreren af bilen har gang i og bestemme, om dæmperen skal stritte imod eller slappe af hvert eneste øjeblik. Ofte har føreren også adgang til flere forskellige køreprogrammer, hvor eksempelvis en komfortindstilling ikke prioriterer stor kontrol med karrosseriets bevægelser, mens et sportsprogram gør det stik modsatte.

Olie eller magnetfelt
Teknisk kan det foregå på forskellig måde. Den mest almindelige løsning er oliedæmpning, hvor dæmperen styres af en elektromagnetisk ventil, der åbner eller lukker afhængig af, hvilken opførsel der ønskes lige nu. En anden løsning er at anvende en oliedæmper med magnetiske partikler, der kan ændre træghed ved hjælp af et varierende magnetfelt. Resultatet er det samme; en støddæmper, der kan generere forskellig modstand alt efter, om føreren flyder eller farer afsted med bilen.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Min Fremtid
Biløkonom: Sådan gik jeg hele vejen til toppen

En uddannelse som biløkonom har bragt Mikkel Westergaard til tops i autobranchen

Grossist vil effektivisere værkstedsdrift

Auto-G er klar med værkstedssystemet Gplan, som er lavet i samarbejde med Triscan. Fem basismoduler og syv i tillæg.

Min Fremtid
- Vi leder efter unge med ’ild i øjnene’

Vil du i lære som salgstrainee? Så skal du ikke være ’pistolsælger’, men tålmodig, lyttende, hjælpsom og målrettet, siger salgsdirektør Henrik Brøchner Jensen

Plus

Sådan skiller du dig ud som værkstedsejer

I kampen mellem frie og mærkeværksteder er god ledelse og bedre forståelse for kunder og økonomi blevet nøgleord.

Den svenske autobranche festede løs til award show

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Bosch i Danmark fylder 100 år

En af de store fejrer en af de største fødselsdage.

Magnussen tager VM-point i tiende sejr til Hamilton

Det blev til to danske VM-point i det brasilianske grandprix, hvor Lewis Hamilton tog tiende sæsonsejr og Mercedes sikrede sig konstruktørmesterskabet.

Plus

Autofirma kan nu godkende alt med tunge bremser

AutoConsult har fået Færdselsstyrelsen blå stempel som prøvningsinstans af store personbiler, lastbiler og påhængskøretøjer.

Min Fremtid
Derfor vil jeg være mekaniker

Sindby fylder 100 år

Vejle-firma afslører nyt navn og logo på jubilæumsreception 16. november.

Kæde åbner nyt værksted i Holstebro

Plus

Kom med dybt ind i Renaults hemmelige F1-haller

Det kræver de ypperste mekanikere, lakerere, ingeniører, designere og naturligvis kørere at bygge en Formel 1-racer.

Plus

Folder og film om korrekt montering af klodser

Plus

Mekanikere laver alt for mange bremsefejl

Producenten af bremsedele, Ferodo, har igangsat en kampagne for at minimere kundeklager over forkert monterede og ødelagte bremseklodser.

Min Fremtid
El-biler er lidt fesne - men de er fremtiden

19-årige Marcus Madsen er EUX Mekaniker-elev på Skjern Tekniske Skole. Her bliver han uddannet i nyeste teori og praksis

Galleri: FTZ Fagmesse fra (næste) alle kanter

Der er musik, minigolf, Formel 1, quiz, fadøl og godt humør på årets FTZ-messe i Odense.

Mega mekaniker-messe vælter Odense

På værkstedet: Hvad kan Serviceplatformen?

Online booking sker gennem FTZ’s Serviceplatform. Men hvad er det for en størrelse?

Plus

Krav mod forurening vil presse værkstederne

De professionelle skal tiltrækkes

Plus

Dansk-kinesisk lysshow på FTZ

God stemning, drivaksler og fagsnakken

Plus

Sparekrav til mekaniker-uddannelser droppes

Regeringen og Dansk Folkeparti vil alligevel ikke tvinge erhvervsskolerne til milliarddyrt sparekrav.

Plus

Kæmpemesse: Derfor lever det personlige møde

Det personlige møde går aldrig af mode og FTZ samler igen i år den fri autobranche i Odense.

Sæt rigtige for aircon og svejsegasser

Italienske dæk til den nordiske vinter

Ny luft til flade dæk

Vind en Ferrari - sådan da

Motor-magasinet er klar: mød redaktionen

Plus

En stand smurt i olie

Stærkere end stål og let som en fjer

Plus

Masser af auto-el på messen

Prisbilligt koblingssæt til ældre biler

Borg udvider med ny fabrik i Polen

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Hjemmeside kommer tættere på tændrør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

www.glasuritcampaign.com

Mezzanin giver 25 % mere lagerplads hos Jysk Firmatøj

MSW 73

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Nyt central lager i Eindhoven

www.glasuritcampaign.com

Sælger for 35 milliarder kroner biler i år

Elbiler er billigst: Slår benzinbil på faste udgifter

Nyhedsbrev fra SINDBY

Nye højtydende smeltelime til industrien

Kia fokuserer – Ceed er bedre end nogensinde

Markante ændringer i bilmarkedet og kundeadfærd truer danske bilforhandleres fremtid

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Morten Wendelbo ny salgskonsulent hos AD Danmark

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!  

Omnicar SAM er nomineret til "Årets produkt" og "Bedste tiltag"

Nyheder til lavpris på FTZ messen

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe h...

Send til en kollega

0.342