23948sdkhjf

Adaptiv støddæmper tilpasser sig til vejen

| Af Daniel Östlund | Tip redaktionen om en historie

Sporty støddæmpere skal være stive, og komfortable dæmpere skal være bløde. Men grænsen er blevet sløret af de adaptive støddæmpere.

TEKNIK Støddæmperen er, som bekendt, en uundværlig del af affjedringen på en bil. Den modvirker duvende bevægelser - men stød dæmper den egentlig ikke i streng forstand.

Normalt er en støddæmper passiv. Det vil sige, at den ikke forandrer sine egenskaber. Faste ventiler styrer, hvordan olien skal flyde i dæmperen, og ved hver hastighed, den trykkes ned eller trækkes i, genereres en vis modstand. Jo højere hastighed desto større modstand.



Men engang imellem vil man gerne kunne kontrollere forskellige vandringer på forskellig måde. Ujævnheder i vejbanen vil man kunne sluge så komfortabelt som muligt. Men man vil samtidig ikke have, at karrosseriet falder ud over yderhjulet, når man styrer ind i en kurve. Det kræver støddæmpere, der genererer forskellig modstand alt efter situationen.

Kært barn mange navne
Ofte kaldes fænomenet aktive støddæmpere, aktiv affjedring eller tilmed aktivt chassis. Men intet af dette er korrekt. I branchen siger vi enten semiaktive støddæmpere, eller hellere adaptive støddæmpere, idet de tilpasser sig omgivelserne.

I en adaptiv støddæmper styres modstanden elektronisk af en central enhed, der henter data fra bilens forskellige sensorer, for eksempel fra rattet og gaspedalen, eller fra sensorer, der holder styr på, hvor på vejen bilen er.

Dermed kan datadelen i støddæmpere afgøre, hvad føreren af bilen har gang i og bestemme, om dæmperen skal stritte imod eller slappe af hvert eneste øjeblik. Ofte har føreren også adgang til flere forskellige køreprogrammer, hvor eksempelvis en komfortindstilling ikke prioriterer stor kontrol med karrosseriets bevægelser, mens et sportsprogram gør det stik modsatte.

Olie eller magnetfelt
Teknisk kan det foregå på forskellig måde. Den mest almindelige løsning er oliedæmpning, hvor dæmperen styres af en elektromagnetisk ventil, der åbner eller lukker afhængig af, hvilken opførsel der ønskes lige nu. En anden løsning er at anvende en oliedæmper med magnetiske partikler, der kan ændre træghed ved hjælp af et varierende magnetfelt. Resultatet er det samme; en støddæmper, der kan generere forskellig modstand alt efter, om føreren flyder eller farer afsted med bilen.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Test på nettet skaffer nye medarbejdere

Autohuset Vestergaard har haft succes med "Den store mekanikertest" på Facebook. Det har givet Albert Husaj en lærlinge-kontrakt.

Plus

Tjek spillerummet før tingene spidser til

Ferodo orienterer her om bremsefrigange, deres betydning samt den korrekte justeringsprocedure.

Nyt LED lys effektiviserer lakeringsarbejdet

NK-klodser skal være markedets mest støjsvage

SBS Automotive skærper profilen ved at konkurrere på kvalitet med ny teknik og tiltag, der sætter fokus på bremsekomfort og emballage.

Nyhedsbrev

Triscan udvider med DSG-dele til vådkoblinger

Online Avis Arkiv

Xtremt hurtig lakering

Mobile malerkabiner ikke en snuptags-løsning

AutoBranchen Danmark ønsker at nuancere debatten om mobile malerkabiner efter artikler i Motor-magasinet.

Begrænset adgang til bildata bliver kostbar

De stadig mere digitale biler truer med at ramme eftermarkedet og efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til 500 milliarder kroner om året. FDM og AUTIG er bekymrede.

Nyt musikalbum fra Jens Sørensen

Plus

Engelske koblingssæt som alternativ til de store

Rymec koblinger til typisk lidt ældre biler er blevet vel modtaget i Danmark via CAC. Motor-magasinet har besøgt den engelske producent.

Årets danskere på Le Mans 24 timer

Selvfølgelig er Jan Magnussen til start til årets 24-timer Le Mans. Men det stopper slet ikke her; der er en ny dansk pige dernede, Michelle Gatting, og Michael Christensen kan faktisk vinde VM.

Køling og varme i vores biler gennem 40 år

Plus

AutoMester satser på grønt elbil-koncept

Værkstedskæden lancerer E+ med et landsdækkende el-ladenetvæk for at gøre el- og hybridbiler attraktive for danskerne.

Tappesæt suger al automatgearolien ud

Filterproducent vil også skifte gearolien

Ny nedtur for Haas – ny Mercedes-triumf

Kevin Magnussen sluttede på en 13. plads i Shanghai, hvor Mercedes blev et og to.

Kunstnerisk bremse-letvægt

Brembo har lanceret flere nyheder med kunstnerisk særpræg og kombination af aluminium og støbejern.

AUTIG blæser til kamp for fri adgang til bildata

Udfordringer med adgang til data og connected cars fyldte meget på AUTIG’s årsmøde, hvor der ellers var tilfredshed med alt fra lobbyarbejde til en ny service til den tunge sektor.

Organisation klar til kamp for frie bildata

Plus

Nederlag til autogenbrugere i Højesteret

Den næsten 12 år gamle sag slår fast, at genbrugere skal betale moms af hele beløbet, når brugte biler købes af forsikringsselskaber – Skat har dog i mellemtiden ændret praksis, så dommen får ingen praktisk betydning.

Genan på opkøb

Dækimportørerne skifter formand

Jannick Ditlevsen har afløst Kenneth Saust efter 14 år som førstemand for Dækimportørforeningen.

Værktøjspræmier til skills-vindere

Plus

Elbiler tiltrækker ny type teknikere

Elbiler kræver ikke den store investering i hardware. Men de lokker en ny type teknikere til. Hyundai-Danmark forklarer, hvordan mærket gør de cirka 45 værksteder klar til elbiler.

LEDER: Få nu hovedet ud af busken

Plus

Ude og inde i autobranchen

Grill, benzin og klassiske biler på Egeskov Slot

Kom til temadag om emissioner

Dæk-kampagne rulles ud til familien Danmark

Plus

Opbakning til genbrug af dele fra en uventet kant

Dansk klimaanlæg-skole til Island

Plus 1

Hvad stiller man op med dårlig omtale?

Plus

Fripas til lakering af naturen med mobile kabiner

Plus

Kræver forlænget høringsfrist om lakkabiner

Plus

Gamle sprøjteregler i vejen for ny teknologi

PaintExpo fagmesse vokser halvandet år før den åbner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kør dig til en gratis hjemmeside

Dansk Procesventilation har leveret procesventilation til maskinfabrik

Damien Germès udnævnt til NGK SPARK PLUGS første lokalt forankrede direktør.

Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI

ShieldTecs Ultra - den bedste voks til automatisk bilvask

Nyt testcenter taget i brug

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Biltorvet kigger ind i bilsælgerens hjerne - skal du med?

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

DCC handler IT-hardware globalt - men lagerinventaret handles lokalt

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

Et klik og du er klar - X-Lock

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Svingende kølevandstemperatur på biler med DSG-gear

2 vindere fra College360 Silkeborg

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

5 tips til det lille dækcenter

Kvalitets motorolier til konkurrencedygtige priser

Ny kundechef er godt i gang i Leasing Fyn

Michael Stig Mogensen ny salgskonsulent hos AD Danmark

3D print af reservedele! Hvad gør Triscan?

Webshop for værktøj, svejsere & værkstedsudstyr nu fuldt funktionsdygtig

Ava Grand Opening

Send til en kollega

0.19