BETÆNKELIGHED Det er en rigtig god historie - og den bliver fortsat fortalt i mange bilkredse: At blive valgt til Årets Bil er meget godt her og nu - men på sigt: Sikken noget rod. For Årets Bil viser sig jo alligevel altid at være en skodbil.
Men det var jo i gamle dage. Fiat 126, to Simcaer, Opel Kadett E og Fiat Multipla er jo næsten så lang tid siden, at hvis bilerne den dag i dag ikke stod på Viborg Museum for at markere Årets Bil i Danmark 50 år, kunne det være løgn. Men det er det ikke. Det er rigtigt nok: Blandt bilerne, der har været omkranset af en laurbærkrans, der er to meter i diameter, er vitterligt de biler, der blev nævnt for et par linjer siden.
Og man skal vist være rigtigt meget Fiat-fan eller Simca-sympatist for at sætte hækmotorbilen 126 og designmonsteret Multipla - for ikke at tale om og rustbunkerne Simca 1307/08 og Opel Kadett E under kategorien "gode biler."
Men det var jo den gang; nu er alt jo anderledes! Eller er det? Hvis man lader pennen løbe ned over de seneste ti års vindere af titlen, vil den af sig selv lave en rød markering ud for - ja, Opel Ampera.
En bil som ikke blev solgt
Nej, ikke at Ampera i dag syv år efter kåringen ryger i kategorien skodbil. Men den er i hvert fald et udtryk for, at jurymedlemmerne tog helt fejl. For Opel Ampera blev aldrig et salgshit; spørgsmålet er vel i virkeligheden, om den overhovedet blev solgt. Ok, formelt var bilen jo til salg, men der nåede kun at ryge ganske få over disken her i Danmark.
Hvordan kan et seriøst jurymedlem se tilbage på, at han eller hun stemte på en bil, der stort set ikke solgte? Set i bakspejlet var det jo ikke svært. Opel Ampera så i øjeblikket visionær ud. Men den ramte med sin særlige kombination af benzin- og elmotor ned mellem to stole. Eller måske nærmere; den ramte slet ikke noget som helst. Altså ud over ved siden af.
Så altså: For mindre end ti år siden skulle den danske bilpresse så vurdere, om moderne teknik var så genial, at den fortjente hæderen Årets Bil i Danmark. Det blev stemt og voteret. Og ramt ved siden af.
Hvad så med i år? Der er her og nu i alt fem biler i finalen til at vinde titlen: Tre på benzin og diesel, to på el, denne ene (Jaguar I-pace) endda udelukkende på el.
Hvem tør efter Ampera-gate stemme på en bil, der rækker mere ind i fremtiden end i nutiden. Det gør blandt andre Karsten Lemche, testkører for FDM’s Motor og formand for MKD, der arrangerer kåringen:
- For mig skal Årets Bil i Danmark være den bilmodel, der skaber størst disruption i forhold til konkurrenterne. Det gør Hyundai Kona til min klare favorit i år, fordi den også fås som elbil. Det er den første elbil, der har lang nok rækkevidde til at fungere som familiebil hele året og prisen på 300.000 kr. er skarp, især når man tager udstyrsniveauet med i betragtning og så har Hyundai styr på deres garantier og tilbyder hele fem år på hele bilen og otte år på batteridelen.
Så altså: Årets Bil 2019 kan meget vel ende med at blive en elbil - selv om Opel Ampera var en skodbil. Eller var den i virkeligheden genial? Det tyder dens titel jo på!
Er Årets Bil altid en skodbil?
Jurymedlemmerne, der skal kåre Årets Bil i Danmark, står lige nu i et dilemma - for måske skræmmer sporene.