23948sdkhjf

Dansk bilikon bygger fremtidsbatteriet

Bildesigner Henrik Fisker går ikke kun op i godt design. Han vil løse elbilernes største problem og revolutionere branchen.

BATTERIPAKKE Snakken om elbiler er igen brandvarm i Danmark, men faktisk er netop varme en af de helt store knaster, når det kommer til de nuværende elbiler, og ikke mindst deres batterier.

Som med barbermaskinen og telefonen er undervognen på elbiler fyldt op med lithium-ion batterier, der under kappen er fyldt med elektrolytter i flydende form. Men energitætheden er ikke ret god, og batterierne, hvis de skal lades meget hurtigt op, risikerer at blive så varme, at de i værste fald eksploderer - tænk bare på lidt ældre Samsung-telefoner.



Men det senest års tid har det danske bilikon Henrik Fisker været på banen gennem sit firma Fisker Inc. med det klare formål at revolutionere elbilen, som vi kender den. Det fortæller den danske bildesigner og iværksætter til Motor-magasinet:

- Jeg er på en rejse af innovation, og jeg tror, at batteriteknologien solid state, som vi satser rigtig meget på, vil være et klart gennembrud i autobranchen. Det bliver et gennembrud, som gør, at elbiler vil komme til at overgå forbrændingsmotorer markant hvad angår rækkevidde, fortæller Henrik Fisker til Motor-magasinet.

Om teknologien

Solid state-batterier har, modsat litium-ion batterier, fast form indvendigt, der består af både elektroder og elektrolytter. 

Ifølge batterieksperter øger det energitætheden og sænker tiden ved ladestanderen til et absolut minimum. Men effekt og pris er stadig store hæmsko. Ifølge Henrik Fisker vil han og firmaet Fisker Inc. have solid state-teknologien klar om ganske få år. 

Det bliver med batterier, som ifølge den danske bildesigner og iværksætter sikrer en rækkevidde på over 1.000 kilometer


En fast succesformel
Og hvad er et solid state batteri så egentlig? Modsat de velkendte batterier i dag har solid state-batterier fast form indvendigt, der består af både elektroder og elektrolytter. Hovedformålet: at øge energitætheden og sænke tiden ved ladestanderen til et absolut minimum. Ifølge Henrik Fisker vil han og firmaet Fisker Inc. have solid state-teknologien klar om ganske få år, og de nye batterier vil kunne levere en rækkevidde på over 1.000 kilometer, mens opladningstiden ender på nogle ganske få minutter.

Men i takt med at elbiler mange steder er udråbt til den store miljøredning, er diskussionen vokset om fremstillingen og miljøbelastningen af elbilernes batterier. Her ryster Henrik Fisker dog ikke på hånden.

Læs også: AutoMester satser på grønt elbil-koncept

- Solid state batterier indeholder ikke skadelige stoffer, og fordi der ikke er tale om flydende kemi, men fast, kan batterier tilmed knuses og bruges som blanding i eksempelvis asfalt, når batterier er udtjente, forklarer Henrik Fisker og fortsætter:

- Desuden er jeg trådt ind i bestyrelsen i firmaet First Cobalt, der er med til at sikre langt bedre arbejdsvilkår for ansatte i minebranchen, der graver grundstoffet cobalt op af jorden. Det er, sammen med vand, en af de vigtigste ingredienser i de nye batterier, forklarer den danske bildesigner gennem en lidt skrattende telefon i London, der er et afbræk fra Henrik Fiskers dagligdag i Californien i USA.

- Derfor vil jeg mere end blot at få en batteriteknologi til at virke. Fisker Inc. og jeg er meget optaget af hele værdikæden og den miljøpåvirkning, den har. Derfor kræver vi også gode arbejdsforhold og begrænset brug af farlige stoffer. På den måde kan vi nytænke flere led end blot det at bygge biler på el. Desuden rækker solid state jo langt ud over autobranchen, fortæller han.

Gigant på vej
Fisker Inc. har allerede ansøgt om 15 patenter på teknologien, som danske Henrik Fisker forventer sig rigtig meget af. Henrik Fisker står dog langt fra alene med idéen om, at solid state-batterier er vejen til at nedkæmpe den rækkevidde-frygt, mange bilkøbere fortsat har.

Læs også: Her er listen over de elektriske varebiler

Henrik Fisker - kort fortalt

Henrik Fisker er født 10. august 1963 og er dansk entreprenør og bildesigner og grundlægger samt tidligere formand for Fisker Automotive, der dog gik konkurs. 


I dag er han CEO i virksomheden Fisker Inc. og bestyrelsesmedlem i First Cobalt. 

Han er kendt for designet bag Aston Martin DB9, BMW Z8, Fisker Karma og den nye Fisker EMotion. 


Giganten Toyota er nemlig, ifølge avisen New York Times, i fuld gang med ligeledes at bygge solid state-batterier, der, på grund af den bedre energiudnyttelse, kan komme især de mindre biler til gode, hvor der ikke er plads til kæmpebatterier.

- Men konkurrence er godt og sørger for, at vi alle sammen presser os selv ekstra for at komme først med den bedste teknologi. Der kommer stadig til at gå et par år, før vi er helt klar med EMotion (Fisker Inc.’s elektriske bil, red.), siger Henrik Fisker.

Startvanskeligheder
Som med så meget anden ny teknologi er solid state batterier langt fra et vidundermiddel sendt fra himlen. Energitætheden er større, men med de nuværende solid state batterier kan det være svært at opnå en høj effekt, hvilket trods alt er rimelig afgørende for persontransport.

Solid state-batterier risikerer ikke markant varme, men de har en snæver arbejdstemperatur, og materialerne et meget dyre.

Læs også: Bilbranchen åben overfor elbil-certificering

Et sidste, men temmelig afgørende, problem med solid state-batterierne er, at de ændrer størrelse, når de lades. Derfor kræver det en særlig struktur på bilernes karrosseri.

- Min vision er også, at vi nytænker hele arbejdsgangen bildesigner og ingeniører imellem. Elbiler giver nogle helt nye og anderledes muligheder for at skabe unikt design, og jeg tror på, at bildesignerne kan få langt bedre vilkår de kommende år, fortæller Henrik Fisker.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Hej Ford - hvordan går det?

Citroën i Vejle er konkurs

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Plus

Yes. Baghjulstræk er her igen

Motorsport: Ude i den store verden er TCR en populær klasse - og måske er den på vej til Danmark. Men indtil nu udelukkende med forhjulstrukne biler. Det gør et engelsk BMW-team noget ved.

Nyhedsbrev

Dieselgate
Tidligere topchef i VW tiltalt for bedrageri

Topledere anklages for en række kriminelle forhold i forbindelse med bedragerisag, siger anklagemyndighed.

Online Avis Arkiv

Indkøbere går mest op i køreegenskaber

Ugens analyse fra Voxmeter illustrerer, hvilke erhvervsgrupper der lægger mest vægt på bilens køreegenskaber.

Årets danskere på Le Mans 24 timer

Selvfølgelig er Jan Magnussen til start til årets 24-timer Le Mans. Men det stopper slet ikke her; der er en ny dansk pige dernede, Michelle Gatting, og Michael Christensen kan faktisk vinde VM.

Plus

Kontantforbud rammer bilforhandlerne hårdt

Store bøder og fængselsstraf kan være konsekvensen, hvis en bilforhandler modtager for store beløb i kontanter.

Plus

Ude og inde i autobranchen

Danmarks største Volvo Flagship Store åbner

Ny nedtur for Haas – ny Mercedes-triumf

Kevin Magnussen sluttede på en 13. plads i Shanghai, hvor Mercedes blev et og to.

Plus

Autobranchen byder ny leasingkæde velkommen

Der er store forventninger hos flere brancheforeninger og autogrossister til Leasebil.nu, der har som formål at trække værkstedsarbejde fra mærkedelen i autobranchen til de frie bilforhandlere.

Bilhistorie føres videre i Københavns Sydhavn

Det tidligere Citroën-hus i Københavns Sydhavn er overtaget af Mercedes-Benz

Dækimportørerne skifter formand

Jannick Ditlevsen har afløst Kenneth Saust efter 14 år som førstemand for Dækimportørforeningen.

Plus

Ude og inde i autobranchen

Plus

Mød elbilsteknikeren

Grill, benzin og klassiske biler på Egeskov Slot

Elektrisk gearkasse sættes i produktion

Plus

Opråb til den danske bilbranche - stop svindel

Silkeborg Bilernes By efterlyser opbakning fra autobranchens parter til Motorstyrelsens kampagne mod svindel med bilafgifterne.

Premium-biler har mindst værditab

Disse bilejere er mest tilfredse med bilens restværdi, viser denne uges analyse fra Voxmeter.

Plus

Skat sætter bilimportørerne under lup

Motorstyrelsen har nedsat en kontrolenhed, der skal ”afdække, om der er udfordringer ved import af nye biler.”

Plus

Kan værkstedet fraskrive sig ansvaret?

Kan en mekaniker fraskrive sig ansvaret for en reservedel eller et stykke arbejde? Og svaret er - som altid med jurister - "Det kommer an på...".

DBFU ønsker seriøsitet!

Brugtbilforhandlernes organisation giver Henrik Thomsen fra Silkeborg Bilernes By svar på tiltale.

Flere vil med i Dansk Bilforhandler Union

Ajour med branchen: Rekord-overskud hos AC Hydraulic

Plus 1

Hvad stiller man op med dårlig omtale?

Plus

Seeberg om indgreb: "Det var nødvendigt"

Plus

DM i Skills kan skaffe flere lærlinge

København indfører krav om grøn transport hos leverandører

Plus

To BMW-specialister slår sig sammen

Skats tag selv-bord er lukket

Ude og inde i autobranchen

Plus

Claus Nyboe - hvordan bliver påskesalget?

Ude og inde i autobranchen

Plus

Ude og inde i autobranchen

Headhunter i bilbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kør dig til en gratis hjemmeside

Dansk Procesventilation har leveret procesventilation til maskinfabrik

Damien Germès udnævnt til NGK SPARK PLUGS første lokalt forankrede direktør.

Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI

ShieldTecs Ultra - den bedste voks til automatisk bilvask

Nyt testcenter taget i brug

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Biltorvet kigger ind i bilsælgerens hjerne - skal du med?

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

DCC handler IT-hardware globalt - men lagerinventaret handles lokalt

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

Et klik og du er klar - X-Lock

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Svingende kølevandstemperatur på biler med DSG-gear

2 vindere fra College360 Silkeborg

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

5 tips til det lille dækcenter

Kvalitets motorolier til konkurrencedygtige priser

Ny kundechef er godt i gang i Leasing Fyn

Michael Stig Mogensen ny salgskonsulent hos AD Danmark

3D print af reservedele! Hvad gør Triscan?

Webshop for værktøj, svejsere & værkstedsudstyr nu fuldt funktionsdygtig

Ava Grand Opening

Send til en kollega

0.209