23948sdkhjf

Dansk bilikon bygger fremtidsbatteriet

Bildesigner Henrik Fisker går ikke kun op i godt design. Han vil løse elbilernes største problem og revolutionere branchen.

BATTERIPAKKE Snakken om elbiler er igen brandvarm i Danmark, men faktisk er netop varme en af de helt store knaster, når det kommer til de nuværende elbiler, og ikke mindst deres batterier.

Som med barbermaskinen og telefonen er undervognen på elbiler fyldt op med lithium-ion batterier, der under kappen er fyldt med elektrolytter i flydende form. Men energitætheden er ikke ret god, og batterierne, hvis de skal lades meget hurtigt op, risikerer at blive så varme, at de i værste fald eksploderer - tænk bare på lidt ældre Samsung-telefoner.



Men det senest års tid har det danske bilikon Henrik Fisker været på banen gennem sit firma Fisker Inc. med det klare formål at revolutionere elbilen, som vi kender den. Det fortæller den danske bildesigner og iværksætter til Motor-magasinet:

- Jeg er på en rejse af innovation, og jeg tror, at batteriteknologien solid state, som vi satser rigtig meget på, vil være et klart gennembrud i autobranchen. Det bliver et gennembrud, som gør, at elbiler vil komme til at overgå forbrændingsmotorer markant hvad angår rækkevidde, fortæller Henrik Fisker til Motor-magasinet.

Om teknologien

Solid state-batterier har, modsat litium-ion batterier, fast form indvendigt, der består af både elektroder og elektrolytter. 

Ifølge batterieksperter øger det energitætheden og sænker tiden ved ladestanderen til et absolut minimum. Men effekt og pris er stadig store hæmsko. Ifølge Henrik Fisker vil han og firmaet Fisker Inc. have solid state-teknologien klar om ganske få år. 

Det bliver med batterier, som ifølge den danske bildesigner og iværksætter sikrer en rækkevidde på over 1.000 kilometer


En fast succesformel
Og hvad er et solid state batteri så egentlig? Modsat de velkendte batterier i dag har solid state-batterier fast form indvendigt, der består af både elektroder og elektrolytter. Hovedformålet: at øge energitætheden og sænke tiden ved ladestanderen til et absolut minimum. Ifølge Henrik Fisker vil han og firmaet Fisker Inc. have solid state-teknologien klar om ganske få år, og de nye batterier vil kunne levere en rækkevidde på over 1.000 kilometer, mens opladningstiden ender på nogle ganske få minutter.

Men i takt med at elbiler mange steder er udråbt til den store miljøredning, er diskussionen vokset om fremstillingen og miljøbelastningen af elbilernes batterier. Her ryster Henrik Fisker dog ikke på hånden.

Læs også: Hvem er strømførende?

- Solid state batterier indeholder ikke skadelige stoffer, og fordi der ikke er tale om flydende kemi, men fast, kan batterier tilmed knuses og bruges som blanding i eksempelvis asfalt, når batterier er udtjente, forklarer Henrik Fisker og fortsætter:

- Desuden er jeg trådt ind i bestyrelsen i firmaet First Cobalt, der er med til at sikre langt bedre arbejdsvilkår for ansatte i minebranchen, der graver grundstoffet cobalt op af jorden. Det er, sammen med vand, en af de vigtigste ingredienser i de nye batterier, forklarer den danske bildesigner gennem en lidt skrattende telefon i London, der er et afbræk fra Henrik Fiskers dagligdag i Californien i USA.

- Derfor vil jeg mere end blot at få en batteriteknologi til at virke. Fisker Inc. og jeg er meget optaget af hele værdikæden og den miljøpåvirkning, den har. Derfor kræver vi også gode arbejdsforhold og begrænset brug af farlige stoffer. På den måde kan vi nytænke flere led end blot det at bygge biler på el. Desuden rækker solid state jo langt ud over autobranchen, fortæller han.

Gigant på vej
Fisker Inc. har allerede ansøgt om 15 patenter på teknologien, som danske Henrik Fisker forventer sig rigtig meget af. Henrik Fisker står dog langt fra alene med idéen om, at solid state-batterier er vejen til at nedkæmpe den rækkevidde-frygt, mange bilkøbere fortsat har.

Læs også: Nissan Leaf - allerede en klassiker

Henrik Fisker - kort fortalt

Henrik Fisker er født 10. august 1963 og er dansk entreprenør og bildesigner og grundlægger samt tidligere formand for Fisker Automotive, der dog gik konkurs. 


I dag er han CEO i virksomheden Fisker Inc. og bestyrelsesmedlem i First Cobalt. 

Han er kendt for designet bag Aston Martin DB9, BMW Z8, Fisker Karma og den nye Fisker EMotion. 


Giganten Toyota er nemlig, ifølge avisen New York Times, i fuld gang med ligeledes at bygge solid state-batterier, der, på grund af den bedre energiudnyttelse, kan komme især de mindre biler til gode, hvor der ikke er plads til kæmpebatterier.

- Men konkurrence er godt og sørger for, at vi alle sammen presser os selv ekstra for at komme først med den bedste teknologi. Der kommer stadig til at gå et par år, før vi er helt klar med EMotion (Fisker Inc.’s elektriske bil, red.), siger Henrik Fisker.

Startvanskeligheder
Som med så meget anden ny teknologi er solid state batterier langt fra et vidundermiddel sendt fra himlen. Energitætheden er større, men med de nuværende solid state batterier kan det være svært at opnå en høj effekt, hvilket trods alt er rimelig afgørende for persontransport.

Solid state-batterier risikerer ikke markant varme, men de har en snæver arbejdstemperatur, og materialerne et meget dyre.

Læs også: Ajour med batteri-nyheder

Et sidste, men temmelig afgørende, problem med solid state-batterierne er, at de ændrer størrelse, når de lades. Derfor kræver det en særlig struktur på bilernes karrosseri.

- Min vision er også, at vi nytænker hele arbejdsgangen bildesigner og ingeniører imellem. Elbiler giver nogle helt nye og anderledes muligheder for at skabe unikt design, og jeg tror på, at bildesignerne kan få langt bedre vilkår de kommende år, fortæller Henrik Fisker.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Tyskerne kommer

… men det gør koreanerne også. Ingen betvivler, at Elon Musk satte brand i udviklingen og salget af elbiler med sine Teslaer. Men nu er først og fremmest den tyske bilindustri vågnet op – se den hele flåde af tyske elbiler (plus nogle koreanere), der er på vej allerede i 2019.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Volkswagen:Kunderne er klar til elbiler

Den måske største satsning inden for lige nu står Volkswagen-familien for. Der er en lille elbil på størrelse med en Up på vej, der er en Passat-stor elbil på vej og en elektrisk Porsche, der skal kunne hamle op med Tesla.

Tesla vil massefyre efter sværeste år nogensinde

Elbilproducenten Tesla vil afskedige syv procent af sin arbejdsstyrke efter et hårdt fjerde kvartal.

Plus

Svensk advarsel mod snyd med kilometertæller

Der manipuleres med kilometertællere på biler for næsten ni milliarder euro årligt i EU, mener svensk brancheforening.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Kultur og hobby på fire hjul

Veteranbilelskerne i Motorhistorisk Samråd ser frem til at kunne generhverve historiske nummerplader og glæder sig over sammenhold med også autobranchen i forhold til lovgivning op til et valgår.

Nyhedsbrev

8.229 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Konkurser i december

Online Avis Arkiv
Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Der har aldrig været flere mc’er i Danmark

Motorcykelforhandlerne skal digitaliseres, og hengemte euro4-mc’er giver problemer. Flere kampagner for trafiksikkerhed og tyveri-indsats i det nye år, skriver Motorcykel Forhandler Foreningen.

Volvo XC40 SUV med intelligent affjedring

LEDER Moralens år

Plus

DBR afviser problemer i Danmark

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Hvem er strømførende?

Motor-magasinet tester tre af de mest spændende elbiler netop nu: Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace og Nissan Leaf.

Gamle mænd i dyre biler

Jo højere alder, desto dyrere biler. Voxmeter kigger på, fra hvilke prislejer de forskellige aldersgrupper regner med at købe deres næste bil.

Ford og Volkswagen i nyt makkerskab

Amerikanske Ford og tyske VW har netop annonceret en såkaldt "bred alliance."

Plus

Jan Lang i Hall of Fame

PR-konsulenten fra Bilinfo/Bilbasen hædret med Biløkonomprisen 2019.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Nu kommer solcelle-bilerne rullende

Hyundai og Kia vil om kort tid sende elbiler på markedet, der kan lade op til 60 procent af batteriets kapacitet på en dag. Også andre bilmærker er på vej.

Plus

Biløkonom hos fri brugtbilforretning

Jacon Biler har haft stor nytte af sin første biløkonom.

Plus

Sultne unge løver på spring ind i branchen

11 nye biløkonomer fik tankevækkende ord med på vejen under dimissionen i Nyborg.

Tidligere Nissan-chef skal forblive bag tremmer

Plus

Skat smøler med nye afgifter på hjemmeside

Plus

Massefyringer hos Jaguar Land Rover

Millionunderunderskud og frygt for Brexit betyder, at koncernen skærer 4500 job. Den danske organisation bliver ikke berørt.

Plus

Toyota uenig i Højesteretsdom

Højesteret idømte rekordstore bøder til Toyota og Citroën. Mens Toyota går i rette med dommen, nøjes Citroën med at beklage.

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

Ajour med den danske autobranche

Nytårskur sætter skub i bilsalg

Nytter det noget? Trods bøvl med WLTP viser tal fra bilsalgsprogrammet AutoDesktop større salg i årets første nytårskur - det gælder både nye og brugte biler.

Plus

De seneste fyringer og ansættelser

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
2018 - et år i klimaets tegn

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

1

Domstol forlænger fængsling af Nissan-boss endnu en gang

Sander åbner ny dør på klem for Formel 1 i Danmark

Den ukendte timing

Plus

Solgt til anden side

Plus

Det kører for Crashpoint

Plus

Så er der gokart på skoleskemaet

Det var i oktober, at ...

Pickup med indbygget forsikring

Plus

Hastelov giver mersalg på 300 elbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi blåstempler dansk ventilationsløsning til autobranchen

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Ny distriktschef i WashTec A/S

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Send til en kollega

0.183