23948sdkhjf

Dansk bilikon bygger fremtidsbatteriet

Bildesigner Henrik Fisker går ikke kun op i godt design. Han vil løse elbilernes største problem og revolutionere branchen.

BATTERIPAKKE Snakken om elbiler er igen brandvarm i Danmark, men faktisk er netop varme en af de helt store knaster, når det kommer til de nuværende elbiler, og ikke mindst deres batterier.

Som med barbermaskinen og telefonen er undervognen på elbiler fyldt op med lithium-ion batterier, der under kappen er fyldt med elektrolytter i flydende form. Men energitætheden er ikke ret god, og batterierne, hvis de skal lades meget hurtigt op, risikerer at blive så varme, at de i værste fald eksploderer - tænk bare på lidt ældre Samsung-telefoner.



Men det senest års tid har det danske bilikon Henrik Fisker været på banen gennem sit firma Fisker Inc. med det klare formål at revolutionere elbilen, som vi kender den. Det fortæller den danske bildesigner og iværksætter til Motor-magasinet:

- Jeg er på en rejse af innovation, og jeg tror, at batteriteknologien solid state, som vi satser rigtig meget på, vil være et klart gennembrud i autobranchen. Det bliver et gennembrud, som gør, at elbiler vil komme til at overgå forbrændingsmotorer markant hvad angår rækkevidde, fortæller Henrik Fisker til Motor-magasinet.

Om teknologien

Solid state-batterier har, modsat litium-ion batterier, fast form indvendigt, der består af både elektroder og elektrolytter. 

Ifølge batterieksperter øger det energitætheden og sænker tiden ved ladestanderen til et absolut minimum. Men effekt og pris er stadig store hæmsko. Ifølge Henrik Fisker vil han og firmaet Fisker Inc. have solid state-teknologien klar om ganske få år. 

Det bliver med batterier, som ifølge den danske bildesigner og iværksætter sikrer en rækkevidde på over 1.000 kilometer


En fast succesformel
Og hvad er et solid state batteri så egentlig? Modsat de velkendte batterier i dag har solid state-batterier fast form indvendigt, der består af både elektroder og elektrolytter. Hovedformålet: at øge energitætheden og sænke tiden ved ladestanderen til et absolut minimum. Ifølge Henrik Fisker vil han og firmaet Fisker Inc. have solid state-teknologien klar om ganske få år, og de nye batterier vil kunne levere en rækkevidde på over 1.000 kilometer, mens opladningstiden ender på nogle ganske få minutter.

Men i takt med at elbiler mange steder er udråbt til den store miljøredning, er diskussionen vokset om fremstillingen og miljøbelastningen af elbilernes batterier. Her ryster Henrik Fisker dog ikke på hånden.

Læs også: Masser af auto-el på messen

- Solid state batterier indeholder ikke skadelige stoffer, og fordi der ikke er tale om flydende kemi, men fast, kan batterier tilmed knuses og bruges som blanding i eksempelvis asfalt, når batterier er udtjente, forklarer Henrik Fisker og fortsætter:

- Desuden er jeg trådt ind i bestyrelsen i firmaet First Cobalt, der er med til at sikre langt bedre arbejdsvilkår for ansatte i minebranchen, der graver grundstoffet cobalt op af jorden. Det er, sammen med vand, en af de vigtigste ingredienser i de nye batterier, forklarer den danske bildesigner gennem en lidt skrattende telefon i London, der er et afbræk fra Henrik Fiskers dagligdag i Californien i USA.

- Derfor vil jeg mere end blot at få en batteriteknologi til at virke. Fisker Inc. og jeg er meget optaget af hele værdikæden og den miljøpåvirkning, den har. Derfor kræver vi også gode arbejdsforhold og begrænset brug af farlige stoffer. På den måde kan vi nytænke flere led end blot det at bygge biler på el. Desuden rækker solid state jo langt ud over autobranchen, fortæller han.

Gigant på vej
Fisker Inc. har allerede ansøgt om 15 patenter på teknologien, som danske Henrik Fisker forventer sig rigtig meget af. Henrik Fisker står dog langt fra alene med idéen om, at solid state-batterier er vejen til at nedkæmpe den rækkevidde-frygt, mange bilkøbere fortsat har.

Læs også: "Utidig snak sætter salg af elbiler i stå"

Henrik Fisker - kort fortalt

Henrik Fisker er født 10. august 1963 og er dansk entreprenør og bildesigner og grundlægger samt tidligere formand for Fisker Automotive, der dog gik konkurs. 


I dag er han CEO i virksomheden Fisker Inc. og bestyrelsesmedlem i First Cobalt. 

Han er kendt for designet bag Aston Martin DB9, BMW Z8, Fisker Karma og den nye Fisker EMotion. 


Giganten Toyota er nemlig, ifølge avisen New York Times, i fuld gang med ligeledes at bygge solid state-batterier, der, på grund af den bedre energiudnyttelse, kan komme især de mindre biler til gode, hvor der ikke er plads til kæmpebatterier.

- Men konkurrence er godt og sørger for, at vi alle sammen presser os selv ekstra for at komme først med den bedste teknologi. Der kommer stadig til at gå et par år, før vi er helt klar med EMotion (Fisker Inc.’s elektriske bil, red.), siger Henrik Fisker.

Startvanskeligheder
Som med så meget anden ny teknologi er solid state batterier langt fra et vidundermiddel sendt fra himlen. Energitætheden er større, men med de nuværende solid state batterier kan det være svært at opnå en høj effekt, hvilket trods alt er rimelig afgørende for persontransport.

Solid state-batterier risikerer ikke markant varme, men de har en snæver arbejdstemperatur, og materialerne et meget dyre.

Læs også: Nyt tilbageslag for elbilen

Et sidste, men temmelig afgørende, problem med solid state-batterierne er, at de ændrer størrelse, når de lades. Derfor kræver det en særlig struktur på bilernes karrosseri.

- Min vision er også, at vi nytænker hele arbejdsgangen bildesigner og ingeniører imellem. Elbiler giver nogle helt nye og anderledes muligheder for at skabe unikt design, og jeg tror på, at bildesignerne kan få langt bedre vilkår de kommende år, fortæller Henrik Fisker.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Q&A: Leasing i store udsving

Leasing er igen oppe i gear. Men hvilke udfordringer står branchen over for. Vi spørger adm. direktør Thomas Lindgren Mortensen fra Alm. Brand Leasing A/S

Plus

Mød den danske Mr. Trackday

Med en trackday hver anden uge i sæsonen er det blevet et hit at prøve sin egen bil på en racerbane. Manden, der mere end nogen anden har drevet udviklingen, er klar med en forklaring.

Nye bil-begreber forvirrer forbrugerne

Europæisk undersøgelse viser, at forbrugerne ikke kan kende forskel på forbundne og selvkørende biler.

Hollandsk F1-kører straffes efter skubberi

Red Bull-køreren Max Verstappen straffes for at have skubbet F1-konkurrent efter det brasiliansk grad prix.

Magnussen tager VM-point i tiende sejr til Hamilton

Det blev til to danske VM-point i det brasilianske grandprix, hvor Lewis Hamilton tog tiende sæsonsejr og Mercedes sikrede sig konstruktørmesterskabet.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Kom med dybt ind i Renaults hemmelige F1-haller

Det kræver de ypperste mekanikere, lakerere, ingeniører, designere og naturligvis kørere at bygge en Formel 1-racer.

Bilforhandler på Amager er lukket

Brugtbilforhandleren Amager Billand taget under konkurs.

Plus

Voxmeter vil være datingbureau for bilbranchen

Voxmeter er klar med ny udgave af forhandlerværktøjet CEM Cars, der skal skaffe bilhusene flere kunder i butikken.

Danskerne er blevet varmere på grønne biler

Miljørigtige biler vinder frem, men der er langt til regeringens målsætning om, at alle solgte biler i 2035 skal være nulemissionsbiler.

Plus

Min Fremtid
El-biler er lidt fesne - men de er fremtiden

19-årige Marcus Madsen er EUX Mekaniker-elev på Skjern Tekniske Skole. Her bliver han uddannet i nyeste teori og praksis

Bøgsted udvider sin bilforretning

Alfa Romeo og Jeep sælges nu også hos Aalborgs ældste bilforhandler, Bøgsted A/S. Udvidelsen fejres med åbent hus, når firmaet også kan fejre 70 års jubilæum.

Specialbiler og skudklare salutkanoner

Milepæl for elbilsalget nået

Over 1000 elbiler er solgt i år - bilimportørerne beder politikerne droppe forstyrrende politiske stop&go-signaler. Plug-in bilsalget i hastig vækst.

Ajour med smånyheder fra bilverdenen

Plus

Ny vejledning om spam

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE Hyundai Ioniq Plugin Hybrid

Plugin er et af de stærkeste ord i bilverdenen lige nu. Derfor tester vi her en af de mest interessante af typen; Ioniq Plugin Hybrid fra Hyundai.

Plus

Ajour med de korte branchenyheder

Plus

Krav mod forurening vil presse værkstederne

Plus

Første M3 - nu er den stukket helt af

Plus

Danmarks hurtigste microer

En sort Renault Twingo, hurtige hænder på rattet og kølige øjne på noterne - det var, hvad der skulle til for at vinde MRC, Danmarks billigste begynderklasse i rally.

Min Fremtid
Jenniefer jagter mekaniker-drømmen

17-årige Jenniefer Bjerring fik melallergi og måtte droppe konditor-studiet. I stedet søgte hun ind som personvognsmekaniker - og har ikke fortrudt et øjeblik

Motor-magasinet er klar: mød redaktionen

Ny luft til flade dæk

Plus

Workflow skal gøre autoværkstederne mere effektive

Måske messens fedeste T-shirt

Når gamle biler forlades

Fælge skal være aerodynamiske

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Avant Denmark breder sig med udstyrs-nyt

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

Så er der ny Dezent-fælg med særlig godkendelse

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Nyt central lager i Eindhoven

www.glasuritcampaign.com

Sælger for 35 milliarder kroner biler i år

Elbiler er billigst: Slår benzinbil på faste udgifter

Nyhedsbrev fra SINDBY

Nye højtydende smeltelime til industrien

Kia fokuserer – Ceed er bedre end nogensinde

Markante ændringer i bilmarkedet og kundeadfærd truer danske bilforhandleres fremtid

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Morten Wendelbo ny salgskonsulent hos AD Danmark

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!  

Omnicar SAM er nomineret til "Årets produkt" og "Bedste tiltag"

Nyheder til lavpris på FTZ messen

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe h...

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra C...

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det e...

Send til en kollega

0.33