23948sdkhjf

Vinter giver pres på værkstederne

Løvfaldssommeren har fået bilisterne til at udskyde skift til vinterdæk, vurderer formanden for Dækimportørforeningen.

SKIFTEDAGE Efter en usædvanlig varm sommer og efterår virker det ikke så aktuelt for bilisterne at få skiftet til vinterdæk lige nu. Men måske skal man ikke vente for længe, for vinteren kan komme hurtigt. Det vurderer Kenneth Saust, formand for Dækimportørforeningen i Danmark:

- Sne- eller frostglatte morgener kommer typisk hvert år fra starten af november. Men kun få bilister er begyndt at skifte dæk, fordi det er så varmt næste indtil nu, så derfor vil der komme et stort pres på dæk- og bilværkstederne, siger Kenneth Saust, der forudser ventetider på 14 dage eller mere for at få skiftet til vinterdæk i år.



Dæk kørt helt ned
I dækbranchen mener man ud fra dæktællinger at kunne konstatere, at mange bilister har kørt både deres sommer- og vinterdæk helt ned. Derfor er det klogt at skifte nu i stedet for at køre videre på de gamle dæk.

- Udgiften til en bøde for at køre på fire ulovlige dæk er noget større end prisen for fire nye vinterdæk. Og kører man galt på en glat vej og får blot en lille bule i bilen, bliver regnestykket endnu dårligere, siger Kenneth Saust.

Hans bedste råd er derfor at få tjekket dækkene nu hos sit dæk- eller autoværksted og sikre, at man har gode vinterdæk på, så man kan køre sikkert i de kommende måneder.

Kritik af helårsdæk
Mange dækfabrikanter tilbyder nu helårsdæk, men er de den rette løsning til hele året? Kenneth Saust oplyser, at man i Dækimportørforeningen i Danmark læner sig op ad de store udenlandske, uafhængige dæktest.

- Professionelle test viser, at helårsdæk hverken er de bedste om vinteren eller sommeren. Om vinteren er vinterdæk klart det sikreste valg. Helårsdæk er et anvendeligt kompromis. Og sommerdæk er ganske enkelt uegnede på vinterlige veje, slutter dækimportørernes formand. bauer



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Bjarne Clausen
Tak, Kenneth Saust
for et realistisk indlæg omkring sommer, vinter og ikke mindst helårsdæk, hvor der fra forskellig side pyntes gevaldigt på disses helårsegenskaber, det er indtil en dækproducent finder et kompromis mellem termoelastisk gummiblanding som benytttes på vinterdæk og gummiblandingen på sommerdæk som kun bevarer elasticiteten ved temperaturer på over ca. 7 grader, men det er indtil videre ikke lykkedes uanset påstande herom. Når elasticiteten mangler betyder det at dækket nærmest kun kører på de småtoppe der er på vejbanen, med en stærk nedsat friktion ved acceleration, kurver og bremsning.

Så kunne man spørge sig selv hvorfor dækproducenterne overhovedet har sendt helårsdæk på markedet - svaret kunne være at de har været ude for et pres fra Leasingselskaber og andre flådeejere som f. eks. det offentlige der har mange køretøjer, De vil nok mest af økonomiske årsager undgå at skulle skifte mellem sommer og vinterdæk, der sætter man altså økonomi over menneskeliv. Det er sandsynligvis den samme mekanisme der afholder skiftende danske regeringer i at indføre tvungen brug af vinterdæk for alle i landet, Man har vist lidt ondt i budgetterne til det brug.

Alle vore nabolande vægter sikkerheden, også ved vinterkørsel og har som sådan for længst indført perioder i vinterhalvåret hvor det er ulovligt ikke at køre med vinterdæk, det er helt uforståeligt at Danmark ikke følger trop her. Dette ville også have en positiv effekt på afviklingen af trafikken, I dag er det sådan (ikke mindst på Motorvejene) at så snart der en smule sne på vejbanen, snegler man afsted på sine flade sommerdæk med noget der ligger på omkring 40 km/t,
Det er med til at øge spildtiden i trafikken, som der tales så meget om p. t..

Bjarne Clausen, servicetekniker i dæk branchen fra 1977-2002.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Grossist vil effektivisere værkstedsdrift

Auto-G er klar med værkstedssystemet Gplan, som er lavet i samarbejde med Triscan. Fem basismoduler og syv i tillæg.

Plus

Q&A: Leasing i store udsving

Leasing er igen oppe i gear. Men hvilke udfordringer står branchen over for. Vi spørger adm. direktør Thomas Lindgren Mortensen fra Alm. Brand Leasing A/S

Plus

Mød den danske Mr. Trackday

Med en trackday hver anden uge i sæsonen er det blevet et hit at prøve sin egen bil på en racerbane. Manden, der mere end nogen anden har drevet udviklingen, er klar med en forklaring.

Bosch i Danmark fylder 100 år

En af de store fejrer en af de største fødselsdage.

Nye bil-begreber forvirrer forbrugerne

Europæisk undersøgelse viser, at forbrugerne ikke kan kende forskel på forbundne og selvkørende biler.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Hollandsk F1-kører straffes efter skubberi

Red Bull-køreren Max Verstappen straffes for at have skubbet F1-konkurrent efter det brasiliansk grad prix.

Magnussen tager VM-point i tiende sejr til Hamilton

Det blev til to danske VM-point i det brasilianske grandprix, hvor Lewis Hamilton tog tiende sæsonsejr og Mercedes sikrede sig konstruktørmesterskabet.

Plus

Autofirma kan nu godkende alt med tunge bremser

AutoConsult har fået Færdselsstyrelsen blå stempel som prøvningsinstans af store personbiler, lastbiler og påhængskøretøjer.

Plus

Kom med dybt ind i Renaults hemmelige F1-haller

Det kræver de ypperste mekanikere, lakerere, ingeniører, designere og naturligvis kørere at bygge en Formel 1-racer.

Sindby fylder 100 år

Vejle-firma afslører nyt navn og logo på jubilæumsreception 16. november.

Kæde åbner nyt værksted i Holstebro

Plus

Voxmeter vil være datingbureau for bilbranchen

Voxmeter er klar med ny udgave af forhandlerværktøjet CEM Cars, der skal skaffe bilhusene flere kunder i butikken.

Bilforhandler på Amager er lukket

Brugtbilforhandleren Amager Billand taget under konkurs.

Plus

Mekanikere laver alt for mange bremsefejl

Producenten af bremsedele, Ferodo, har igangsat en kampagne for at minimere kundeklager over forkert monterede og ødelagte bremseklodser.

Danskerne er blevet varmere på grønne biler

Miljørigtige biler vinder frem, men der er langt til regeringens målsætning om, at alle solgte biler i 2035 skal være nulemissionsbiler.

Plus

Min Fremtid
El-biler er lidt fesne - men de er fremtiden

19-årige Marcus Madsen er EUX Mekaniker-elev på Skjern Tekniske Skole. Her bliver han uddannet i nyeste teori og praksis

Plus

Folder og film om korrekt montering af klodser

Bøgsted udvider sin bilforretning

Alfa Romeo og Jeep sælges nu også hos Aalborgs ældste bilforhandler, Bøgsted A/S. Udvidelsen fejres med åbent hus, når firmaet også kan fejre 70 års jubilæum.

Specialbiler og skudklare salutkanoner

Milepæl for elbilsalget nået

Over 1000 elbiler er solgt i år - bilimportørerne beder politikerne droppe forstyrrende politiske stop&go-signaler. Plug-in bilsalget i hastig vækst.

Galleri: FTZ Fagmesse fra (næste) alle kanter

Der er musik, minigolf, Formel 1, quiz, fadøl og godt humør på årets FTZ-messe i Odense.

Ajour med smånyheder fra bilverdenen

Plus

Ny vejledning om spam

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE Hyundai Ioniq Plugin Hybrid

Plugin er et af de stærkeste ord i bilverdenen lige nu. Derfor tester vi her en af de mest interessante af typen; Ioniq Plugin Hybrid fra Hyundai.

Plus

Ajour med de korte branchenyheder

De professionelle skal tiltrækkes

Plus

Krav mod forurening vil presse værkstederne

Sæt rigtige for aircon og svejsegasser

Italienske dæk til den nordiske vinter

Motor-magasinet er klar: mød redaktionen

Vind en Ferrari - sådan da

Ny luft til flade dæk

Plus

Workflow skal gøre autoværkstederne mere effektive

Plus

En stand smurt i olie

Måske messens fedeste T-shirt

Stærkere end stål og let som en fjer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Nyt central lager i Eindhoven

www.glasuritcampaign.com

Sælger for 35 milliarder kroner biler i år

Elbiler er billigst: Slår benzinbil på faste udgifter

Nyhedsbrev fra SINDBY

Nye højtydende smeltelime til industrien

Kia fokuserer – Ceed er bedre end nogensinde

Markante ændringer i bilmarkedet og kundeadfærd truer danske bilforhandleres fremtid

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Morten Wendelbo ny salgskonsulent hos AD Danmark

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!  

Omnicar SAM er nomineret til "Årets produkt" og "Bedste tiltag"

Nyheder til lavpris på FTZ messen

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe h...

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra C...

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det e...

Send til en kollega

0.288