23948sdkhjf

Serviceaftaler sikrer kunde-loyalitet

49 procent af de danske bilejere vægter tryghed som det vigtigste, når de skal vælge værksted. Alligevel gør 18 procent af værkstederne intet for at holde på kunderne.

TRYGHED Både værksteder og forhandlere kæmper en kamp for at holde på kunderne og på fortsat at sikre indtjeningen. En undersøgelse fra AnalyseDanmark med deltagelse af knap 1200 bilejere og 200 værksteder viser, at det kun er 36 procent af dem, der køber bil, der efterfølgende bruger forhandleren til service. Det betyder altså, at ved to ud af tre bilsalg ser forhandleren aldrig kunden igen.

- At kunne opbygge loyalitet er helt afgørende i en autobranche, hvor bilejere ofte går efter den billigste løsning. I stedet for at maksimere værdien af det enkelte servicebesøg eller bilsalg, har det mere værdi på sigt at kunne sikre, at kunderne bliver ved med at vende tilbage. En fast serviceaftale repræsenterer derfor den største enkeltstående mulighed for at sikre, at ens kunder bliver ved med at vende tilbage til det samme værksted, siger Claus T. Hansen, CEO hos softwarehuset OmniCar.



69 procent af de adspurgte værksteder tilbyder ikke faste serviceaftaler til deres kunder, og kun 11 procent af bilejerne fik tilbudt en fast serviceaftale ved sidste værkstedsbesøg. Det på trods af, at 37 procent af de adspurgte bilejere i høj eller nogen grad ønsker sig en fast serviceaftale.

Markant ekstra omsætning
Et af de firmaer, der er begyndt at bruge serviceaftaler, er Flex-A Automobiler, der har værksted i Ballerup og Birkerød. Her oplever Jesper Hestbek, at serviceaftaler er en klar fordel:

- Serviceaftaler giver en markant ekstra omsætning og gode muligheder for mersalg og bedre service, siger Jesper Hestbek ifølge en pressemeddelelse fra Omnicar.

Men der er altså stadig mange værksteder, der ikke tilbyder faste serviceaftaler. Det kan hænge sammen med, at 60 procent af værkstederne ikke har kendskab til software, der eksisterer til at håndtere serviceaftaler. Af andre årsager nævner værkstederne blandt andet, at det er besværligt, at det tager tid, og at de mangler viden om, hvordan man gør.

- Undersøgelsen viser tydeligt, hvordan vi på den ene side har bilejerne, der ønsker serviceaftaler, og vi på den anden side har vi værksteder og forhandlere, der søger efter nye måder at opbygge kundeloyalitet på. Hos OmniCar har vi udviklet et værktøj, der gavner begge parter, siger Claus T. Hansen.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Min Fremtid
Biløkonom: Sådan gik jeg hele vejen til toppen

En uddannelse som biløkonom har bragt Mikkel Westergaard til tops i autobranchen

Grossist vil effektivisere værkstedsdrift

Auto-G er klar med værkstedssystemet Gplan, som er lavet i samarbejde med Triscan. Fem basismoduler og syv i tillæg.

Min Fremtid
- Vi leder efter unge med ’ild i øjnene’

Vil du i lære som salgstrainee? Så skal du ikke være ’pistolsælger’, men tålmodig, lyttende, hjælpsom og målrettet, siger salgsdirektør Henrik Brøchner Jensen

Plus

Sådan skiller du dig ud som værkstedsejer

I kampen mellem frie og mærkeværksteder er god ledelse og bedre forståelse for kunder og økonomi blevet nøgleord.

Den svenske autobranche festede løs til award show

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Bosch i Danmark fylder 100 år

En af de store fejrer en af de største fødselsdage.

Magnussen tager VM-point i tiende sejr til Hamilton

Det blev til to danske VM-point i det brasilianske grandprix, hvor Lewis Hamilton tog tiende sæsonsejr og Mercedes sikrede sig konstruktørmesterskabet.

Plus

Autofirma kan nu godkende alt med tunge bremser

AutoConsult har fået Færdselsstyrelsen blå stempel som prøvningsinstans af store personbiler, lastbiler og påhængskøretøjer.

Min Fremtid
Derfor vil jeg være mekaniker

Sindby fylder 100 år

Vejle-firma afslører nyt navn og logo på jubilæumsreception 16. november.

Kæde åbner nyt værksted i Holstebro

Plus

Kom med dybt ind i Renaults hemmelige F1-haller

Det kræver de ypperste mekanikere, lakerere, ingeniører, designere og naturligvis kørere at bygge en Formel 1-racer.

Plus

Folder og film om korrekt montering af klodser

Plus

Mekanikere laver alt for mange bremsefejl

Producenten af bremsedele, Ferodo, har igangsat en kampagne for at minimere kundeklager over forkert monterede og ødelagte bremseklodser.

Min Fremtid
El-biler er lidt fesne - men de er fremtiden

19-årige Marcus Madsen er EUX Mekaniker-elev på Skjern Tekniske Skole. Her bliver han uddannet i nyeste teori og praksis

Galleri: FTZ Fagmesse fra (næste) alle kanter

Der er musik, minigolf, Formel 1, quiz, fadøl og godt humør på årets FTZ-messe i Odense.

Mega mekaniker-messe vælter Odense

På værkstedet: Hvad kan Serviceplatformen?

Online booking sker gennem FTZ’s Serviceplatform. Men hvad er det for en størrelse?

Plus

Krav mod forurening vil presse værkstederne

De professionelle skal tiltrækkes

Plus

Dansk-kinesisk lysshow på FTZ

God stemning, drivaksler og fagsnakken

Plus

Sparekrav til mekaniker-uddannelser droppes

Regeringen og Dansk Folkeparti vil alligevel ikke tvinge erhvervsskolerne til milliarddyrt sparekrav.

Plus

Kæmpemesse: Derfor lever det personlige møde

Det personlige møde går aldrig af mode og FTZ samler igen i år den fri autobranche i Odense.

Sæt rigtige for aircon og svejsegasser

Italienske dæk til den nordiske vinter

Ny luft til flade dæk

Vind en Ferrari - sådan da

Motor-magasinet er klar: mød redaktionen

Plus

En stand smurt i olie

Stærkere end stål og let som en fjer

Plus

Masser af auto-el på messen

Prisbilligt koblingssæt til ældre biler

Borg udvider med ny fabrik i Polen

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Hjemmeside kommer tættere på tændrør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

www.glasuritcampaign.com

Mezzanin giver 25 % mere lagerplads hos Jysk Firmatøj

MSW 73

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Nyt central lager i Eindhoven

www.glasuritcampaign.com

Sælger for 35 milliarder kroner biler i år

Elbiler er billigst: Slår benzinbil på faste udgifter

Nyhedsbrev fra SINDBY

Nye højtydende smeltelime til industrien

Kia fokuserer – Ceed er bedre end nogensinde

Markante ændringer i bilmarkedet og kundeadfærd truer danske bilforhandleres fremtid

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Morten Wendelbo ny salgskonsulent hos AD Danmark

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!  

Omnicar SAM er nomineret til "Årets produkt" og "Bedste tiltag"

Nyheder til lavpris på FTZ messen

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Sikkerdigital.dk skal styrke virksomheders IT-sikkerhed

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe h...

Send til en kollega

0.286