23948sdkhjf

Serviceaftaler sikrer kunde-loyalitet

49 procent af de danske bilejere vægter tryghed som det vigtigste, når de skal vælge værksted. Alligevel gør 18 procent af værkstederne intet for at holde på kunderne.

TRYGHED Både værksteder og forhandlere kæmper en kamp for at holde på kunderne og på fortsat at sikre indtjeningen. En undersøgelse fra AnalyseDanmark med deltagelse af knap 1200 bilejere og 200 værksteder viser, at det kun er 36 procent af dem, der køber bil, der efterfølgende bruger forhandleren til service. Det betyder altså, at ved to ud af tre bilsalg ser forhandleren aldrig kunden igen.

- At kunne opbygge loyalitet er helt afgørende i en autobranche, hvor bilejere ofte går efter den billigste løsning. I stedet for at maksimere værdien af det enkelte servicebesøg eller bilsalg, har det mere værdi på sigt at kunne sikre, at kunderne bliver ved med at vende tilbage. En fast serviceaftale repræsenterer derfor den største enkeltstående mulighed for at sikre, at ens kunder bliver ved med at vende tilbage til det samme værksted, siger Claus T. Hansen, CEO hos softwarehuset OmniCar.

69 procent af de adspurgte værksteder tilbyder ikke faste serviceaftaler til deres kunder, og kun 11 procent af bilejerne fik tilbudt en fast serviceaftale ved sidste værkstedsbesøg. Det på trods af, at 37 procent af de adspurgte bilejere i høj eller nogen grad ønsker sig en fast serviceaftale.

Markant ekstra omsætning
Et af de firmaer, der er begyndt at bruge serviceaftaler, er Flex-A Automobiler, der har værksted i Ballerup og Birkerød. Her oplever Jesper Hestbek, at serviceaftaler er en klar fordel:

- Serviceaftaler giver en markant ekstra omsætning og gode muligheder for mersalg og bedre service, siger Jesper Hestbek ifølge en pressemeddelelse fra Omnicar.

Men der er altså stadig mange værksteder, der ikke tilbyder faste serviceaftaler. Det kan hænge sammen med, at 60 procent af værkstederne ikke har kendskab til software, der eksisterer til at håndtere serviceaftaler. Af andre årsager nævner værkstederne blandt andet, at det er besværligt, at det tager tid, og at de mangler viden om, hvordan man gør.

- Undersøgelsen viser tydeligt, hvordan vi på den ene side har bilejerne, der ønsker serviceaftaler, og vi på den anden side har vi værksteder og forhandlere, der søger efter nye måder at opbygge kundeloyalitet på. Hos OmniCar har vi udviklet et værktøj, der gavner begge parter, siger Claus T. Hansen.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Ryds Bilglas breder sig i Danmark

Husmer Glas og Facade i Frederikssund er fjerde danske værksted i nordisk autoglas-kæde.

Plus

Konkurser i december

LEDER Moralens år

Plus

Skrotbiler skal bogføres i Køretøjsregistret

Manden bag thansen fylder 50 år

Bent Jensen, som også står bag autogrossisten AD Danmark, rundede et halv århundrede mandag 14. januar.

Nyhedsbrev

8.229 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Kom med til kåring af Årets Bil

Plus

Styrelse giver bilimportør rap over fingrene

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indskærper, at frie værksteders adgang til markedet må ikke hindres.

Plus

Koed varsler internationalisering

Hæder til ung Mercedes-mekaniker

Jabbar Hassan fra Mercedes Benz CPH på Amager er netop valgt til Årets Mekanikerlærling.

Plus

Når bilen lyder forkert

Hvornår er en lyd så anderledes, at man som sælger er nødt til at tage den alvorligt? Sag om spritny Peugeot 208 illustrerer problemet, som viste sig at blive dyr for bilforhandleren.

Luft-specialist godkendt

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Unge skal tunes ind på autobranchen

Ny forening på tværs af frie værksteder, mærkeværksteder, bilimportører og leverandører går i luften med kampagne og sekretariat.

Monroe overtager Öhlins Racing

Opkøbet giver Monroe hurtigere adgang til udvikling af avancerede støddæmper-systemer til fremtidens el- og selvkørende biler.

Problemløser-værktøj får mekanikere til at fløjte

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

Plus

Ny chef for AD Danmark

Michael Ullerup er ansat som chef for AD Danmark A/S. Han skifter fra CAC.

Stifter forlader Euro Car Parts

3

Gratis vejhjælp som lokkemad

Danske værksteder tyr til ekstraordinære servicetiltag i jagten på kunderne.

Boys will be boys - nu 75 år

Manden bag den fynske dækvirksomhed Ovethi, Preben Thinggaard, fylder rundt.

Plus

Larmende gearkasse gav 25.000 i afslag

Bilejer fik 25.000 kroner i afslag på en spritny Peugeot 208, fordi gearkassen larmede. Sagen vil ikke danne præcedens, mener Peugeots danske importør.

Plus

Uvildig test af elbilers batterier på vej

En ny metode fra en dansk arbejdsgruppe kan diagnosticere batteriet uden direkte adgang til batteripakken - yderst vigtigt for brugtmarkedet.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Optimisme med omtanke

Force-rapporten om skadesdeles kvalitet underbyggede yderligere SKADs målsætning om at reparere korrekt i en tid, hvor der sker meget på teknologifronten, også i det nye år.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

Plus

Se listen: Her er autobranchens største skatteydere

Autobranchens ni største virksomheder betaler næsten en halv milliard kroner i selskabsskat. Det viser Motor-magasinets udtræk fra de skattelister, som Skattestyrelsen offentliggjorde mandag aften. Se hvem, der betaler mest.

Plus

Når troldmanden fejler

Det var i januar, at ...

Det var i marts, at...

Det var i februar, at...

Ny single fra Sørensen

Kæde vokser på hjemmebane

Konsolidering er nået cylinder-verdenen

Skills-deltagere klar til april

Lavere benzinpriser trækker den danske inflation ned

Stifinder på sporet af nye lærlinge-steder

På Gule Plader
Helårsdækkene vinder frem

Mirakelmiddel klarer træge gearskifter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi blåstempler dansk ventilationsløsning til autobranchen

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Ny distriktschef i WashTec A/S

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Send til en kollega

0.185