23948sdkhjf

Forstå det nu: Dele er og bliver alternative

| Af Jens Sørensen, The Wide View | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Alternative dele og løsninger vil fylde stadig mere. Leverandører og grossister bør derfor være på vagt. Sådan siger

RESERVEDELE I den sidste tid er der sket et markant skred i handelsleddet - alt sammen accelereret over de sidste par år.

Alternativer til kendte og flot indpakkede brands/produkter vinder terræn. Tidligere lå dette niveau på mellem 5 og maksimalt 10 procent af en større distributørs udbud/portfolio - noget som i dag har en helt anden størrelsesorden.



Ydermere bliver det stadig lettere at gå uden om mellemleddene i handelskæden.

På toppen behøver man nu heller ikke længere at skulle trække voldsomme mængder (containervis etc.) fra de mange eksterne (og fjerne) udbydere for at opnå den rette enkeltstykpris. Der er blevet plads til at lempe på disse krav.

Mange af de mere simple produkter (lad os bare kalde det “jerntunge" og dermed simple produktionsvarer uden store løn og IPO-andele) falder i pris, ligesom kvaliteten stiger og stiger. Sådan er det blevet, sådan er det faldet ud.

Dette kan mekanikeren så glæde sig over. Trykket ligger således hårdere og hårdere på “mellem leverandørerne". Lad mig blot nævne nogle få “simple" volumen-tunge grupper, hvor dette er tiltagende:

Læs også: Borg udvider med ny fabrik i Polen

Bremseskiver
Bremseklodser
Styretøjsdele
Fjedre etc.
Refabrikation (dele med en høj materiale andel)
og så videre.

På toppen forsøger de helt store distributører nu også at tjene pengene flere gange ved at være selvforsynende gennem opkøb og/eller partnerskaber af/med producenter af de mere “simple"/produktionslette produkter.

Et eksempel er LKQ’s/Stahlgrubers ejerskab af Optimal.

Mange aftagere/leverandører ønsker at frigøre sig fra fordyrende mellemled. Hvorfor købe gennem andre, når man kan håndtere det selv?

Læs også: Reservedelsaktører mistede momentum

Det er da også klogere og smartere at holde indtjeningen i eget regi plus derigennem sørge for endnu bedre priser til sig selv, værkstederne og forbrugerne.

OE vågnet op
På OE-siden er man også vågnet op. Her vil der også komme flere og flere “alternativ-udbud" (endog kvalitetsudbud) i langt større grad end tidligere set.

Det er tid til at tænke sig om - det er tid til at overveje hvilke “feeders" man opererer med.

Vi kommer altså ikke uden om det - private label dele, refabrikerede dele og genbrugsdele får en større og større betydning. Det er facts of life, og intet kan stoppe denne udvikling - der er stadig minimum ti gode år her.

Læs også: Ændret strategi hos italiensk-fransk original leverandør

Den udbyder, som forstår at finde det rette miks og den rette balance, vinder og overlever.

Den, som tænker “business as usual", mister terræn og er her nok ikke om få år. Det lyder skræmmende - det er det sandelig også.

Dette sceneskift er allerede i gang. Den traditionelle business er fortid - det handler om at tjene penge - det handler om at være konkurrencedygtig.

Nogle kan måske trække vejret en 5-8 år endnu, men så er der heller ikke mere luft tilbage.

Læs også: Kamæleon i gule farver tilpasser sig markedet

Fremtidens biler
Oveni kommer så det helt store sceneskift - fremtidens biler. Om ikke så længe skal man derfor sørge for at få ryddet op i den traditionelle kapitalbinding. Noget af det gamle bliver nemlig ældgammelt!

Det koster at afskrive, og det er der ikke så mange, som har råd til. I min research har jeg her set fem år tilbage, ligesom jeg har udvekslet viden med andre udenlandske nøgleaktører for deres meninger - dette i et tidsrum på 5-8 år frem.

Jeg kan bare sige: Vi ser ens på dette. Få således gjort op med fortiden, hvis du altså vil være en del af fremtiden.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Min Fremtid
- Vi leder efter unge med ’ild i øjnene’

Vil du i lære som salgstrainee? Så skal du ikke være ’pistolsælger’, men tålmodig, lyttende, hjælpsom og målrettet, siger salgsdirektør Henrik Brøchner Jensen

Plus

DF vil sætte gang i afgiftreform nu

Plus

DTC-aftale forlænget trods uvished

Min Fremtid
Biløkonom: Sådan gik jeg hele vejen til toppen

En uddannelse som biløkonom har bragt Mikkel Westergaard til tops i autobranchen

Min Fremtid
Fællesskab forebygger frafald hos mekanikere

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Mobil kalibrering klapper i

Plus

Sådan skiller du dig ud som værkstedsejer

I kampen mellem frie og mærkeværksteder er god ledelse og bedre forståelse for kunder og økonomi blevet nøgleord.

Den svenske autobranche festede løs til award show

Grossist vil effektivisere værkstedsdrift

Auto-G er klar med værkstedssystemet Gplan, som er lavet i samarbejde med Triscan. Fem basismoduler og syv i tillæg.

Bosch i Danmark fylder 100 år

En af de store fejrer en af de største fødselsdage.

Magnussen tager VM-point i tiende sejr til Hamilton

Det blev til to danske VM-point i det brasilianske grandprix, hvor Lewis Hamilton tog tiende sæsonsejr og Mercedes sikrede sig konstruktørmesterskabet.

Plus

Autofirma kan nu godkende alt med tunge bremser

AutoConsult har fået Færdselsstyrelsen blå stempel som prøvningsinstans af store personbiler, lastbiler og påhængskøretøjer.

Sindby fylder 100 år

Vejle-firma afslører nyt navn og logo på jubilæumsreception 16. november.

Plus

Kom med dybt ind i Renaults hemmelige F1-haller

Det kræver de ypperste mekanikere, lakerere, ingeniører, designere og naturligvis kørere at bygge en Formel 1-racer.

Kæde åbner nyt værksted i Holstebro

Min Fremtid
Derfor vil jeg være mekaniker

Plus

Folder og film om korrekt montering af klodser

Plus

Mekanikere laver alt for mange bremsefejl

Producenten af bremsedele, Ferodo, har igangsat en kampagne for at minimere kundeklager over forkert monterede og ødelagte bremseklodser.

Min Fremtid
El-biler er lidt fesne - men de er fremtiden

19-årige Marcus Madsen er EUX Mekaniker-elev på Skjern Tekniske Skole. Her bliver han uddannet i nyeste teori og praksis

Galleri: FTZ Fagmesse fra (næste) alle kanter

Der er musik, minigolf, Formel 1, quiz, fadøl og godt humør på årets FTZ-messe i Odense.

Mega mekaniker-messe vælter Odense

Plus

Sparekrav til mekaniker-uddannelser droppes

Regeringen og Dansk Folkeparti vil alligevel ikke tvinge erhvervsskolerne til milliarddyrt sparekrav.

På værkstedet: Hvad kan Serviceplatformen?

Online booking sker gennem FTZ’s Serviceplatform. Men hvad er det for en størrelse?

Plus

Krav mod forurening vil presse værkstederne

De professionelle skal tiltrækkes

Sæt rigtige for aircon og svejsegasser

Italienske dæk til den nordiske vinter

Ny luft til flade dæk

Vind en Ferrari - sådan da

Motor-magasinet er klar: mød redaktionen

Plus

En stand smurt i olie

Stærkere end stål og let som en fjer

Plus

Masser af auto-el på messen

Prisbilligt koblingssæt til ældre biler

Borg udvider med ny fabrik i Polen

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flere brandvarme leads fra biltorvet.dk

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Automatiseringsbølgen ruller lige nu ind over e-handelen

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

www.glasuritcampaign.com

Mezzanin giver 25 % mere lagerplads hos Jysk Firmatøj

MSW 73

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Nyt central lager i Eindhoven

www.glasuritcampaign.com

Sælger for 35 milliarder kroner biler i år

Elbiler er billigst: Slår benzinbil på faste udgifter

Nyhedsbrev fra SINDBY

Nye højtydende smeltelime til industrien

Kia fokuserer – Ceed er bedre end nogensinde

Markante ændringer i bilmarkedet og kundeadfærd truer danske bilforhandleres fremtid

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Morten Wendelbo ny salgskonsulent hos AD Danmark

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv ho...

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det e...

Omnicar SAM er nomineret til "Årets produkt" og "Bedste tiltag"

Nyheder til lavpris på FTZ messen

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Send til en kollega

1.095