23948sdkhjf

Forstå det nu: Dele er og bliver alternative

| Af Jens Sørensen, The Wide View | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Alternative dele og løsninger vil fylde stadig mere. Leverandører og grossister bør derfor være på vagt. Sådan siger

RESERVEDELE I den sidste tid er der sket et markant skred i handelsleddet - alt sammen accelereret over de sidste par år.

Alternativer til kendte og flot indpakkede brands/produkter vinder terræn. Tidligere lå dette niveau på mellem 5 og maksimalt 10 procent af en større distributørs udbud/portfolio - noget som i dag har en helt anden størrelsesorden.



Ydermere bliver det stadig lettere at gå uden om mellemleddene i handelskæden.

På toppen behøver man nu heller ikke længere at skulle trække voldsomme mængder (containervis etc.) fra de mange eksterne (og fjerne) udbydere for at opnå den rette enkeltstykpris. Der er blevet plads til at lempe på disse krav.

Mange af de mere simple produkter (lad os bare kalde det “jerntunge" og dermed simple produktionsvarer uden store løn og IPO-andele) falder i pris, ligesom kvaliteten stiger og stiger. Sådan er det blevet, sådan er det faldet ud.

Dette kan mekanikeren så glæde sig over. Trykket ligger således hårdere og hårdere på “mellem leverandørerne". Lad mig blot nævne nogle få “simple" volumen-tunge grupper, hvor dette er tiltagende:

Læs også: Black Friday for professionelle

Bremseskiver
Bremseklodser
Styretøjsdele
Fjedre etc.
Refabrikation (dele med en høj materiale andel)
og så videre.

På toppen forsøger de helt store distributører nu også at tjene pengene flere gange ved at være selvforsynende gennem opkøb og/eller partnerskaber af/med producenter af de mere “simple"/produktionslette produkter.

Et eksempel er LKQ’s/Stahlgrubers ejerskab af Optimal.

Mange aftagere/leverandører ønsker at frigøre sig fra fordyrende mellemled. Hvorfor købe gennem andre, når man kan håndtere det selv?

Læs også: Ny single fra Sørensen

Det er da også klogere og smartere at holde indtjeningen i eget regi plus derigennem sørge for endnu bedre priser til sig selv, værkstederne og forbrugerne.

OE vågnet op
På OE-siden er man også vågnet op. Her vil der også komme flere og flere “alternativ-udbud" (endog kvalitetsudbud) i langt større grad end tidligere set.

Det er tid til at tænke sig om - det er tid til at overveje hvilke “feeders" man opererer med.

Vi kommer altså ikke uden om det - private label dele, refabrikerede dele og genbrugsdele får en større og større betydning. Det er facts of life, og intet kan stoppe denne udvikling - der er stadig minimum ti gode år her.

Læs også: DEBAT: Skræmmende udtalelser fra Codan

Den udbyder, som forstår at finde det rette miks og den rette balance, vinder og overlever.

Den, som tænker “business as usual", mister terræn og er her nok ikke om få år. Det lyder skræmmende - det er det sandelig også.

Dette sceneskift er allerede i gang. Den traditionelle business er fortid - det handler om at tjene penge - det handler om at være konkurrencedygtig.

Nogle kan måske trække vejret en 5-8 år endnu, men så er der heller ikke mere luft tilbage.

Læs også: Få brugte biler presser genbrugere

Fremtidens biler
Oveni kommer så det helt store sceneskift - fremtidens biler. Om ikke så længe skal man derfor sørge for at få ryddet op i den traditionelle kapitalbinding. Noget af det gamle bliver nemlig ældgammelt!

Det koster at afskrive, og det er der ikke så mange, som har råd til. I min research har jeg her set fem år tilbage, ligesom jeg har udvekslet viden med andre udenlandske nøgleaktører for deres meninger - dette i et tidsrum på 5-8 år frem.

Jeg kan bare sige: Vi ser ens på dette. Få således gjort op med fortiden, hvis du altså vil være en del af fremtiden.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

IT-nedbrud på Motor-magasinet

Motor-magasinets IT-systemer blev ramt af nedbrud, som har medført problemer med såvel hjemmeside som nyhedsbrevet.

Plus

Robotter styrer lageret hos CAC

Aktieselskabet Carl Christensen (CAC) har indgået en kontrakt med en samlet værdi på over 50 mio. kroner for at optimere og effektivisere lagerfunktionen på selskabets nye domicil i det vestlige Aarhus.

Tom K racer til Gram Slot

Tom Kristensen, Le Mans-vinderen over dem alle, er en af hovedtalerne til Vores Autobranche på Gram Slot. Og bare rolig; Tom K. skal nok fortælle røverhistorier. Men han overfører også sine erfaringer fra racerbanen i Frankrig til værkstederne i Danmark.

Plus

Rusketur og altankasse klarer sodet

Additivspecialisten har indgivet patentansøgning på to egenudviklede produkter til turbo- og dyserens.

To jubilæer og et enkelt generationsskifte

Besma International Chem A/S - i det daglige kaldet Besma - har gennemført et generationsskifte, så ejerne i dag er Jeanett og Claus Fjendbo.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Ret til frie rustkontrol-eftersyn

Digital-Servicebook er gået i brechen for frie værksteders rustgaranti- kontrol. Dansk Bilbrancheråd bakker op og forbereder EU-høringssvar om konkurrencesituationen i Danmark.

Plus

Nyt stort dieselsamarbejde i Danmark

Ny butik satser på prisen

Refako Autodele har overtaget Linders Autodele i København, som hørte til au2parts-kæden.

Bilejere rustbeskytter bilen for sjældent

Plus

Brancheadvokat skifter hold

Dansk Bilbrancheråd ansætter Lars Ellegaard.

Plus

Flere omdrejninger til undervognskæde

Plus

1000 til Auto-G messe i Midtjylland

For første gang havde flere butikker i grossist-sammenslutningen i fællesskab inviteret mekanikere - og der var stuvende fuldt i Assentoft Hallerne.

Minister åbner rekordstor messe

Fra lærling til særling

Plus

Kommunen vil skrotte mine salgsbiler

Allan Lindahl, AL Auto i Middelfart, følger sig uretmæssigt forfulgt ved miljøtilsyn og har nu klaget over kommunen. DAG bakker kommunal skrotindsats op.

Plus

Iværksætterselskaber, svindel og konkurser

De nye Iværksætterselskaber åbnede en ladeport for svig, omgåelse og moms- og skatteunddragelse. Et lovforslag skal sætte en kæp i det hjul.

2

Opfinder lakmagnet

Magnussen bliver sekser i årets første Formel 1-grandprix

Kevin Magnussen blev sekser og Valtteri Bottas vandt sæsonens første Formel 1-grandprix i Australien.

Magnussen er mere end tilfreds med sjetteplads i Melbourne

Den danske Formel 1-kører kunne sætte otte VM-point på kontoen efter sæsonens første løb i Melbourne.

Racer-brødre med benzin i blodet går sammen

Lillebror køber sig ind i Müller Auto-Tec i Bolderslev.

Plus

Konkurser i februar

Plus

Frie værksteder har aftaler i halvdelen af politikredsene

Der altid vil være opstartsproblemer, når man indgår nye samarbejder, siger Politiet, der samtidig understreger, at problemet med bremserne ikke er noget stort problem

Klodset Ford Mustang

Plus 1

Stenhøj solgt til italiensk storleverandør

Nexion S.p.A og Stenhøj Gruppen etablerer sig som den førende leverandør af værkstedsprodukter og serviceydelser til det automotive eftermarked i Europa.

Plus

Når bundling er et problem

Magnussen: Nye Formel 1-regler kommer kun de bedste til gode

Plus

Autogenbrugere fortsætter kampgejsten

Indycar åbner med dansk deltagelse

SmartVan ser på hele Norden

Plus

Brug af Facebook skaber flere klik

Debataften: Sådan får vi flere kvinder i autobranchen

Plus

Storkunde glad for Bridgestone-service

Hybridbilen på skemaet

Plus

Bilen bliver til en hest

Islandsk søsterforening på besøg for at lære

Råd kunderne til at købe små vinterdæk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan vasker du dine lastbiler og busser? Læs med her før du køber et vaskeanlæg…

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Fælge til ny BMW 3-serie 2019

Hvide solceller til administrationsbygning

Familien Rummelig – Skoda Fabia Combi

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

College360 og autobranchen sætter spotlys på kvinder i uddannelsen

Hos Via biler sprøjter de serviceaftaler ud som aldrig før

Hvide facader med solceller

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Nødbruser fra DENIOS

Digital Servicebook nu som registreret varemærke i EU

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

5 produkter der gør din dæksæson nemmere

MSW fælgnyhed fra Rally Centeret

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Originale Mercedes reservedele. Ingen fordyrende mellemled.

Nyt katalog fra Rally Centeret

8% af alle biler kører rundt med skjulte fejl.

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv ho...

OZ vinder prestigefyldt afstemning.

Erhvervsministeren lyttede til argumenter for fair betalingsfrister

Send til en kollega

0.227