23948sdkhjf

Forstå det nu: Dele er og bliver alternative

| Af Jens Sørensen, The Wide View | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Alternative dele og løsninger vil fylde stadig mere. Leverandører og grossister bør derfor være på vagt. Sådan siger

RESERVEDELE I den sidste tid er der sket et markant skred i handelsleddet - alt sammen accelereret over de sidste par år.

Alternativer til kendte og flot indpakkede brands/produkter vinder terræn. Tidligere lå dette niveau på mellem 5 og maksimalt 10 procent af en større distributørs udbud/portfolio - noget som i dag har en helt anden størrelsesorden.



Ydermere bliver det stadig lettere at gå uden om mellemleddene i handelskæden.

På toppen behøver man nu heller ikke længere at skulle trække voldsomme mængder (containervis etc.) fra de mange eksterne (og fjerne) udbydere for at opnå den rette enkeltstykpris. Der er blevet plads til at lempe på disse krav.

Mange af de mere simple produkter (lad os bare kalde det “jerntunge" og dermed simple produktionsvarer uden store løn og IPO-andele) falder i pris, ligesom kvaliteten stiger og stiger. Sådan er det blevet, sådan er det faldet ud.

Dette kan mekanikeren så glæde sig over. Trykket ligger således hårdere og hårdere på “mellem leverandørerne". Lad mig blot nævne nogle få “simple" volumen-tunge grupper, hvor dette er tiltagende:

Læs også: Black Friday for professionelle

Bremseskiver
Bremseklodser
Styretøjsdele
Fjedre etc.
Refabrikation (dele med en høj materiale andel)
og så videre.

På toppen forsøger de helt store distributører nu også at tjene pengene flere gange ved at være selvforsynende gennem opkøb og/eller partnerskaber af/med producenter af de mere “simple"/produktionslette produkter.

Et eksempel er LKQ’s/Stahlgrubers ejerskab af Optimal.

Mange aftagere/leverandører ønsker at frigøre sig fra fordyrende mellemled. Hvorfor købe gennem andre, når man kan håndtere det selv?

Læs også: Ny single fra Sørensen

Det er da også klogere og smartere at holde indtjeningen i eget regi plus derigennem sørge for endnu bedre priser til sig selv, værkstederne og forbrugerne.

OE vågnet op
På OE-siden er man også vågnet op. Her vil der også komme flere og flere “alternativ-udbud" (endog kvalitetsudbud) i langt større grad end tidligere set.

Det er tid til at tænke sig om - det er tid til at overveje hvilke “feeders" man opererer med.

Vi kommer altså ikke uden om det - private label dele, refabrikerede dele og genbrugsdele får en større og større betydning. Det er facts of life, og intet kan stoppe denne udvikling - der er stadig minimum ti gode år her.

Læs også: Klassens frække dreng får nummerplade-søgning

Den udbyder, som forstår at finde det rette miks og den rette balance, vinder og overlever.

Den, som tænker “business as usual", mister terræn og er her nok ikke om få år. Det lyder skræmmende - det er det sandelig også.

Dette sceneskift er allerede i gang. Den traditionelle business er fortid - det handler om at tjene penge - det handler om at være konkurrencedygtig.

Nogle kan måske trække vejret en 5-8 år endnu, men så er der heller ikke mere luft tilbage.

Læs også: Få brugte biler presser genbrugere

Fremtidens biler
Oveni kommer så det helt store sceneskift - fremtidens biler. Om ikke så længe skal man derfor sørge for at få ryddet op i den traditionelle kapitalbinding. Noget af det gamle bliver nemlig ældgammelt!

Det koster at afskrive, og det er der ikke så mange, som har råd til. I min research har jeg her set fem år tilbage, ligesom jeg har udvekslet viden med andre udenlandske nøgleaktører for deres meninger - dette i et tidsrum på 5-8 år frem.

Jeg kan bare sige: Vi ser ens på dette. Få således gjort op med fortiden, hvis du altså vil være en del af fremtiden.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Styrelse giver bilimportør rap over fingrene

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indskærpe, at frie værksteders adgang til markedet må ikke hindres.

Manden bag thansen fylder 50 år

Bent Jensen, som også står bag autogrossisten AD Danmark, rundede et halv århundrede mandag 14. januar.

Monroe overtager Öhlins Racing

Opkøbet giver Monroe hurtigere adgang til udvikling af avancerede støddæmper-systemer til fremtidens el- og selvkørende biler.

Plus

Når bilen lyder forkert

Hvornår er en lyd så anderledes, at man som sælger er nødt til at tage den alvorligt? Sag om spritny Peugeot 208 illustrerer problemet, som viste sig at blive dyr for bilforhandleren.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Unge skal tunes ind på autobranchen

Ny forening på tværs af frie værksteder, mærkeværksteder, bilimportører og leverandører går i luften med kampagne og sekretariat.

Nyhedsbrev

8.239 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Problemløser-værktøj får mekanikere til at fløjte

Hæder til ung Mercedes-mekaniker

Jabbar Hassan fra Mercedes Benz CPH på Amager er netop valgt til Årets Mekanikerlærling.

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

2

Gratis vejhjælp som lokkemad

Danske værksteder tyr til ekstraordinære servicetiltag i jagten på kunderne.

Plus

Ny chef for AD Danmark

Michael Ullerup er ansat som chef for AD Danmark A/S. Han skifter fra CAC.

Plus

Larmende gearkasse gav 25.000 i afslag

Bilejer fik 25.000 kroner i afslag på en spritny Peugeot 208, fordi gearkassen larmede. Sagen vil ikke danne præcedens, mener Peugeots danske importør.

Stifter forlader Euro Car Parts

Boys will be boys - nu 75 år

Manden bag den fynske dækvirksomhed Ovethi, Preben Thinggaard, fylder rundt.

Plus

Uvildig test af elbilers batterier på vej

En ny metode fra en dansk arbejdsgruppe kan diagnosticere batteriet uden direkte adgang til batteripakken - yderst vigtigt for brugtmarkedet.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Optimisme med omtanke

Force-rapporten om skadesdeles kvalitet underbyggede yderligere SKADs målsætning om at reparere korrekt i en tid, hvor der sker meget på teknologifronten, også i det nye år.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

Plus

CarPeople Frederikssund "Bedst til kunder"

Plus

Se listen: Her er autobranchens største skatteydere

Autobranchens ni største virksomheder betaler næsten en halv milliard kroner i selskabsskat. Det viser Motor-magasinets udtræk fra de skattelister, som Skattestyrelsen offentliggjorde mandag aften. Se hvem, der betaler mest.

Bilister har haft frit spil til at ignorere afgifter

Plus

Når troldmanden fejler

Plus

Mekonomen-direktør: - Vi var chanceløse mod FTZ

Købet af FTZ i Danmark løftede Mekonomen-gruppens tredje kvartal. Vi spørger topchef Pehr Oscarson, hvad planen er fremover med FTZ.

Plus

Bent Jørgensen gør comeback på Fyn

Veteran gik på pension hos FTZ. Nu er han begyndt hos au2parts i Odense.

Plus

Albansk køle-leverandør meldt til Skat

My Refrigerant Shop sælger kølemiddel uden om EU’s kvoter og i ulovlige engangsflasker.

Det var i marts, at...

Det var i januar, at ...

Det var i februar, at...

Ny single fra Sørensen

Kæde vokser på hjemmebane

Konsolidering er nået cylinder-verdenen

Skills-deltagere klar til april

Lavere benzinpriser trækker den danske inflation ned

Stifinder på sporet af nye lærlinge-steder

På Gule Plader
Helårsdækkene vinder frem

Mirakelmiddel klarer træge gearskifter

Rekord for tysk olieproducent

Min Fremtid
Derfor vil jeg være mekaniker

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Ingen nedgang i salg trods skift af bilportal

Velkommen til 2019

Mann-filter, direkte fra Tyskland.

Fik du set vores nytårstale?

Send til en kollega

0.171