23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

KÅRING Den konventionelle Ford Focus med benzinmotor mod bilen fra en slet ikke fjern, men meget nær fremtid, elbilen Hyundai Kona Electric.

Det er to af de mest markante biler blandt de i alt fem, der netop er valgt som finalister til at blive valgt til Årets Bil i Danmark 2019.

Kåringen kører for fuldt turbotryk disse uger med test ved og omkring FDM Jyllandsringen ved Silkeborg i sidste uge som starten på de afgørende uger. Bag kåringen står en række af landets førende biljournalister fra medier som FDM’s medlemsblad Motor, magasinet Bil Magasinet og flere dagblade.

Jurymedlemmerne tester bilerne løbende, men samler feltet af rundt regnet 25 kandidater på ringen ved Silkeborg.

Her bliver de mange biler "kogt ned" til et finalefelt på i alt fem. Denne gang er de fem to typiske hatchbacks, nemlig Ford Focus og Kia Ceed, den lidt større Peugeot 508 og så to elbiler - man skulle næsten tro, at Lars Løkke Rasmussen var med i kåringsudvalget - nemlig Hyundai Kona Electric og Jaguar I-Pace.

Kåring 1. december
Selve kåringen finder sted efter afsluttende test omkring den 1. december. Men hvilke er så favoritter blandt de fem udvalgte?

Stemningen blandt journalisterne på FDM Jyllandsringen tyder på et opgør mellem den oplagte Ford Focus og den billigste af elbilerne, nemlig Hyundai Kona Electric.

Som et jurymedlem formulerede det: "Det ligner jo et opgør mellem den bedste (Ford Focus) og fremtiden (Hyundai Kona Electric).

Ford Focus umiddelbare fordele er ifølge flere testkørere de gode køreegenskaber, den brede vifte af sikkerhedsudstyr og den noget større bagsædeplads, der fulgte med den nye udgave af Focus.

Hyundai Kona på elmotor er med en af testkørernes formulering: Rækkevidde som en Tesla og pris som en Golf.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.174