23948sdkhjf

Alternative kofangere: Når lakken slipper

Alternative kofangere og autolakering går langt fra hånd i hånd, viser flere eksempler fra foreningen SKAD.

KOPIER SKAD har modtaget flere henvendelser om at alternative kofangere, der påstås at være primet fra producentens side, viser sig at være mærket med en tilsyneladende forkert varedeklaration.

Når en producent oplyser at en alternativ kofanger er primet, vil man typisk kunne lakere kofangeren efter rengøring, uden at der skal påføres grunder. Dette udløser LE1 i forsi. Viser det sig at lakken slipper, på trods af en klar varedeklaration om at kofangeren er primet, så lever produktet ikke op til de oplysningerne, der fremgår af varedeklarationen. I sådant tilfælde står autolakereren og karrosseriværkstedet tilbage med et produkt, der efter varedeklarationen er behandlet korrekt, men ikke holder det produktet lover. Det betyder ligeledes, at der opstår uforudsete omkostninger, som skal erstattes. Ydermere burde kofangeren være opgjort med LE2 eller LE3 i stede for LE1, hvilket ligeledes betyder et væsentligt tab for værkstederne.

Ansvaret ligger efter SKAD’s mening ikke hos grossisten, der forhandler et produkt og ikke kan gøre andet end at stole på varedeklarationen, men hos producenten af varen.

SKAD’s undersøgelser har også vist, at kofangere udelukkende bliver afprøvet på pasformen. Der foretages dermed ingen afprøvning af om en varedeklaration er korrekt. Dette er fortsat en udfordring, da verdensforeningen RCAR klart og tydeligt har lagt en målestok for hvad der skal afprøves. Den eneste prøvningsinstans, som SKAD har kendskab til, der udfører alle afprøvninger i henhold til RCAR er capa i USA. Her afprøver man også vedhæftningsevne ved lakering.



Thomas Krebs, direktør i brancheforeningen SKAD.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125