VÆRKSTEDSKÆDE En omfattende undersøgelse fra revisions- og rådgivningsvirksomheden KMPG peger på, at mellem 30 og 50 procent af de fysiske, autoriserede mærke-bilforhandlere vil være væk i 2025. Ifølge en brancheekspert vil der dog fortsat være nok at lave for de danske mekanikere.
- Vi vil fremover se færre og større autoriserede forhandlere i Danmark. Samtidig stiger det samlede antal biler, så trods færre reparationer på nye biler vil aktivitetsniveauet på værkstederne være stigende, og der vil især blive kamp om eftermarkedet, vurderer Thomas Møller Sørensen, direktør for Bilbranchen under Dansk Industri.
Samtidig med at flere og flere får bil, øges den tekniske kompleksitet i bilerne konstant. Derfor stiger bilejernes behov for professionelle værksteder, og det er netop dem, værkstedskæden CarPeople, der er ejet af landets største autogrossist, FTZ, sigter mod at samle.
- I takt med at de autoriserede forhandlere samles på færre hænder, kan vi se, at det bliver sværere for mange af de autoriserede værksteder, der tidligere har haft forhandlerskab, at få enderne til at mødes, lyder det fra Finn Overgaard Thomsen, kædechef hos CarPeople.
Fri kæde samler på mærkeværksteder
De autoriserede forhandlere vil blive samlet på færre hænder i fremtiden, mens forbrugernes behov stiger. Ifølge CarPeople skaber det en udfordring i autobranchen, som kæden nu imødekommer ved at tilbyde ambitiøse værksteder medlemskab.