? Hvor mange tankstationer er der i dag, og hvor mange vil der være om 15 år, når forbuddet mod salg af benzin- og dieselbiler i trådt i kraft?
! Vi har i dag lidt over 2.000 tankstationer. Her kan danskerne døgnet rundt hurtigt og effektivt fylde benzin og diesel på deres biler. Det sker tre gange i sekundet året rundt. Det er typisk også på tankstationen, at danskerne vasker bil, tjekker dæktryk og skifter olie. Et egentligt forbud mod benzin- og dieselbiler i 2030 kan på sigt udfordre omfanget af tankstationer og dermed tilgængeligheden for forbrugerne. Men benzin, diesel og flydende biobrændstoffer vil blive efterspurgt mange år ud i fremtiden. Samtidig vil en større udbredelse af biler, der kører på el, brint og andre teknologier, åbne op for nye forretningsmuligheder. Med fremtidens hurtigladestandere kan elbiler for eksempel lade op på ca. 10 minutter og ikke, som i dag, halve og hele timer. Den teknologi tror vi meget mere på end de langsomme offentligt støttede ladestandere, som i øjeblikket opstilles, hvor de ofte ikke efterspørges.
? Hvor stor en del af den samlede CO2-udledning stammer fra transportsektoren - heraf henholdsvis privatbilisme og tung transport. Og mener du, at også jeres selskaber skal bidrage til en nedsættelse?
! Transportens andel udgør i dag 25 procent af den samlede udledning. Heraf kommer cirka halvdelen fra personbiler og den anden halvdel fra den tunge transport, som desværre ofte glemmes, når vi taler grøn omstilling.
Derfor skal vores branche naturligvis bidrage! Og det gør vi allerede. Vi har siden 2010 blandet bæredygtige biobrændstoffer i al benzin og diesel. De udgør 99 procent af den vedvarende energi i vejtransporten. Vores mål er, at bioiblandingen skal hæves fra 5,75 % i dag til 10 % i 2030, samtidig med at bæredygtigheden forbedres, ved at førstegenerations biobrændstoffer erstattes af biobrændstoffer baseret på affald, restprodukter og VE-el. Siden 2010 har iblandingen af biobrændstoffer årligt reduceret udslippet af CO2 fra transporten med næsten 1 million ton CO2.
? Elbiler bliver oftest nævnt som det mest oplagte alternativ til benzin- og dieselbiler. Har du andre, og måske bedre, bud?
! El-biler er et godt alternativ til benzinbilen. Men forbrugerne har mange forskellige mobilitetsbehov. Der findes ikke en "One size fits all" løsning. Elbatterier er for eksempel næppe et alternativ i den tunge transport og fly. Derfor skal der mange løsninger i spil. På vores tankstationer og truckanlæg leverer vi i dag både el, brint, biogas og flydende biobrændstoffer. I takt med at forbrugerne efterspørger det, vil disse produkter blive mere udbredte.
?Hvad anser du som den mest lovende teknologi, når det gælder alternative drivmidler?
! Jeg er overbevist om, at elektrofuels vil få afgørende betydning for transportens omstilling. Elektrofuels produceres af vedvarende energi (vindmøllestrøm) og kulstof fra biomasse eller CO2, der via elektrolyse og kemiske processer omdannes til flydende brændstoffer. Disse brændstoffer vil uden problemer kunne erstatte benzin, diesel og ikke mindst flybrændstof. Der er mange interessante forsøg i gang, men der er stadig brug for storskalaforsøg og yderligere forskning. Her burde Danmark, med vores store ekspertise inden for energiteknologi og udbygning af vedvarende energi, gå foran.
? Mener du, at det, ud fra en klima- mæssig betragtning, er en god ide at forbyde benzin- og dieselbiler?
!Nej, jeg mener bestemt ikke, at forbud er vejen frem. Jeg mener, at transportens udfordringer skal løses på transportens præmisser - ikke systemets! Transporten er fleksibel og forbrugernær og domineret af fri konkurrence om at levere de bedste, billigste og mest fleksible løsninger, så alle frit kan få opfyldt netop deres individuelle mobilitetsbehov. I stedet for forbud bør vi opsætte målrettede, ambitiøse miljø- og klimakrav, som teknologierne kan konkurrere med hinanden om at leve op til. Med et forbud risikerer vi at lukke ned for udviklingen af netop de teknologier, som skal hjælpe os med at gøre transporten grøn.
Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide
Direktør for Drivkraft Danmark, Jacob Stahl Otte, giver sit syn på branchens klima-udfordringer.