23948sdkhjf

Bilfirma i Vejle er klar med britisk overklasse-luksus

My Garage, der siden februar har været den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan levere den seneste SUV model Cullinan om et år.

LUKSUS Rolls-Royce er ikke længere et bilmærke, der kun leveres i Danish Royal Blue til adel og kongehus - Rolls-Royce er blevet en bil for de kræsne, omend velhavende, borgere, der internationalt typisk er gode for 10 millioner euro.

- Vores kunder herhjemme anvender typisk flex-leasing med 20 procent af prisen up front. Hvis det var en million kroner - så 200.000 kroner. Efter et år kan kunden så købe den for de resterende 800.000 kroner - eller sælge den - eller sågar indgå en ny leasingaftale, fortæller Alexander Wisler, der er Rolls Royce Brand Manager hos My Garage i Vejle.

Det er Danmarks eneste autoriserede forhandler og værksted, som igen er Connecting Partner til Rolls-Royce i Berlin. Men inden My Garage blev endelig godkendt, var virksomheden testet af TÜV Rheinland.

Sheik-bil udformet som falk
Priserne for de aristokratiske biler fra engelske Goodwood er da heller ikke i tilbudsgenren - for eksempelvis koster den nyeste SUV model Cullinan fra 265.000 euro, men i øvrigt har der i den lange historie bag RollsRoyce ikke været en eneste kunde, der har villet nøjes med en standard Rolls-Royce. Demonstrationsmodelen, som vi stiftede bekendtskab med ved præsentationen i Kongelig Dansk Yachtklub i Hellerup, kostede f.eks. 350.000 euro - før skatter og afgifter selvfølgelig.

Mange kunder mangedobler prisen på bilen, fordi den skal være en meget personlig bil - såsom sheiken fra en ørkenstat, der ville have bilen lakeret og indrettet, så den så ud som hans private jagt-falk, der i øvrigt koster mere end en Rolls-Royce - eller manden med diamantminen i Sydafrika, der fik bilen udformet med ægte diamanter, hvilket øgede bilens pris med én million euro.

- Heller ingen af vores danske kunder køber standard Rolls-Royce biler. Siden vores godkendelse som forhandler, som kræver kurser i Goodwood og indkøb af specialværktøj, har vi skrevet kontrakt om levering af tre nye Rolls-Royce biler. Den ene af kunderne tager vi snart med til Goodwood, så bilen kan blive designet og udstyret efter dennes ønske, siger Alexander Wisler.

Håndsamlet bil
Alexander Wisler ser RollsRoyce som et såkaldt "Upcoming Brand" - også herhjemme. Det er blevet acceptabelt at køre Rolls-Royce, og overkommeligt i forhold til mange andre luksusmærker med moderne finansiering.

Man får samtidig en håndsamlet bil efter ens eget hoved, hvis det er teknisk muligt. Hvis ikke, så finder man nok alligevel en løsning.

Eftermarkedet herhjemme står Lars Paugan i My Garage for - og han har bl.a. været på de nødvendige kurser og købt de mange specialværktøjer i England. Alle danske Rolls-Royce biler skal - hvis det skal være på et autoriseret værksted herhjemme - serviceres i Vejle, men Lars Paugan garanterer, at man gerne henter og bringer bilerne i hele landet, når de skal til service.

I My Garage huserer også salgschef Jens Christian Randrup, som gerne sælger en Rolls-Royce, men primært tager sig af garagens andre aktiviteter, som omfatter McLaren og Porsche.

Salgsansvarlig for salg i Tyskland, Nordeuropa og Østeuropa, Marcus Reil, regner gennemsnitsalderen for en Rolls-Royce Cullinan SUV for at være omkring 45 år.

- Bilen er opbygget med aluminium chassis for at lette vægten, men det er også årsag til, at bilen kun har en trailervægt på 2,7 tons og ikke 3,5 tons. I øvrigt er det den første Rolls-Royce med indbygget trækkrog. Men med 571 hk og 850 Nm har den ingen problemer med at trække afsted en båd, siger Marcus Reil.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094