23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Faldgrube: Undgå ulovlige turboladere

Distributør advarer mod turboladere, der ikke overholder de nye krav.

EMISSION Turbospecialisten H. Daugbjerg kommer med nogle specielle turboladere, som er monteret i de nyeste diesel- og benzin biler.



- Vi ønsker at vise hvor kompliceret en turbolader er i dag og at fortælle om hvor teknologien bevæger sig hen. Det er også vigtigt for os, at give gode råd til fejlsøgning på turboladere, at give gode råd om bilmodeller man skal være opmærksom på, samt informere om hvordan man undgår dyre reklamationssager, fortæller Torben Lund, der er salgschef hos H. Daugbjerg, der er distributør af bl.a. tuboladere. Han fortsætter:



- H. Daugbjerg A/S sælger kun fabriksnye og originale turboladere, og i forbindelse med Dieselgate og al den fokus skandalen har affødt på emission verden over, så er det vigtig at man kun bruger originale turboladere for at bilen overholder sin homologering. Dertil vil vi gerne være med til at udbrede forståelsen for at en turbolader er en del af bilens emissionssystem, fortæller Torben Lund, der er salgschef hos H. Daugbjerg, der er distributør af bl.a. tuboladere.



I Tyskland har Ministeriet for transport, bygning og byplanlægning udgivet et dekret om anvendelse af turbolader kopier (også kaldet drop-in turboladere). I dekretet gør myndighederne opmærksom på, at drop-in turboladere ikke må anvendes medmindre disse har opnået deres egen myndighedsgodkendelse, inklusive emissionsgodkendelse på køretøjet.



Køretøjer monteret med en drop-in turbolader uden godkendelse må ikke køre på vejene i Tyskland. Det samme dekret er foreløbig udgivet i Spanien, og de øvrige lande i EU forventes at følge trop.



- På almindelig dansk betyder det, at bliver bilen med drop-in turbolader uden myndighedsgodkendelse taget i synshallen eller ved politi razzia, så mister bilen sin typegodkendelse og får ikke lov til at køre fra stedet, siger han.



Nogle få værksteder bruger, ikke-originale turboladere eller turboladere renoveret med ikke-originale dele, for at hjælpe kunden med en billigere løsning. Disse værksteder risikerer i virkeligheden at stille kunden i en meget uheldig og dyr situation, påpeger Torben Lund.



- Det er vigtigt for os at værkstederne er klar over konsekvenserne, og det er vores pligt sammen med grossisterne, at udbrede disse informationer.





H. Daugbjerg D-3064

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125