23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Derfor er der mere rust på elbil-bremser

Ændrede kørevaner gør, at bremserne på elbiler ruster langt mere end normalt, viser norsk afdækning af marked i vækst.

RUSTANGREB Norske branchefolk konstaterer i stigende grad problemer med elbiler og rust på bilernes bremseskiver. Det skriver TV2 i Norge på baggrund en stribe stikprøver, som det norske svar på FDM, NAF, har udført. Med den danske regering visioner skal der efter 2030 var langt flere elbiler i Danmark, men med de elektriske biler kommer også flere problemer med bremserne.



Årsagen er forholdsvis lavpraktisk, nemlig at elbiler er udstyret med diverse systemer til at motorbremse - blandt andre på den kommende Audi e-tron og nyeste version af Nissan Leaf. Det norske NAF har ifølge TV2 Norge mange eksempler, hvor bremser er blevet udskiftet allerede efter 30.000 kilometer.



- Særligt elbiler er ekstra udsat her. På grund af regenerering af energi har bilerne en kraftigere motorbremse, som gør at den bilernes fodbremser bruges langt mindre. Det giver mindre slitage på bremserne, og oftest resulterer det i rust, fortæller Benny Christiensen fra bilsitet broom.



Lav opbremsninger selv

Den mest effektive måde at komme problemet til livs er ikke overraskende, at man skal have aktiveret fodbremsen mere. Derfor anbefaler Alem Dulic, der arbejder for NAF i Drammen, som ligger lidt syd for Oslo:



- Jeg anbefaler, at man laver nogle kraftige opbremsninger fra tid til anden. Det er en temmelig effektiv måde at forebygge mod rustangreb, forklarer Alem Dulic.



Også saltning af vejene er om vinteren er noget rigtig skidt for biler, og både en effektiv undervognsbehandling og bilvask med undervognsprogram er vigtige redskaber, mener NAF.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11