23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

AFGIFTER Stop af slag af benzin- og dieselbiler i 2030 bliver dyrt for statskassen.

- Regningen skal samles op og en kommission skal give sin bud på, hvordan det skal ske.

Sådan siger skatteminister Karsten Lauritzen (V) i et interview med Motor-magasinet.

Han bliver under samtalen ved med at understrege, at der er tale om, at det er regeringens ambition at sætte en slutdato for salg af fossildrevne biler.

- Danmark kan ikke gå enegang i EU og forbyde allerede typegodkendte biler. Derfor vil Danmark arbejde for, at det også bliver en EU-målsætning, siger han.

Prisen for at bevare afgiften på 20 procent på elbiler samt det forhøjede fradrag og gunstigere vilkår for grønne firmabiler regner regeringen med vil koste 250 millioner de næste to år. Og så venter der en meget stor regning på et stort milliardbeløb frem mod 2030, siger Karsten Lauritzen.

Hvor stor, den milliardregning bliver, har regeringen ikke noget officielt bud på. Men det fremgår klart af udspillet, at regeringen regner med, at de 50 milliarder, som staten årligt tjener på bilafgifter, vil blive udhulet.

- Vi har jo gjort det billigere for danskerne at købe konventionelle biler. Nu gør vi det også billigere at købe elbiler, men eftersom at den teknologiske udvikling gå rivende stærkt, går der ikke mange år, før en elbil er fuld konkurrencedygtig med en konventionel bil.

Ukendt dato
Hidtil har regeringen regnet sig frem til, at en den teknologiske udvikling svarer til et prisfald på seks procent om året. Men det regnestykke regner Karsten Lauritzen med se helt anderledes ud inden for det næste år.

For autobranchen er det væsentligt at vide, hvornår en afgiftsnedsættelse træder i kraft. Men her er der ikke meget hjælp af hente hos ministeren:

- Jeg mødes med partierne torsdag (11/10) og så skal vi hurtigst muligt får en aftale i stand, men der kan godt gå et par uger, men gerne inden starten af november lover han.

På spørgsmålet om, hvorvidt afgiftsnedsættelser er noget man gennemfører og ikke snakker om siger Karsten Lauritzen:

Desværre er politikere ikke gode til at holde på hemmeligheder, når det gælder afgiftsnedsættelser, så branchen må væbne sig med tålmodighed.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|