KLIMAUDSPIL Afgiftsforhøjelsen for elbiler den 1. januar 2019 udskydes, medmindre der går helt kage i forhandlingerne på Christiansborg.
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) vil hurtigt indkalde alle partier til forhandlinger om grønne biler og ikke kun elbiler.
Han appellerer til ikke-regeringspartierne om at lægge valgkuller til side og indgå en aftale om grønne biler "i løbet af nogle uger", for markedet kan ikke tåle længere tids usikkerhed.
-Der bliver ikke solgt en eneste elbil efter dette pressemøde, og derfor ønsker vi at lave en hurtig aftale med Folketingets partier, sagde Karsten Lauritzen ved fremlæggelsen af klima- og udspillet i tirsdags.
-Jeg kan være lidt bekymret for, at partierne har meget kig på folketingsvalget og ikke vil være særlig konstruktive og løse denne vigtige opgave. Min bøn til dem er, at vi sætter os hurtigt sammen og er konstruktive, så man kan få langet nogle elbiler over disken, fortsatte han.
Højere bundfradrag
Skatteministeren medbringer en kvart milliard kroner til lempelser de næste to år, så el- og plug-in hybridbiler får et bundfradrag i registreringsafgiften på 40.000 kroner i 2019 og 77.500 kroner i 2020. Pengene hentes i energiaftalen, som alle partier indgik i slutningen af juni.
Det betyder, at elbiler op til 400.000 kroner inkl. moms betaler nul i registreringsafgift de to år.
Plugin stormer frem
Regeringens nuværende aftale om 5000 elbiler med Socialdemokratiet og Det radikale Venstre ophører. Målet er i stedet en ny aftale med et loft på 10.000 lavemissionsmbiler, dvs. el-, pluggin-, biogasbiler.
Skæringsdatoen 1. januar 2019 for den næste fase i indfasningen af den fulde registreringsafgift kan ikke bare sløjfes og udskydes. Der er ikke et overskud i den eksisterende elbilaftale, selv om der er solgt langt færre elbiler end forventet.
- Til gengæld er der solgt langt flere plugin-hybridbiler end vi regnede med. Sidste år blev der solgt 600, og til dato er der solgt over 2000. Det siget noget om, at det er meget svært at spå om udviklingen på dette område, siger Karsten Lauritzen.
Han understreger, at aftalen med S og R er en stemmeaftale, som ikke forpligter regeringen.
Firmafradrag
Videre foreslår regeringen i klima- og luftudspillet i tirsdags, at grønne firmabiler får et fradrag på 30.000 kroner i beskatningsgrundlaget.
I udspillet ligger 80 millioner kroner til hurtigladere på motorvejsnettet og trafikale knudepunkter.
Hvad sker efter 2020?
Regeringen foreslår en transportkommission til at se på, hvordan man når op på én million lavemissionsbiler i 2030 uden at sætte de nuværende afgifter på cirka 50 milliarder kroner fra biler og bilforbrug over styr.
Ekspertkommissionen skal aftales med partier på Christiansborg, og Karsten Lauritzen venter en rapport efter et års arbejde, dvs. efteråret 2019.
Karsten Lauritzen håber, at teknologiudviklingen vil frembringe nul- og lavemissionsbiler, der dels afgiftsmæssigt kan konkurrere med benzin- og dieselbiler i det nuværende afgiftssystem, dels passer til forbrugernes behov.
Blå regering vil satse på grønne biler
Elbiler undgår afgiftshop. Skatteministeren indbyder til 2-årig aftale for grønne biler om få uger.