23948sdkhjf

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Lige nu er der ikke plads til nye downsizing-biler i DM i dansk rally. Men det skal der laves om på, så en Suzuki-raket som denne kan være med. Og så er den bygget i Sorø.

SUZUKI-POWER En af de mest interessante biler i dansk rally er den gule raket her, Kenneth Madsens Suzuki Swift med den nye downsizede 1,4-motor. Og netop dét - downsizing-power - har bevirket, at bilen hidtil ikke har kunne deltage i den officielle DM-jagt.

Men det skal der laves om på, stræber DASU efter unionens planer for 2019, lover formanden for rallyudvalget, Hans Erik Madsen i en artikel i unionens medlemsblad.

Det skal skabe plads til en bil som denne her, den gule Suzuki Swift Maxi 2000 EVO, der køres af Kenneth Madsen. I farten ligner bilen en anden meget lysegul Swift i dansk rally, men dén kører med den hidtidige 1600 sugemotor, der passer ind i dette eksisterende reglement. Men bilen på billederne her i artiklen er altså baseret på Suzukis nye 1,4-liters downsizede turbomotor, der ikke tillades i det øjeblikkeligt reglement, hvilket altså er p vej til at blive ændret.

Bilen er i øvrigt bygget her i Danmark; skabt stump for stump på et værksted i Sorø, hos ligeledes rallykører og Suzukiforhandler Anders Lysen. Så vel er bilens standard og finish helt på niveau med fabriksbilerne i WRC, så er bilens altså danskbygget og -ejet.

Kenneth Madsen glæder sig mildest talt til komme til at køre med bilen til næste år. Han siger:

- Jeg glæder mig mildest talt til at komme til at køre "rigtigt" med Suzukien. Jeg tror faktisk, jeg kan love, at den nye turbobil er en regulær vinderbil!

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172