ELBILER I 2030 skal det være slut med benzin og diesel. Fra 2035 udelukkende 0-emissionbiler. Og derfor et lille femårs vindue med pluginhybrider. Det er sådan han ser det for sig, statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).
Men har planen rod i virkeligheden? Er det rene politiske vingeslag? Eller er der rent faktisk biler inden for den danske statsministers rammer?
Svaret er jo ja, det er der. Der er i øjeblikket et udbud af både hybrid, plugin-hybrid og elbiler - for nu at nævne dem i rækkefølge efter hvor lavt CO2-udslip, de kan præstere. Og Paris Motor Show (der i øvrigt først lukker på søndag) viser med al tydelighed, at der er meget mere på. Især hybrid og plugin-hybrid. Toyota viser muskler i Paris, men måske kun små muskler, idet japanernes tre nye biler med grøn teknik alle er konventionelle hybrider.
Anderledes ambitioner er der over hjemmebanespillerne Citroën, DS og Peugeot, der jo alle er ud af samme familie. En hel række biler med plugin-hybrid plus lovning om af der også er elversioner i pipe line.
Nyt på el fra Audi og Mercedes
Egentlige elbiler fylder en del i Paris; dog ikke helt så meget som hybrid og plugin-hybrid. Men markante nyheder på el og udelukkende på el står hos Audi og Mercedes; de fire ringe med SUV’en e-tron og stjernen med ligeledes en SUV, den med modelnavnet EQC.
Hvordan en elbil årgang 2030 ser ud kan Paris af gode grunde ikke give det endelige svar på. Men Peugeot forsøger alligevel ved at vise en konceptbil med navnet e-Legend. Franskmændene selv er meget stolte over, at bilen peger på en selvkørende, ikke så fjern fremtid; men det interessante i denne sammenhæng er jo, at e-Legend peger på på en nogenlunde almindelig bil i en almindelig størrelse til en, må vi formode, nogenlunde almindelig pris.
Det virkeligt interessante i "Lars Løkke-sammenhæng" er, at Peugeot forudser et 100 kWh-batteri, der skulle sikre bilen en rækkevidde på 600 km efter den nye WLTP-norm. Og at batteriet skulle kunne klare en op til 500 km-opladning på 25 minutter.
Og hvad med kineserne?
Interessant er jo også den kinesiske bilindustri; kommer den, eller kommer den ikke? Paris viser bl.a. nye biler fra det kinesiske mærke GAC. En af Danmarks største kendere af kinesiske biler er nyhedsredaktør Torben Arent, FM’s Motor. Arent siger:
- GACs biler virker fine og helt tilforladelige, som de står stille på standen i Paris. Og de har nærmest ikke den ellers karakteristiske kinesiske plastlugt. GAC har også musklerne til et starte salg i Europa, så mon ikke de gør et seriøst forsøg?
- Men det bliver en hård kamp at komme ind og med meget små markedsandele i udsigt, for der er ikke noget, der tyder på, at kinesiske mærker kan sælge deres biler voldsomt meget billigere end de billigste mærker, vi har i dag, vurderer han.
Er det den, Lars Løkke drømmer om?
Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov