23948sdkhjf

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

AutoBranchen Danmark
Regeringens klimaudspil indeholder små skridt i retningen af den grønne omstilling, men der skal langt mere til, hvis regeringen skal nå sin egen målsætning om en million grønne biler på vejene i 2030.



Det siger direktør i Autobranchen Danmark, Gitte Seeberg, i en kommentar til de 17 forslag i regeringens klimaplan, som vedrører transportområdet. Hun understreger, at hun stadig mangler svar på, hvad regeringen vil gøre, hvis ikke der bliver taget en fælles EU-beslutning om at forbyde salget af benzin- og dieselbiler fra 2030.

- Der er en bevægelse i gang i mange EU-lande, som ønsker en slutdato for salg af fossile biler. Men der er langt til en fælles beslutning, og hvis ikke den kommer, kan man ikke forbyde forbrugerne at købe en benzin- eller dieselbil i et andet EU-land efter 2030. Men når det er sagt, er der heller ingen tvivl om, at bilfabrikkerne i de kommende år vil lancere mange nye elbiler med langt større rækkevidde og skarpere priser end dem, vi kender i dag, siger Gitte Seeberg.

Regeringens klimaplan indeholder i alt 38 forslag, men initiativer på transportområdet er langt de mest vidtgående. Det er til trods for, at økonomer og klimaeksperter peger på, at man kan på langt større klimagevinster for langt færre penge ved at regulere landbruget og boligmassen.

- Autobranchen er i forvejen meget hårdt beskattet, hvilket gør, at det er dyrt at presse mere ud af bilerne. Grundlæggende bør politikerne gå efter at indhøste de største klimaeffekter, der hvor det er billigst. Vi vedkender os naturligvis også et ansvar for at reducere CO2-udledningen, men det er også på tide, at politikerne retter øjnene mod andre sektorer, så bilisterne og autobranchen ikke alene skal trække det store læs", siger Gitte Seeberg.

Læs også: Derfor er der mere rust på elbil-bremser

Hun tilføjer, at vi stadig mangler stadig at høre, hvor mange penge der skal til, og hvor regeringen vil finde dem.

- Vi ved, at den grønne omstilling vil koste milliarder af kroner i bare ladestandere og anden infrastruktur, herunder også udbygningen af vindkraft. Derfor skal der helt andre penge på bordet end de 250 millioner kroner, regeringen lægger om året de næste fire år.

Bilbranchen DI
- Vi bakker op om målsætningen om udelukkende at sælge lav- og nulemissionsbiler fra 2030, men for at målsætningen skal kunne lykkes, skal alle teknologier i spil. Desuden er det en forudsætning, at der sker tiltag på både EU-niveau og nationalt niveau, siger direktør i Bilbranchen Thomas Møller Sørensen.

- Der er gode intentioner bag regeringens forslag. Men de fjerner ikke det grundlæggende problem, at afgiften fortsat tager udgangspunkt i bilens pris og ikke dens teknik. Vi foreslår i DI og Bilbranchen, at man i stedet fjerner registreringsafgiften permanent for miljøbiler for i stedet at skrue op for ejerafgiften. Ejerafgiften kan med fordel baseres på bilens vægt eller energieffektivitet. Det vil give en fremtidssikret model, som branchen, forbrugere og investorer kan have tillid til. Og i takt med udskiftning af bilparken til mere miljøvenlige biler, får vi en mere robust og fremtidssikret bilbeskatning, siger Thomas Møller Sørensen.

Læs også: Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Regeringen foreslår også en lavere beskatning af grønne firmabiler (f.eks. el- og plug-in hybridbiler). Regeringen foreslår at indføre et midlertidigt fradrag i beskatningsgrundlaget for de grønne firmabiler på 30.000 kr. Det betyder, at en medarbejder med en grøn firmabil skal betale mindre i skat af bilens værdi. Regeringen håber dermed, at grønne biler i højere grad vil blive valgt som firmabil.

Bilbranchen er positiv over for regeringens forslag om at tilrette firmabilordningen. Den nuværende indretning af firmabilordningen straffer utilsigtet lav- og nulemissions-firmabiler sammenlignet med konventionelle benzin- og dieselbiler. Bilbranchen foreslår, at firmabilbeskatningen ændres, så firmabilens pris fylder mindre og udgiften til drivmidlet fylder mere i beskatningsgrundlaget. Det vil give et mere korrekt beskatningsgrundlag samtidig med, at det vil gavne de mere miljøvenlige biler.

Dansk Elbil Alliance
Stor ros til regeringen for at tage livtag med klimaets smertensbarn: bilerne. Det er altafgørende, at vi får elbilerne ud af starthullerne, hvis vi skal nå EU’s klimaforpligtigelse, siger branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Med blandt andet fortsat lave afgifter på elbiler, lavere beskatning for grønne firmabiler, pulje til investeringer i infrastruktur mm. har regeringen skabt gode incitamenter for, hvordan vi sikrer en gradvis indfasning af elbiler og andre grønne biler.

Læs også: Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Fremadrettet skal vi sørge for, at incitamenterne er tilstrækkelige, så vi allerede i 2020 ser en markant udvikling i salget af de grønne biler og kollektive transport og så vi når i mål i 2030. Derfor ser vi frem til det arbejde som skal foregå i den forslåede kommission, hvor man bla. skal tage livtag med den skattestruktur vi i dag har på biler, og som hæmmer udbredelsen af grønne biler, samt sikre en løbende evaluering af, om vi er på rette kurs mm., slutter Lærke Flader

Brintbranchen
Mange roser, få tidsler og enkelte mangler. Det er reaktionen brintbranchen, , der bl.a. repræsenterer producenter af brintbiler, tankstationer og løsninger med brintbusser.

- Der er rigtigt mange gode forslag i udspillet og særligt når det gælder busser, taxaer og afgiftslettelserne på grønne firmabiler er der grund til at rose regeringen for at sætte fart på den grønne omstilling. Vi har allerede de første brinttaxaer på gaden i Danmark og busser på vej, men indtil nu har økonomien været udfordret, og det har været svært at komme op i en skala der betyder noget. Det ændrer dagens tiltag på, og det er meget positivt", udtaler direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen.

E.ON
Energiselskabet E.ON har i de seneste år investeret massivt i udrulningen af ladeinfrastruktur til elkøretøjer, men har primært fokuseret på Tyskland, Norge og Sverige fremfor Danmark. Det kommer til at ændre sig efter regeringens udmelding i dag.

Læs også: Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

- Vores investeringerne har været på et vågeblus de seneste par år. Vi er allerede en af de aktører, der vil investere mest i nordisk ladeinfrastruktur i den kommende år, men med denne udmelding vil fokus utvivlsomt flytte sig tilbage til Danmark, siger Tore Harritshøj, direktør for E.ONs nordiske eMobility-forretning.

I det første halvår blev der solgt 646 elbiler i Danmark. Til sammenligning blev der i samme periode solgt 120.750 fossilbiler. På trods af et afventende bilsalg er forventningen dog stor til de kommende år, hvor også Klimarådet har påpeget, at en hurtigere indfasning af elbiler er påkrævet, hvis Danmark skal have en rimelig chance for at nå 2030-klimamålene.

- Grundlæggende er udfordringen ligeså klar som løsningen. Om kort tid skal Danmark være fossilfrit og derfor har fossilbiler en klar udløbsdato. Vi har brug for at gøre transporten elektrisk og jo før, desto bedre, forklarer Tore Harritshøj og påpeger, at luft- og klimapakken er en tiltrængt saltvandsindsprøjtning.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Dioder løber med pris på megamesse

Komplet guide: El og hybrid i Paris

Den komplette liste over de nye el- og hybridbiler i Paris - samt officielle udmeldinger om kommende elbiler.

Bilfirma i Vejle er klar med britisk overklasse-luksus

My Garage, der siden februar har været den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan levere den seneste SUV model Cullinan om et år.

LEDER: Det er sommerens skyld

Der er ingen tvivl, det er nu, elbilen får sit egentlige gennembrud, det er nu, mange får lyst til at eje en elbil, mener Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund. Og hvorfor lige nu: Fordi det var så varmt i sommer.

Motor-magasinet ændrer på holdopstillingen

Redaktionen rykker lidt rundt på stolene, så vi kan give læserne en endnu bedre dækning af autobranchen.

Toyota Mors-Thy i fusion

Autobranchen i tal: Indkøbere er til ny teknologi

Der er stor forskel på, hvad forskellige faggrupper går op i, når de vælger bil, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Blå regering vil satse på grønne biler

Elbiler undgår afgiftshop. Skatteministeren indbyder til 2-årig aftale for grønne biler om få uger.

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Plus

BILTEST FOR PROFFER Kia Ceed 1,4 DCT 7

Med 7 gear og stor motor er der nok fart over den nye Kia Ceed, men hvad med forbruget?

Plus

EU mildner klimakrav til bilindustrien

Danmark kritiserer forhandlingsforløb om klimakrav til person- og varebiler.

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Plus

10 hurtige om spam

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Svensker til tops hos Daimler

Motorsports noter i 6. gear

Leder: Elbilerne kommer - og de kommer nu

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ATE, LUK, Contitech og Ernst reservedele, direkte fra Tyskland

Nyt Mercedes bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny medarbejder søges!

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Ny varevognsfælg fra MSW

Send til en kollega

0.301