23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fabrikker sparer på galvanisering

Flere 3-4 år gamle biler med rust-problemer, oplyser VKO-R ordningen under Teknologisk Institut.

KONTROL Selv om bilfabrikkerne galvaniserer de nye biler, er det vigtigt med hurtig efterbehandling, fordi der ofte kun bruges et zink-lag på 1-3 my. Det betyder, at undervognen hurtigt blottes.

- Vi ser flere og flere biler, som er 3-4 år gamle, med disse problemer, fordi bilfabrikkerne åbenbart sparer på galvaniseringen, siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i afdelingen Automobilteknik under Teknologisk Institut. Siden 2002 har han stået i spidsen for VKO-R sekretariatet.

- Derfor opfordrer vi til supplerende rustbeskyttelse. Vi kan godt bremse rustudviklingen på sådanne biler, men ikke helbrede dem, tilføjer han.

En anden øget tendens på de nye biler er den mere udbredte brug af limet støjdæmpning på plast for-inderskærmene.

- Man ønsker at dæmpe dæk- og vindstøj, men til sidst gør fugten dem til en svamp, advarer han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079