23948sdkhjf

Big Mags største røverhistorier

"Den dag jeg dræbte 21 McLaren-kegler." "Og da jeg kørte over 300 i timen på ringvejen om Roskilde." Jan Magnussen gi’r den bundgas.

STORYTELLER Han er en gudsbenådet racerkører. Og - viser det sig nu - også en hæsblæsende fortæller.

Jan Magnussen har vundet 24-timersløb på Le Mans, Frankrig, og 12-timersrace på Sebring, USA, som den måske mest succesfulde Corvette-kører ever. Han er så hurtig i en Audi R8 Le Mans-bil, at det gav et sug og et sus i hele Audi-lejren. Og han var den første dansker, der har haft et fast sæde i Formel 1.

Han er Jan Magnussen. Og som sådan kan han jo føje endnu et element til den lange række af racer-relevante oplysninger: Han er far til Kevin Magnussen.

Big Mac kørte den forgangne weekend på Laguna Seca, men på vej til den berømte bane nær San Francisco gjorde han lige holdt i Middelfart; helt præcist på Hindsgavl, hvor AutoBranchen Danmark holdt årsmøde. Adm. direktør Gitte Seeberg var nok hovedtaleren, men måske blev der lyttet med de største ører, da Jan Magnussen indtog scenen. Med de bedste racerhistorier fra den gang han kørte en hel gokart-sæson for 500 kroner forbi DTM med Mercedes og Formel 1 med McLaren til i dag; som fast mand på Corvette Racing.

Optakt til Formel 1

To af Magnussens bedste røverhistorier kommer her. Først den om de dræbte McLaren-kegler. 21 i alt.

Det var optakten til Jans debut i Formel 1. Danskeren var ansat som testkører hos McLaren og fik derfor chancen for at køre et rigtigt Grand Prix, da teamets førstekører, Mika Häkkinen, var sygemeldt med blindtarmsbetændelse.

Problemet var bare, at Jan aldrig havde prøvet et pitstop. Derfor stod den på pitstoptræning igen og igen og endnu en gang i ugen op til Det japanske GP 1995.

- Hvor svært kunne det være, funderer Magnussen.

- Det var jo bare at bremse foran 21 mand, der stod klar. Jeg have jo lige kørt over 300 ude på banen - så hvor svært kunne det være at køre i pit og bare bremse?

- McLaren havde jo prøvet det før. Så de mente nok, at vi lige skulle prøve med kegler først.

Ok, så med kegler da!

- Jeg for ind i pitten - og dræbte alle 21 kegler!"

Senere gik det godt, jeg fik lært det. Og med rigtige mekanikere gennemførte jeg løbet i Japan. Blev nummer ti, og med nutidens pointsystem havde jeg også fået point.

Den anden historie: Den foregår ikke på den anden side af jorden. Men i Roskilde.

- Jeg var med til et velgørenhedsarrangement i min hjemby. Skulle give opvisning med Ferrari-direktøren Johnny Laursens Ferrari Formel 1; skulle køre et par ture op og ned ad Ringvejen omkring Roskilde, der var spærret af til arrangementet. Bare lige geare op og ned nogle gange for at vise den der fantastiske V12-lyd.

- Johnny forklarede, at motoren kunne klare 17.000 omdrejninger - men at jeg skulle skifte ved forsigtige 15.000.

- Problemet var bare, at der jeg først sad i bilen, var det eneste jeg kunne huske 17.000! Så det blev over 300 i timen på Roskilde Ringvej.

Jan, hvor længe bli’r du ved som racerkører?

- Jeg har endnu ikke gjort mig nogle tanker om at slutte min karriere endnu. Jeg satser på mange år hos Corvette!"

Den eftermiddag blev der klappet mange gange ad den lille mand i sort. Men lige dér blev der lige jublet ekstra meget.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094