23948sdkhjf

De fire vigtigste svejsetendenser i autobranchen

Migatronic op til au2messen: Lidt om de materialer, biler består af og hvilke krav bilproducenterne stiller til svejsning ved reparationer.

SVEJSE-TRENDS Migatronic A/S i Fjerritslev viser på au2messen blandt andet den nye Automig 300 Pulse svejsemaskine, men har også de andre Automig-modeller med, Automig 2 inverter og den trinregulerede Automig

Migatronics svejse- og produkteksperter har i øvrigt samlet de vigtigste tendenser inden for svejsning i autobranchen lige nu. Her kan man blive klogere på de materialer, biler består af og hvilke krav bilproducenterne stiller til svejsning ved reparationer.



Innovative kræfter i autobranchen er ekstremt effektive, når det gælder anvendelse af nye ståltyper. Hovedformålet er at gøre biler mere kollisionssikre og at nedsætte vægten - jo lavere vægt, jo længere på literen.

I takt med at bilproducenter bruger nye ståltyper i bilers chassis og karosseri, skal sammenføjningsmetoderne tilpasses, så pladesmeden på et karosseriværksted kan reparere biler præcist efter bilproducenternes anvisninger.

- En moderne bil består af flere forskellige ståltyper, som hver især skal bearbejdes på den mest hensigtsmæssige måde. Temperaturen, som materialet bliver varmet op til under bearbejdningen, er altafgørende: For høj temperatur svækker stålets styrke, mens for lav temperatur ikke sammenføjer materialet optimalt. Begge scenarier gør bilen mindre sikker at køre i efter endt reparation, fortæller Torben Henriksen, produktchef hos Migatronic.

1. Højstyrkestål
Højstyrkestål i tynde plader er udbredt i bilindustrien til fremstilling af for eksempel rammer, karosseridele, styrkebærende dele og kollisionsbeskyttelsesbjælker. Stålet giver et afstivet karosseri, som ikke vrider sig, når bilen kører over ujævnheder; bilen vil derfor også være stærkere ved sammenstød. Højstyrkestålet er populært, fordi det giver bilproducenterne mulighed for at bruge materialer i mindre godstykkelser, hvilket reducerer bilens samlede vægt i forhold til tidligere.

Læs også: Engelske koblingssæt som alternativ til de store

Derfor kan brændstofforbruget reduceres.

- Når pladesmeden svejser eller MIG-lodder i det tynde højstyrkestål, opvarmes materialet. Hvis temperaturen under bearbejdningen kommer på højde med stålets fremstillingstemperatur, svækkes stålets styrke. Derfor gælder det om at svejse med så lav en temperatur som muligt, men samtidig opnå optimal sammenføjning. Det ved bilproducenterne, hvordan man opnår. Derfor er det afgørende, at pladesmeden altid udfører reparationer i højstyrkestål efter anvisninger fra producenten, uddyber Torben Henriksen.

2. Aluminium
Bilproducenterne øger mængden af aluminium i deres biler. Aluminium er duktilt (bøjeligt) og har en lav vægt, hvilket gør, at materialet er populært i tyndplader til visse dele af et bilkarosseri. Reparation af aluminiumsplader i biler skal oftest foretages med MIG-lodning med puls, da det er en mere skånsom proces hvad angår opvarmning under bearbejdningen end konventionel svejsning.

3. Dobbelt pulssvejsning
Et stigende antal bilproducenter kræver i dag, at de svejsemaskiner, som bliver godkendt til at foretage reparationer på deres biler, skal have funktionen "dobbeltpuls", som er en udvidelse af almindelig pulssvejsning. Svejsemaskinen justerer automatisk volt og ampere og veksler mellem høj og lav strømstyrke. Færre ampere betyder mindre varme. Det reducerer varmepåvirkningen og giver en stabil proces uden svejsesprøjt.

Læs også: Servicekontrakter er de frie værksteders største udfordring

Processen eliminerer næsten kastninger og spændinger i materialet helt, så pladesmeden sparer tid på opretning. Det er en stor fordel ved reparation af tyndplader og profiler, som er en del af arbejdsopgaverne på et karosseriværksted. Dobbeltpuls bliver både brugt ved svejsning og MIG-lodning i tyndplader af højstyrkestål og aluminium.

4. MIG-lodning
Et stigende antal bilproducenter kræver, at visse reparationer i tyndplader af højstyrkestål, for eksempel A-, B- og C- stolper samt paneler, skal foretages med MIG-lodning med eller uden puls frem for med konventionel MIG/MAG-svejsning.

MIG-lodning har principielt ingen opblanding med grundmaterialet, så tilsatsmaterialet i stedet fungerer som en katodisk binding (vædning) mellem grundmaterialet og tilsatsmaterialet.

Lodning er en skånsom bearbejdning af materialet, fordi temperaturen er væsentlig lavere end ved MIG/MAG-svejsning. Processen skåner samtidig det rustbeskyttende zink- eller aluminiumslag på stålets bagside og bevarer stålets oprindelige styrke bedst muligt.

Migatronic E-4014

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Test på nettet skaffer nye medarbejdere

Autohuset Vestergaard har haft succes med "Den store mekanikertest" på Facebook. Det har givet Albert Husaj en lærlinge-kontrakt.

Plus

Tjek spillerummet før tingene spidser til

Ferodo orienterer her om bremsefrigange, deres betydning samt den korrekte justeringsprocedure.

Nyt LED lys effektiviserer lakeringsarbejdet

NK-klodser skal være markedets mest støjsvage

SBS Automotive skærper profilen ved at konkurrere på kvalitet med ny teknik og tiltag, der sætter fokus på bremsekomfort og emballage.

Nyhedsbrev

Triscan udvider med DSG-dele til vådkoblinger

Online Avis Arkiv

Xtremt hurtig lakering

Begrænset adgang til bildata bliver kostbar

De stadig mere digitale biler truer med at ramme eftermarkedet og efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til 500 milliarder kroner om året. FDM og AUTIG er bekymrede.

Mobile malerkabiner ikke en snuptags-løsning

AutoBranchen Danmark ønsker at nuancere debatten om mobile malerkabiner efter artikler i Motor-magasinet.

Plus

Engelske koblingssæt som alternativ til de store

Rymec koblinger til typisk lidt ældre biler er blevet vel modtaget i Danmark via CAC. Motor-magasinet har besøgt den engelske producent.

Årets danskere på Le Mans 24 timer

Selvfølgelig er Jan Magnussen til start til årets 24-timer Le Mans. Men det stopper slet ikke her; der er en ny dansk pige dernede, Michelle Gatting, og Michael Christensen kan faktisk vinde VM.

Nyt musikalbum fra Jens Sørensen

Køling og varme i vores biler gennem 40 år

Plus

AutoMester satser på grønt elbil-koncept

Værkstedskæden lancerer E+ med et landsdækkende el-ladenetvæk for at gøre el- og hybridbiler attraktive for danskerne.

Tappesæt suger al automatgearolien ud

Filterproducent vil også skifte gearolien

Ny nedtur for Haas – ny Mercedes-triumf

Kevin Magnussen sluttede på en 13. plads i Shanghai, hvor Mercedes blev et og to.

Kunstnerisk bremse-letvægt

Brembo har lanceret flere nyheder med kunstnerisk særpræg og kombination af aluminium og støbejern.

Organisation klar til kamp for frie bildata

AUTIG blæser til kamp for fri adgang til bildata

Udfordringer med adgang til data og connected cars fyldte meget på AUTIG’s årsmøde, hvor der ellers var tilfredshed med alt fra lobbyarbejde til en ny service til den tunge sektor.

Plus

Nederlag til autogenbrugere i Højesteret

Den næsten 12 år gamle sag slår fast, at genbrugere skal betale moms af hele beløbet, når brugte biler købes af forsikringsselskaber – Skat har dog i mellemtiden ændret praksis, så dommen får ingen praktisk betydning.

Genan på opkøb

Dækimportørerne skifter formand

Jannick Ditlevsen har afløst Kenneth Saust efter 14 år som førstemand for Dækimportørforeningen.

Værktøjspræmier til skills-vindere

LEDER: Få nu hovedet ud af busken

Plus

Ude og inde i autobranchen

Kom til temadag om emissioner

Grill, benzin og klassiske biler på Egeskov Slot

Dæk-kampagne rulles ud til familien Danmark

Plus

Opbakning til genbrug af dele fra en uventet kant

Dansk klimaanlæg-skole til Island

Plus 1

Hvad stiller man op med dårlig omtale?

Plus

Fripas til lakering af naturen med mobile kabiner

Plus

Kræver forlænget høringsfrist om lakkabiner

Plus

Gamle sprøjteregler i vejen for ny teknologi

PaintExpo fagmesse vokser halvandet år før den åbner

Hjulløfter nomineret til designpris

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tips4You - Enkel og nem farvesøgning

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg, slibestøv og dampe

Kør dig til en gratis hjemmeside

Dansk Procesventilation har leveret procesventilation til maskinfabrik

Damien Germès udnævnt til NGK SPARK PLUGS første lokalt forankrede direktør.

Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI

ShieldTecs Ultra - den bedste voks til automatisk bilvask

Nyt testcenter taget i brug

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Biltorvet kigger ind i bilsælgerens hjerne - skal du med?

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

DCC handler IT-hardware globalt - men lagerinventaret handles lokalt

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

Et klik og du er klar - X-Lock

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Svingende kølevandstemperatur på biler med DSG-gear

2 vindere fra College360 Silkeborg

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

5 tips til det lille dækcenter

Kvalitets motorolier til konkurrencedygtige priser

Ny kundechef er godt i gang i Leasing Fyn

Michael Stig Mogensen ny salgskonsulent hos AD Danmark

3D print af reservedele! Hvad gør Triscan?

Send til en kollega

0.236