23948sdkhjf

De fire vigtigste svejsetendenser i autobranchen

Migatronic op til au2messen: Lidt om de materialer, biler består af og hvilke krav bilproducenterne stiller til svejsning ved reparationer.

SVEJSE-TRENDS Migatronic A/S i Fjerritslev viser på au2messen blandt andet den nye Automig 300 Pulse svejsemaskine, men har også de andre Automig-modeller med, Automig 2 inverter og den trinregulerede Automig

Migatronics svejse- og produkteksperter har i øvrigt samlet de vigtigste tendenser inden for svejsning i autobranchen lige nu. Her kan man blive klogere på de materialer, biler består af og hvilke krav bilproducenterne stiller til svejsning ved reparationer.



Innovative kræfter i autobranchen er ekstremt effektive, når det gælder anvendelse af nye ståltyper. Hovedformålet er at gøre biler mere kollisionssikre og at nedsætte vægten - jo lavere vægt, jo længere på literen.

I takt med at bilproducenter bruger nye ståltyper i bilers chassis og karosseri, skal sammenføjningsmetoderne tilpasses, så pladesmeden på et karosseriværksted kan reparere biler præcist efter bilproducenternes anvisninger.

- En moderne bil består af flere forskellige ståltyper, som hver især skal bearbejdes på den mest hensigtsmæssige måde. Temperaturen, som materialet bliver varmet op til under bearbejdningen, er altafgørende: For høj temperatur svækker stålets styrke, mens for lav temperatur ikke sammenføjer materialet optimalt. Begge scenarier gør bilen mindre sikker at køre i efter endt reparation, fortæller Torben Henriksen, produktchef hos Migatronic.

1. Højstyrkestål
Højstyrkestål i tynde plader er udbredt i bilindustrien til fremstilling af for eksempel rammer, karosseridele, styrkebærende dele og kollisionsbeskyttelsesbjælker. Stålet giver et afstivet karosseri, som ikke vrider sig, når bilen kører over ujævnheder; bilen vil derfor også være stærkere ved sammenstød. Højstyrkestålet er populært, fordi det giver bilproducenterne mulighed for at bruge materialer i mindre godstykkelser, hvilket reducerer bilens samlede vægt i forhold til tidligere.

Læs også: Bent Jørgensen gør comeback på Fyn

Derfor kan brændstofforbruget reduceres.

- Når pladesmeden svejser eller MIG-lodder i det tynde højstyrkestål, opvarmes materialet. Hvis temperaturen under bearbejdningen kommer på højde med stålets fremstillingstemperatur, svækkes stålets styrke. Derfor gælder det om at svejse med så lav en temperatur som muligt, men samtidig opnå optimal sammenføjning. Det ved bilproducenterne, hvordan man opnår. Derfor er det afgørende, at pladesmeden altid udfører reparationer i højstyrkestål efter anvisninger fra producenten, uddyber Torben Henriksen.

2. Aluminium
Bilproducenterne øger mængden af aluminium i deres biler. Aluminium er duktilt (bøjeligt) og har en lav vægt, hvilket gør, at materialet er populært i tyndplader til visse dele af et bilkarosseri. Reparation af aluminiumsplader i biler skal oftest foretages med MIG-lodning med puls, da det er en mere skånsom proces hvad angår opvarmning under bearbejdningen end konventionel svejsning.

3. Dobbelt pulssvejsning
Et stigende antal bilproducenter kræver i dag, at de svejsemaskiner, som bliver godkendt til at foretage reparationer på deres biler, skal have funktionen "dobbeltpuls", som er en udvidelse af almindelig pulssvejsning. Svejsemaskinen justerer automatisk volt og ampere og veksler mellem høj og lav strømstyrke. Færre ampere betyder mindre varme. Det reducerer varmepåvirkningen og giver en stabil proces uden svejsesprøjt.

Læs også: Værkstedskort med kredit styrker bånd

Processen eliminerer næsten kastninger og spændinger i materialet helt, så pladesmeden sparer tid på opretning. Det er en stor fordel ved reparation af tyndplader og profiler, som er en del af arbejdsopgaverne på et karosseriværksted. Dobbeltpuls bliver både brugt ved svejsning og MIG-lodning i tyndplader af højstyrkestål og aluminium.

4. MIG-lodning
Et stigende antal bilproducenter kræver, at visse reparationer i tyndplader af højstyrkestål, for eksempel A-, B- og C- stolper samt paneler, skal foretages med MIG-lodning med eller uden puls frem for med konventionel MIG/MAG-svejsning.

MIG-lodning har principielt ingen opblanding med grundmaterialet, så tilsatsmaterialet i stedet fungerer som en katodisk binding (vædning) mellem grundmaterialet og tilsatsmaterialet.

Lodning er en skånsom bearbejdning af materialet, fordi temperaturen er væsentlig lavere end ved MIG/MAG-svejsning. Processen skåner samtidig det rustbeskyttende zink- eller aluminiumslag på stålets bagside og bevarer stålets oprindelige styrke bedst muligt.

Migatronic E-4014

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Konkurser i december

Plus

Ryds Bilglas breder sig i Danmark

Husmer Glas og Facade i Frederikssund er fjerde danske værksted i nordisk autoglas-kæde.

LEDER Moralens år

Plus

Skrotbiler skal bogføres i Køretøjsregistret

Manden bag thansen fylder 50 år

Bent Jensen, som også står bag autogrossisten AD Danmark, rundede et halv århundrede mandag 14. januar.

Nyhedsbrev

8.231 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Styrelse giver bilimportør rap over fingrene

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indskærper, at frie værksteders adgang til markedet må ikke hindres.

Kom med til kåring af Årets Bil

Hæder til ung Mercedes-mekaniker

Jabbar Hassan fra Mercedes Benz CPH på Amager er netop valgt til Årets Mekanikerlærling.

Plus

Koed varsler internationalisering

Plus

Når bilen lyder forkert

Hvornår er en lyd så anderledes, at man som sælger er nødt til at tage den alvorligt? Sag om spritny Peugeot 208 illustrerer problemet, som viste sig at blive dyr for bilforhandleren.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Unge skal tunes ind på autobranchen

Ny forening på tværs af frie værksteder, mærkeværksteder, bilimportører og leverandører går i luften med kampagne og sekretariat.

Luft-specialist godkendt

Monroe overtager Öhlins Racing

Opkøbet giver Monroe hurtigere adgang til udvikling af avancerede støddæmper-systemer til fremtidens el- og selvkørende biler.

Problemløser-værktøj får mekanikere til at fløjte

Plus

Ny chef for AD Danmark

Michael Ullerup er ansat som chef for AD Danmark A/S. Han skifter fra CAC.

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

Stifter forlader Euro Car Parts

3

Gratis vejhjælp som lokkemad

Danske værksteder tyr til ekstraordinære servicetiltag i jagten på kunderne.

Boys will be boys - nu 75 år

Manden bag den fynske dækvirksomhed Ovethi, Preben Thinggaard, fylder rundt.

Plus

Larmende gearkasse gav 25.000 i afslag

Bilejer fik 25.000 kroner i afslag på en spritny Peugeot 208, fordi gearkassen larmede. Sagen vil ikke danne præcedens, mener Peugeots danske importør.

Plus

Uvildig test af elbilers batterier på vej

En ny metode fra en dansk arbejdsgruppe kan diagnosticere batteriet uden direkte adgang til batteripakken - yderst vigtigt for brugtmarkedet.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Optimisme med omtanke

Force-rapporten om skadesdeles kvalitet underbyggede yderligere SKADs målsætning om at reparere korrekt i en tid, hvor der sker meget på teknologifronten, også i det nye år.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

Plus

Se listen: Her er autobranchens største skatteydere

Autobranchens ni største virksomheder betaler næsten en halv milliard kroner i selskabsskat. Det viser Motor-magasinets udtræk fra de skattelister, som Skattestyrelsen offentliggjorde mandag aften. Se hvem, der betaler mest.

Plus

Når troldmanden fejler

Det var i januar, at ...

Det var i marts, at...

Det var i februar, at...

Ny single fra Sørensen

Kæde vokser på hjemmebane

Konsolidering er nået cylinder-verdenen

Skills-deltagere klar til april

Lavere benzinpriser trækker den danske inflation ned

Stifinder på sporet af nye lærlinge-steder

På Gule Plader
Helårsdækkene vinder frem

Mirakelmiddel klarer træge gearskifter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Audi blåstempler dansk ventilationsløsning til autobranchen

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Ny distriktschef i WashTec A/S

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Send til en kollega

0.198