23948sdkhjf

De fire vigtigste svejsetendenser i autobranchen

Migatronic op til au2messen: Lidt om de materialer, biler består af og hvilke krav bilproducenterne stiller til svejsning ved reparationer.

SVEJSE-TRENDS Migatronic A/S i Fjerritslev viser på au2messen blandt andet den nye Automig 300 Pulse svejsemaskine, men har også de andre Automig-modeller med, Automig 2 inverter og den trinregulerede Automig

Migatronics svejse- og produkteksperter har i øvrigt samlet de vigtigste tendenser inden for svejsning i autobranchen lige nu. Her kan man blive klogere på de materialer, biler består af og hvilke krav bilproducenterne stiller til svejsning ved reparationer.



Innovative kræfter i autobranchen er ekstremt effektive, når det gælder anvendelse af nye ståltyper. Hovedformålet er at gøre biler mere kollisionssikre og at nedsætte vægten - jo lavere vægt, jo længere på literen.

I takt med at bilproducenter bruger nye ståltyper i bilers chassis og karosseri, skal sammenføjningsmetoderne tilpasses, så pladesmeden på et karosseriværksted kan reparere biler præcist efter bilproducenternes anvisninger.

- En moderne bil består af flere forskellige ståltyper, som hver især skal bearbejdes på den mest hensigtsmæssige måde. Temperaturen, som materialet bliver varmet op til under bearbejdningen, er altafgørende: For høj temperatur svækker stålets styrke, mens for lav temperatur ikke sammenføjer materialet optimalt. Begge scenarier gør bilen mindre sikker at køre i efter endt reparation, fortæller Torben Henriksen, produktchef hos Migatronic.

1. Højstyrkestål
Højstyrkestål i tynde plader er udbredt i bilindustrien til fremstilling af for eksempel rammer, karosseridele, styrkebærende dele og kollisionsbeskyttelsesbjælker. Stålet giver et afstivet karosseri, som ikke vrider sig, når bilen kører over ujævnheder; bilen vil derfor også være stærkere ved sammenstød. Højstyrkestålet er populært, fordi det giver bilproducenterne mulighed for at bruge materialer i mindre godstykkelser, hvilket reducerer bilens samlede vægt i forhold til tidligere.

Læs også: Prisbilligt koblingssæt til ældre biler

Derfor kan brændstofforbruget reduceres.

- Når pladesmeden svejser eller MIG-lodder i det tynde højstyrkestål, opvarmes materialet. Hvis temperaturen under bearbejdningen kommer på højde med stålets fremstillingstemperatur, svækkes stålets styrke. Derfor gælder det om at svejse med så lav en temperatur som muligt, men samtidig opnå optimal sammenføjning. Det ved bilproducenterne, hvordan man opnår. Derfor er det afgørende, at pladesmeden altid udfører reparationer i højstyrkestål efter anvisninger fra producenten, uddyber Torben Henriksen.

2. Aluminium
Bilproducenterne øger mængden af aluminium i deres biler. Aluminium er duktilt (bøjeligt) og har en lav vægt, hvilket gør, at materialet er populært i tyndplader til visse dele af et bilkarosseri. Reparation af aluminiumsplader i biler skal oftest foretages med MIG-lodning med puls, da det er en mere skånsom proces hvad angår opvarmning under bearbejdningen end konventionel svejsning.

3. Dobbelt pulssvejsning
Et stigende antal bilproducenter kræver i dag, at de svejsemaskiner, som bliver godkendt til at foretage reparationer på deres biler, skal have funktionen "dobbeltpuls", som er en udvidelse af almindelig pulssvejsning. Svejsemaskinen justerer automatisk volt og ampere og veksler mellem høj og lav strømstyrke. Færre ampere betyder mindre varme. Det reducerer varmepåvirkningen og giver en stabil proces uden svejsesprøjt.

Læs også: Værkstedskort med kredit styrker bånd

Processen eliminerer næsten kastninger og spændinger i materialet helt, så pladesmeden sparer tid på opretning. Det er en stor fordel ved reparation af tyndplader og profiler, som er en del af arbejdsopgaverne på et karosseriværksted. Dobbeltpuls bliver både brugt ved svejsning og MIG-lodning i tyndplader af højstyrkestål og aluminium.

4. MIG-lodning
Et stigende antal bilproducenter kræver, at visse reparationer i tyndplader af højstyrkestål, for eksempel A-, B- og C- stolper samt paneler, skal foretages med MIG-lodning med eller uden puls frem for med konventionel MIG/MAG-svejsning.

MIG-lodning har principielt ingen opblanding med grundmaterialet, så tilsatsmaterialet i stedet fungerer som en katodisk binding (vædning) mellem grundmaterialet og tilsatsmaterialet.

Lodning er en skånsom bearbejdning af materialet, fordi temperaturen er væsentlig lavere end ved MIG/MAG-svejsning. Processen skåner samtidig det rustbeskyttende zink- eller aluminiumslag på stålets bagside og bevarer stålets oprindelige styrke bedst muligt.

Migatronic E-4014



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

SKAD brancheorganisation - køretøjer og autoskade
Det er et positivt tiltag at Migatronic informerer om moderne materialer i dagens biler.

I SKAD har vi arbejdet i mange år med dette område og vigtigheden af at biler repareres korrekt. Det store fokus på bl.a. korrekt reparation og reparationsvejledninger kom ifm. vores offentliggørelse af "Airbag-videoen" og testrapporten af to stk. VW Passat i Tyskland.
Specielt MIG lodning med dobbeltpuls har været et fokusområde i mange år, og vi har opbygget stor viden på området. Gennem dialog med bl.a. Toyota Danmark, har man erkendt de mange fordele ved lodning og har også givet tilladelse om at skarringslinjer kan loddes.

Efter vores opfattelse er det vigtigt at karrosserifolk nemt kan gennemføre MIG lodning, da denne proces kræver omtækning ift. MAG svejsning. Derfor er det vigtigt at maskiner er nemme at betjene, at parametre kan justeres uafhængig af hinanden såfremt nødvendigt, og at der loddes på original karrosseriplade ved efteruddannelse, herunder 0,6 mm plade (Peugeot).

Vi stiller os gerne til rådighed for dialog og afprøvning, også i samarbejde med College360.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Hella sælger sin sidste grossist

Norske Hellanor er solgt til en tysk kapitalfond.

Plus

Mistet kørekortet? Få en ny start med en alkolås

FTZ MESSEN: Alle værksteder kan få del i salg og installation af Smart Start på landets 20 certificerede installationssteder.

Plus

Når stafetten gives videre

Plus

Klar til sikkert rykind af effektfulde elbiler

Plus

BMW-folk trækker uoriginale dele tilbage

Virksomheden Koed mener selv, at man går forrest, når BMW-værkstedskæden nu fjerner dele fra portalen Autoflex.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Bremsedele ændrer brand

Plus

Styrelse lover kortere ventetid for veteranbiler

Tiderne for sagsbehandling skal skal ned fra syv til to uger.

Plus

Autotjek får forsikringskæmpe bag sig

Godt 100 bilhuse er i dag medlem af FTZ’s garantiordning, 100 % Autotjek, der får flere tryghedsforsikringer.

Min Fremtid
Motorsport skal på skoleskemaet

Der er et helt naturligt link mellem motorsport og mekanikerfaget. Derfor står et nyt projekt under ledelse af DASU på listen over initiativer, der kan være med til at få flere unge til at søge ind på autobranchens uddannelser

Strammere kontrol ved rustbeskyttelse

Nyt samarbejde skal styrke kvaliteten og tilliden på landets Pava-centre.

Plus

Kod biler med hjælpelinje

Diagnosticering er afgørende for frie værksteder, der vil kæmpe mod bil- producenterne og deres datamure. Det var tema på FTZ Fagmesse-stand.

Plus

Afstemning til awardshow eksploderet

Både transportministeren og skatteministeren deltager i årets Auto Awards branchebegivenhed.

Plus

Nordjyske lærlinge fik en øjenåbner

Plus

Kalibreringssystemet der kan køre på alle testere

Elektro Partner indskærper vigtigheden af kamerakalibrering af nye biler på frie værksteder. Virksomheden har udviklet et universelt system, der i høj grad også eksporteres til andre markeder.

Viggo og veteranbilruderne

Viggo Hansen fra DanGlas har kastet sig over noget nyt. Han sælger og isætter nu ruder i de gamle biler, der kørte rundt på gader og veje i 70’erne til 90’erne.

Min Fremtid
Biløkonom: Sådan gik jeg hele vejen til toppen

En uddannelse som biløkonom har bragt Mikkel Westergaard til tops i autobranchen

Plus 1

DF vil sætte gang i afgiftreform nu

Min Fremtid
Fællesskab forebygger frafald hos mekanikere

Plus

DTC-aftale forlænget trods uvished

Grossist vil effektivisere værkstedsdrift

Auto-G er klar med værkstedssystemet Gplan, som er lavet i samarbejde med Triscan. Fem basismoduler og syv i tillæg.

Bosch i Danmark fylder 100 år

En af de store fejrer en af de største fødselsdage.

Plus

Mobil kalibrering klapper i

Rådgiver råber op

Plus

Sådan skiller du dig ud som værkstedsejer

I kampen mellem frie og mærkeværksteder er god ledelse og bedre forståelse for kunder og økonomi blevet nøgleord.

Den svenske autobranche festede løs til award show

Kæde åbner nyt værksted i Holstebro

Plus

Krav mod forurening vil presse værkstederne

De professionelle skal tiltrækkes

Sæt rigtige for aircon og svejsegasser

Italienske dæk til den nordiske vinter

Ny luft til flade dæk

Vind en Ferrari - sådan da

Prisbilligt koblingssæt til ældre biler

Plus

En stand smurt i olie

Stærkere end stål og let som en fjer

Plus

Masser af auto-el på messen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nedtælling til årets LAK & KNOW-HOW dag

Dansk Procesventilation har færdiggjort punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Ny Remus udstødning til Audi RS3

Vinteren kommer: Er dit værksted klar?

Automatiseringsbølgen ruller lige nu ind over e-handelen

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Startproblemer og manglende trækkraft på PSA 1.6 HDI?

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Din logistik specialist i Danmark

Flere brandvarme leads fra biltorvet.dk

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Automatiseringsbølgen ruller lige nu ind over e-handelen

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

www.glasuritcampaign.com

Mezzanin giver 25 % mere lagerplads hos Jysk Firmatøj

MSW 73

Ejner Hessels valg af lagerautomat er igen faldet på ClassicMat™ – og det er vi glade for!

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Nyt central lager i Eindhoven

www.glasuritcampaign.com

Sælger for 35 milliarder kroner biler i år

Elbiler er billigst: Slår benzinbil på faste udgifter

Nyhedsbrev fra SINDBY

Nye højtydende smeltelime til industrien

Send til en kollega

0.285