23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

BILTEST FOR PROFFER Kia Ceed 1,4 DCT 7

Med 7 gear og stor motor er der nok fart over den nye Kia Ceed, men hvad med forbruget?

GOLFKLASSEN Så er der ny Ceed fra koreanske Kia; tredje generation af Kias bil i Golfklassen, første kørte fra 2006 til 2012, anden fra 2012 til i dag og nu; ny Kia Ceed. I øvrigt nu stavet Ceed mod tidligere Cee’d - de koreanske marketingfolk har nok fundet ud af, at stavemåde med apostrof var for bøvlet.

Allerede i anden generation dukkede bilen op med den koreanske version af tidens vigtigste miljømotor, den 3-cylindrede, 1-liters turbomotor. Så den er ingen nyhed i Ceed 2019, hvilket dog ikke gør motoren mindre betydningsfuld.

Ceed har hele tiden været kendt og anerkendt for sin rigelige bagsædeplads - og sådan er det fortsat.

Mest nyt er bilens nye, større, mere luksuriøse udseende og udbuddet af førerassistenter.

Det danske modelprogram omfatter hatchback og stationcar (15.000 kr. merpris for sidstnævnte), og der kan vælges mellem to benzinmotorer og en dieselmotor med to forskellige ydelser og fire udstyrsniveauer.


STYRKER OG SVAGHEDER

✔ Design

✔ Bagsædeplads

✔ 7-års garanti

÷ Pris

÷ Forbrug

÷ Førerassistent


MEKANIKEREN SKAL VIDE:

En 3-cylindret, 1-liters turbomotor er en nødvendighed for en bil i Ceed-størrelse. Allerede med Ceed 2. generation fik den koreanske bil en miljømotor efter netop denne opskrift. Og Kias 1-liters miljømotor er taget med over i den nye udgave.

Allerede den gang havde motoren én svaghed overfor flere af konkurrenterne, nemlig dens forbrug. Med Ceed 2019 er problemet ikke løst, således er Ceed 1,0’s forbrug 18,5 km/l, mens konkurrenten, den nye Focus, har et tilsvarende forbrugstal på 20,8 km/l. Det ændrer imidlertid ikke på, at Kias 3-cylindrede motor er fin, den føles altid hurtig og den giver en behagelig oplevelse til kører og passagerer.

Kia Ceed ’19 har en ny 7-trins automatgearkasse, der skifter hurtigt og uden hverken ryk eller lyde. DCT-gearkassen, som den hedder, fås både koblet sammen med benzin- og dieselmotorerne. Foreløbig ingen hybrid eller plugin-hybrid, men begge dele er jo på Kias program; så måske.


SÆLGEREN SKAL VIDE:

Ceed har skiftet karakter; fra at være en af de mest sporty og måske frækkeste biler i Golf-klassen. Til nu at være mere elegant og luksuriøs i sin udstråling og i sin køremåde. Dét er en pointe for sælgeren af Kia; han eller hun taler nu stærkest til at lidt andet publikum end tidligere.

Kunder, der er interesserede i Ceed netop som følge af dens måde at køre på, kan dog rette blikket mod bilerne med automatgear; alle Ceed-varianter med DTC-gearkasse har to køre-programmer, normal og sport. I normal minder bilen mere om f.eks. en Golf, mens bilen klikket over i sport, minder om Ceed, som den er blevet kendt.

Et stærkt argument er selvfølgelig, at Ceed nu fås med et bredt udvalg af førerassistenter, først og fremmest automatisk nødbremse, men desuden med adaptiv fartkontrol, samt et system, der holder bilen inden for den aktuelle vognbane. Netop denne assistent er dog noget grov i sin funktion og styrer bilen med ubehageligt store bevægelser.



Testbil i denne artikel: Kia Ceed 1,4 DCT 7

Andre varianter af Kia Ceed: F.eks. Ceed 1,9 med 120 hk til 209.999 kr., Ceed 1,4 manuel med 140 hk til 224.999 kr., Ceed 1,6 Diesel med 115 hk til 214.999 kr. og 1,6 Diesel DCT til 277.999 kr.


Bil    Motor    Effekt    Acc.    Forbrug    Udslip    Pris

Ceed 1,4 R4 140 hk 9,1 sek. 17,9 km/l 127 g/km 267.999 kr.

Focus 1,5 R3 150 hk 8,8 sek. 18,9 km/l 121 g/km 254.900 kr.

Golf 1,5 R4 150 hk 8,2 sek. 19,6 km/l 114 g/km 283.895 kr.

*) Vi sammenligner Kia Ceed 1,4 DCT 7 med Ford Focus 1,5 aut. og Volkswagen Golf 1,5 DSG

BREAKING
{{ article.headline }}
0.153