23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En uvis lys-fremtid for værkstederne

LED og laserlys vil ændre på det eftermarked, man kender i dag, vurderer branchemand.

LEVETID I takt med at LED og laserlys spreder sig på eftermarkedet, stiger presset på eftermarkedet også. Produkter og biler er der, som bekendt, nok af, men fordi moderne lyssystemer bliver stadig mere avancerede, bliver det også stadig sværere for værksteder og mekanikere at skille systemerne ad og udskifte komponenter. I nær fremtid bliver det stort set umuligt. Sådan lyder varslet fra Søren Johansen, der er produktchef inden for belysning hos Hella A/S i Aabenraa.

- Tag et eksempel som en ny Mercedes-Benz E-klasse, hvor der inde i lygtesystemet sidder et print med 80 LED’er. Fulde LED-pakker er på mange måder nærmest umulige at udskifte, og det sætter selvfølgelig eftermarkedet under pres, fortæller Søren Johansen.

Værst for ikke-OE
Som udgangspunkt har Søren Johansen nogenlunde ro i maven, da han arbejder for en organisation, som udvikler OE-lygter til diverse bilproducenter. Alligevel bekymrer han sig en smule om, hvordan det skal gå de uafhængige forgreninger af branchen.

- Der skal nok være et stort salg af halogenpærer de kommende år, men vurdering er, at den samlede volumen af alle solgte lygteenheder vil falde, mens stykprisen stiger, da kompleksiteten stiger. Det skyldes især, at lygterne, som andre komponenter på biler bliver stadig mere automatiserede, siger Søren Johansen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172