ÅRSMØDE - Halvdelen af Jer vil forsvinde inden 2025. Så nu er det jo interessant, hvem af Jer, der vil købe. Og hvem af Jer, der vil blive solgt.
Det var ikke vanskeligt at forstå Jyske Banks forretningsdirektør Rune Møllers budskab til medlemmerne af AutoBranchen Danmark på årsmødet på Hindsgavl Slot et stenkast udenfor Middelfart. Konsolideringen buldrer derudad, sagde han. Også her.
Rune Møllers forudsigelser tager afsæt i en ny bankanalyse om udsigterne for autobranchen og eftermarkedet. Blandt emnerne, analysen berører, er selvkørende biler, elbiler og ejerforhold.
Møller satte ord på sine forventninger:
- De selvkørende biler kommer, det er jeg sikker på. Spørgsmålet er udelukkende, hvor hurtigt det kommer til at gå. Og for mig er der ingen tvivl: De selvkørende biler kommer til at transformere autobranchen.
- Men jeg tror dog samtidig, at mange fortsat vil eje en bil. For det er, efter min opfattelse, fortsat et statussymbol at eje en bil.
Rune Møller rundede også emnet delebiler. Og konstaterede tørt, at man jo har kunnet deles om en bil altid.
- Det nye er imidlertid, at der nu er teknologi til at kunne dele en bil med nogle, man ikke kender. Og det vil brede sig. Dog ikke mere end at mange fortsat vil "have" deres egen bil.
- Hvordan det så vil ske? Enten som egentligt ejerskab eller som leasing.
Søger online
Rune Møller konstaterede, at dette at købe bil allerede er ovre på nettet. Undersøgelser viser, at 92 procent af alle bilkøbere søger informationer online, inden de kommer på besøg hos forhandlere.
- Og nu til dags besøger den gennemsnitlige bilkøber kun bilforhandleren 1,3 gange, inden de beslutter sig og køber.
- Så udviklingen er allerede i gang. Jeg vurderer dog, at der går mindst ti år, inden 25 procent af bilsalget sker over nettet.
- Men se til Tesla - Musk har vist vejen. Tesla sælger biler uden importør og uden forhandler. Og når det gælder eftermarkedet: Tesla overvåger bilen, de ved, når bilen mangler sådan og sådan. Og de ringer til ejeren, når næste service nærmer sig. Tesla har slet og ret fået fat i hele værdikæden. Dét er tankevækkende.
- Se endvidere til store spillere som Google og Apple - de satser nu stort på software-delen af bilindustrien. Og jeg tror, de holder sig til softwaredelen og overlader hardware til bilfabrikkerne.
- Og det er netop data, det handler om i fremtiden: Der er så meget data derude; og det gælder om at få styr på det. Få styr på det for at få styr på kunden. Al den data er guld værd.
- Og hvis I ikke har fat i data, vil I have svært ved at få gennemført det næste salg!
At det ikke udelukkende handler om at sikre sig bilernes data understregede Jyske Banks mand foran bilbranchen.
- Vi ser allerede konsolidering, og konsolideringen vil fortsætte. Der bliver færre og færre. Og de, der er tilbage, bliver større og større. Det vil få konsekvenser for Jer; der bliver slet og ret færre af Jer, når vi kigger fremad.
- Men lad mig dog lige understrege, at autobranchen klarer sig bedre end resten af erhvervslivet. Og ja, det går godt - lige nu ser det fornuftigt ud.
De store trends vil ramme Jer
- Jeg elsker faktisk biler. Jeg kører selv en Mercedes.
André Rogaczewski, topchef i firmaet Netcompany, der leverer it-løsninger og rådgivning, slog en munter tone an. Men sådan holdt det bestemt ikke.
Rogaczewski sagde blandt andet:
- Der er store trends i bilverdenen, store trends, der rammer Jer!
Den største trend, ifølge Rogaczewski, er den store mængde data, der kan samles op af biler.
- Og ikke nok med, at I bliver ramt, I er faktisk nogle af dem, der bliver ramt hårdest.
- Den store trend er faktisk ikke, om biler kører på benzin/olie eller el. Gaaab, hvor er det kedeligt. Det er jo ikke her, der sker noget for alvor. Heller ikke selv om vi ved, det bliver solgt flere elbiler. Og det gør der jo, fordi producenterne laver dem!
- Så elbiler eller olie/benzin - det bekymrer mig ikke. Og det bør heller ikke bekymre Jer.
- Det, der virkelig bekymrer mig, er, at Google og Apple investerer i software.
Og dermed linede Rogaczewski nøjagtigt samme problematik op som Jyske Banks Rune Møller.
- For bilerne bliver forbundet til internettet. De vil kunne fortælle mere om Jer, end I selv ved... og så bliver I hos Volvo hele jeres liv, gnækkede Rogaczewski med reference til, at dagens ordfører, Anders Breinholt, netop havde fortalt, at han netop er blevet Volvo-ejer igen.
Elbiler eller ej - det gør ingen forskel!
AUTOBRANCHEN DANMARKS ÅRSMØDE- Om det er biler på benzin eller på el - det bekymrer mig ikke, og det bør heller ikke bekymre Jer. Årsmøde i AutoBranchen Danmark med mange overraskende udmeldinger.