KLENODIE Puf-puf, sprut og benzintåger fra karburatoren bragte smil på læben hos alle ved Dansk Bilbrancheråds årsmøde, da den ny-gamle Bremsbil - den første danskfremstillede bil - kom tøffende i frokostpausen.
Bag rattet sad den nu 85-årige mekaniker Finn Nielsen, ved siden af 81-årige tømrermester Frank Justesen, der i 2006, og halvandet år frem, brugte i hundredvis af fritidstimer på at genfremstille den hedengangne bil ud fra tegninger hos Viborg Museum. Med i processen var Finn Nielsens søn Peter Købke Nielsen, ansat hos reservedels-producenten JP Group i Viborg, der har hjulpet med at dreje dele og at svejse på bilen.
- Det var da noget af en udfordring af få genskabt dette gamle danske klenodie, især at finde leverandører til at kunne genskabe delene. Blandt andet har Valdemar Birn i Holstebro støbt motoren, fortæller Finn Nielsen. Han var tovholder på projektet og lagde cirka 1800 arbejdstimer i alt metalarbejdet på bilen, der i dag står hos JP Group - samt en dublet på Viborg Museum.
Finn Nielsen var gennem 36 år værkfører hos VW/Audi i Viborg indtil sin pension. Frank Justesen drev selvstændig tømrerforretning og har lavet alt træarbejdet, der blandt andet indbefatter skærme og karrosseri i lakeret bøgefiner.
Tophastighed 15 km/t
En leverandør i England specialfremstillede hjul og dæk. Museumsbilen har hvide dæk, som oprindeligt, mens bilen hos JP Group, der bruges til kørsel i ny og næ, har fået monteret sorte dæk.
Bilen startes op hver 14. dag og kører blandt andet til veterantræf i Løgballe ved Vejle hvert år - dog ikke i regnvejr, og transport frem og tilbage foregår i en lukket trailer.
Tophastigheden er blot 15 km/t fra den lille tocylindrede, luftkølede motor med snøfteventiler, der ved indsugningen løfter automatisk med vakuum - og kræver en "snaps" ved start. Effekten er blot 3,5 hk.
Industrispionage lå bag
Fabrikanten Julius Brems sendte i år 1899 sine to sønner, Aage og Jakob, til Tyskland for at arbejde og spionere i Eisenach, hvor en cykelfabrik havde etableret samarbejde med en motorfabrik i Frankrig. Efter syv måneders ansættelse vendte sønnerne hjem til Viborg med viden og forskellige tegninger om, hvordan man producerede en bil. Bremsbilen kunne testes første gang den 5. juli år 1900.
Brems nåede at producere otte af sin første og eneste model frem til 2007, kaldet Brems Model 1 Type A, men måtte opgive produktionen på grund af dårlig økonomi.
Bilen kostede dengang, for næsten 120 år siden, den nette sum af 3000 kroner - i dag er bilerne forsikret for en million kroner.
Bremsbilen tøffede til årsmøde
De to aldrende håndværkere bag bygningen af bilen tog turen til Dansk Bilbrancheråds årsmøde med 15 km/t.