23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skarpe Q&A-spørgsmål til Færdselsstyrelsen

Færdselsstyrelsen står ofte for skud i autobranchen som vigtig samarbejdspartner. Vi har stillet en række påtrængende spørgsmål til direktør Stefan Søsted.

SPØRGSMÅL: Hvordan vil du betegne resultatet og situationen siden flytningen af Færdselsstyrelsen fra København til Ribe for to et halvt år siden - autobranchefolk mener, sagsgangen er for langsom. I havde tidligere en ledelsesstruktur med én teknisk funderet kontorchef for det biltekniske område (bilteknik, biljura og biltilsyn og tilsynsjura), som autobranchefolk fandt bedre end den nuværende struktur? 
 
 SVAR: - Jeg synes, Færdselsstyrelsen har god grund til at være stolte over de resultater, som vi har opnået, siden udflytningen startede. Når opgaver rokeres, giver det en unik mulighed for at se på et område med nye øjne og skabe nye tilgange til opgaverne, hvilket i mange tilfælde også kan føre til en hurtigere sagsbehandling. Jeg kan f.eks. fremhæve, at Færdselsstyrelsen har haft særligt fokus på, hvordan vores regler efterleves i praksis. Når vi gør det, er det, fordi vi er meget opmærksomme på, at tingene skal fungere hos vores samarbejdspartnere ude i felten. Derfor har styrelsen også en ledelsesstruktur, der understøtter dette arbejde bedst muligt.

Der er dog ingen tvivl om, at det tager tid og ressourcer at rekruttere og oplære nye medarbejdere. I kombination med at udflytningsramte medarbejdere har fået nye stillinger uden for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, har det derfor ikke kunne undgås at påvirke sagsbehandlingstiderne negativt i en periode. Vi gør naturligvis, hvad vi kan for, at generne bliver mindst mulige, og vores tal viser også, at vi på de fleste områder er på niveau, eller hurtigere, end tidligere. 
 
SPØRGSMÅL: Færdselsstyrelsens "Detailforskrifter for køretøjer" er udkommet ca. en gang om året, og "Vejledning om syn af køretøjer" hyppigere for tilpasning af den aktuelle situation. Hvor ofte kan autobranchen forvente opdateringer? 
 
SVAR: Som autobranche kan I forvente, at Færdselsstyrelsen løbende opdaterer Detailforskrifter for køretøjer og Vejledning om syn af køretøjer, når der er behov for tilpasninger. 
 
SPØRGSMÅL: Hvorfor kan virksomheder og borgere opleve forskel på synsvirksomheders vurderinger og eksempelvis krav/ikke krav om supplerende dokumentation f.eks. for data-erklæring eller konstruktive ændringer? 
 
SVAR: Generelt skal der ikke være forskel på synsvirksomhederes vurderinger. Særligt krav om dataerklæringer er nøje beskrevet i forskrifterne, mens synshallens dokumentationskrav til konstruktive ændringer kan variere lidt alt efter den pågældende synsmands erfaring med godkendelse af den pågældende ændring.

I det omfang at Færdselsstyrelsen bliver gjort bekendt med, at synshaller ikke sørger for de fornødne dataerklæringer i forbindelse med et syn, er det noget, der bliver påtalt og indgår i bedømmelsen af den enkelte synshal. Færdselsstyrelsen er endvidere ved den løbende kontrol af synshallerne opmærksom på, at de sørger for at få den fornødne supplerende dokumentation i forbindelse med konstruktive ændringer. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|instance-web02