23948sdkhjf

Er benzinbilen allerede død?

LEDER: Motor-magasinets chefredaktør hilser elbilerne velkomne - men ser mildest talt mange udfordringer for branchen.

LEDER Sagt med syvtommersøm: Selvfølgelig skal vi have elbiler. Både elbiler med batteri til de kortere stræk og elbiler på brint til de længere ture.

Imidlertid er jeg overrasket over de seneste dages debat om, hvornår biler på fossiler så skal udfases, som politikerne pakker det ind; altså forbydes.

Lars Løkke Rasmussen har understreget sine ambitioner i forlængelse af Danmarks klimaforpligtelser ved at nævne ordet "udfasning," og hans regeringspartner, Søren Pape Poulsen fra de konservative, har trumfet ved at sige "2030". Og med det kommende klimatopmøde i København og en valgkamp, der allerede er i gang, kommer emnet grønne biler kun til at fylde mere.

For mig er hele problemet timing. Hvis den sidste bil på benzin eller diesel kan leveres i 2030, eller tidligere som nogle forlanger, er det urovækkende tæt på. Elleve år.

Og har det i realiteten allerede fået konsekvenser for branchen? Hvilket værksted har lyst til at investere i ny benzin- og dieselteknologi eller ansætte den næste ekspert på området? Hvem tør købe en brugt benzinbil ind til lageret? Hvem vil give så meget som fem ører for en dieselbil i 2025? Det er måske ligegyldigt, for der er sikkert ingen, der vil købe en bil, hvis brændstof starter med d til den tid. Tænk på den bil-ejer, der tør løbe risikoen for, at hans eller hendes bil intet er værd lige om lidt.

Usikkerheden vælter ind over bildanmark lige nu. Hvornår kommer forbuddet? Hvad med prisen i mellemtiden? Og Lars Løkke har til overflod nævnt muligheden for, via beskatning, at holde elbilprisen nede.

Alt i alt begynder dette bilefterår at minde om de samme måneder sidste år, da politikerne på Borgen gav sig til at forhandle afgifter i offentligheden. Der går det rygte, at der findes en gentleman-aftale om, at det ikke vil ske igen. Det kan godt være, at politikerne lige nu ikke slås om afgiften på benzin- og dieselbiler. Men det gør de om elbiler.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094