23948sdkhjf

Er benzinbilen allerede død?

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

LEDER: Motor-magasinets chefredaktør hilser elbilerne velkomne - men ser mildest talt mange udfordringer for branchen.

LEDER Sagt med syvtommersøm: Selvfølgelig skal vi have elbiler. Både elbiler med batteri til de kortere stræk og elbiler på brint til de længere ture.

Imidlertid er jeg overrasket over de seneste dages debat om, hvornår biler på fossiler så skal udfases, som politikerne pakker det ind; altså forbydes.



Lars Løkke Rasmussen har understreget sine ambitioner i forlængelse af Danmarks klimaforpligtelser ved at nævne ordet "udfasning," og hans regeringspartner, Søren Pape Poulsen fra de konservative, har trumfet ved at sige "2030". Og med det kommende klimatopmøde i København og en valgkamp, der allerede er i gang, kommer emnet grønne biler kun til at fylde mere.

For mig er hele problemet timing. Hvis den sidste bil på benzin eller diesel kan leveres i 2030, eller tidligere som nogle forlanger, er det urovækkende tæt på. Elleve år.

Og har det i realiteten allerede fået konsekvenser for branchen? Hvilket værksted har lyst til at investere i ny benzin- og dieselteknologi eller ansætte den næste ekspert på området? Hvem tør købe en brugt benzinbil ind til lageret? Hvem vil give så meget som fem ører for en dieselbil i 2025? Det er måske ligegyldigt, for der er sikkert ingen, der vil købe en bil, hvis brændstof starter med d til den tid. Tænk på den bil-ejer, der tør løbe risikoen for, at hans eller hendes bil intet er værd lige om lidt.

Usikkerheden vælter ind over bildanmark lige nu. Hvornår kommer forbuddet? Hvad med prisen i mellemtiden? Og Lars Løkke har til overflod nævnt muligheden for, via beskatning, at holde elbilprisen nede.

Alt i alt begynder dette bilefterår at minde om de samme måneder sidste år, da politikerne på Borgen gav sig til at forhandle afgifter i offentligheden. Der går det rygte, at der findes en gentleman-aftale om, at det ikke vil ske igen. Det kan godt være, at politikerne lige nu ikke slås om afgiften på benzin- og dieselbiler. Men det gør de om elbiler.

Mere om: Flemming Haslund | Leder


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Ole Madsen
Ha hvor vil i få alt den EL FRA! ATOMKRAFT VÆRKER. EL gaver kun visse lommer.

Så længe der der kan suges rå olie op fra moder jord så er det fra diesel motoren der skal vider udvikles den har flere NM så krum tappen roter med op til 2000 Rpm MINDRE (kontra Benzin motoren ) det giver en behageligere kørsel ved de 130/180 km i forhold til en Benzin & EL ØSE,n. Sæt Comprex luft lader og Interkøler på Diesel igen, og gi den indsugnings luften fra fronten så bliver iltmængden meget større da den bliver presset ind i stedet for den skal suge den ind, (dieslen er jo os en suge motor) & luft køling på ud & ind x Camrer til & fra Inter køleren, & lav så Målingen når motoren trækker på vejen i stedet for at måle den i tomgangen endda med sømmet i bund som de gør ved synsstederne, ( når en motoren udvikler 75 hk ved 4000Rpm så kan man sgu ikke klampen den til 5000Rpm ( det er jo en ren kvælning) det er jo som at proppe en 5/4 " vand slange ned i halsen på et menneske og lukke op for fuld styrke, så slug det da eller DØ, KAN Længe leve Menneskeheden = Stop Luftfarts indrustrigen det er den som over sviner moder jord.. KAN i se hvad jeg mener.

Jan Christensen
Hvorfor brint til de længere ture? Elbiler med 64 kw-batterier og opefter kan fint klare lange ture. Bevares, efter 3-400 km skal du have 30-45 minutters pause, hvorefter du napper 3-400 km mere, men brint er jo alt, alt for dyrt og helt ulogisk: det fremstilles med en stor afbrænding af el. Hvorfor ikke putte el direkte i bilen?

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Du holder da weekend-åbent?

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Smart! Kodning sker via nettet

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.357