23948sdkhjf

Dækbranchen opfattes beskidt

| Af Lars Schmidt | Tip redaktionen om en historie

Det kan være omstændigt at finde de rigtige dækmontører, forklarer Lars Schmidt, direktør hos Ovethi.

DEBAT Der er for få kvinder i dækbranchen. Der er i det hele taget for få i dækbranchen; i hvert fald er det vanskeligt af skaffe nye medarbejdere. Det er to af de problemer, som Ovethi peger på. Vi vil gerne understrege problemerne i forlængelse af dette års temadag i Rådet for Større Dæksikkerhed, hvor et af dagens punkter netop var dækbranchens udfordringer.

Et emne var jo kvinder i dækbranchen - meget apropos med afsæt i, at der til temadagen kun var to deltagende kvinder. Det er et meget godt billede på, hvordan sammensætning af kønnene er generelt i branchen. Dette er selvfølgelig problematisk, og branchen har ikke formået at gøre nok ud af sig selv for at virke tiltrækkende på kvinderne. Som eksempel kan nævnes, at vi er 72 medarbejdere hos Ovethi. Der er seks kvinder ansat, men kun én arbejder med dæk salg, de andre sidder i bogholderi, marketing og HR.



Branchen opfattes useriøs
I detailbutikkerne rundt omkring i Danmark har vi store udfordringer med at få medarbejdere til at arbejde enten på vore værksteder eller som udekørende dækmontører.

Vi søger ofte folk både i lokale tidsskrifter, men i ligeså høj grad over internettet og via vikar-bureauer, der tilbyder at finde kandidater, som senere kan fastansætte i virksomhederne.

I dag tager det cirka to måneder at finde en dækmontør, og ofte væsentligt længere tid at finde den helt rigtige mand - eller kvinde. Dækbranchen opfattes ofte som værende lidt beskidt og (tror jeg) useriøs, og ikke værende en branche, der kan betragtes som et finere håndværk.

Vores opfattelse er selvfølgelig helt anderledes, og vi arbejder i branchen på at blive bedre til at virke seriøse og tilbyde nye medarbejdere ordnede forhold.

Læs også: DEBAT: Ærlighed har svære kår

...og tilmed i rent arbejdstøj
I dag monterer vi dæk på tunge køretøjer op til 50 - 60 ton, der kører rundt på vejene med op til 90 km/t, og det kræver utroligt meget håndværkssnilde at få dette til at køre optimalt.

Traktorer med påhængsvogne, der vejer 45 ton og kører med 40 km/t, skal vi også montere dæk på. Og så monterer vi selvfølgelig dæk på personbiler, der bliver mere og mere tekniske og fyldt med udstyr, der også influerer på sporing, afbalancering og dækmontering.

Så der er rig mulighed for at udfolde sine håndværksmæssige færdigheder i dækbranchen. Og det tilmed i rent arbejdstøj!

Som branche er det vigtigt, at vi sørger for at kunne tilbyde den næste generation et arbejde / karriere der matcher deres forventninger.

Læs også: Seeberg: Sig nej til opgaver

I dag får vi ikke medarbejdere uden at kunne tilbyde uddannelse, pension og et godt og sikkert arbejdsmiljø

Så altså: I dækbranchen er vi dygtige håndværkere, der arbejder seriøst for kunderne hver dag.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Aktier i Europa: Dækproducenter ligger godt efter Michelin-tal

Forsikringsselskaber vinder på vejhjælp

Ni ud af ti danskere har en vejhjælpsaftale, men kun 16 procent har den gennem en bilforhandler, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Ajour med den danske autobranche

God start på bilsalget i årets første måned

De seneste års høje bilsalg er fortsat intakt og der er solgt ca. 1.400 biler mere i januar i år mod sidste års første måned.

Plus

21 F1-løb kan ses på ny tjeneste

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Ford kalder næsten halvanden million pickuptrucks tilbage

Plus

Det halter med forhandlernes indtjening

Blot hver tredje bilforhandler forbedrede bundlinjen sidste år, viser analyse, Motor-magasinet har foretaget.

Dansk Industri: Ambitiøst at EL vil hurtigt af med benzinbilen

FDM: Forbud mod benzinbiler har social slagside

2

Enhedslisten i frontalangreb mod biler

I stor klimaplan vil Enhedslisten investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

Plus

AutoBranchen Danmark ind til city

Olieselskaber kalder Enhedslistens forslag for planøkonomi

Enhedslistens forslag om højere afgift på benzin og diesel rammer skævt og hæmmer udviklingen af grønne alternativer, mener Drivkraft Danmark.

Plus

Er Ford Focus den rigtige Årets Bil?

En fejl i proceduren om kåringen af Årets Bil i Danmark 2019 rejser spørgsmålet, om elbilen Hyundai Kona Electric kunne have vundet titlen. Formanden for MKD forsikrer, at Ford Focus er den rigtige vinder.

Plus

Manglende ladestik blev dyrt for forhandler

Skal der gives oplysning om, at en bil er brugtimporteret ved salg på det danske marked, og er manglende standardudstyr en væsentlig mangel?

Elbiler vinder frem i Hovedstaden

I Hovedstaden er lysten til at købe elbil fordoblet på et år, viser analyse fra Voxmeter.

Plus

Hvad kører du selv i, Bjarne?

Antallet af hestekræfter er komplet ligegyldigt. Nej, det handler om komforten i bilen og den samlede oplevelse. Sådan siger en af landets tunge drenge i bilbranchen, Bjarne Nielsen.

Bilsælger snød sig til Tesla - idømt fængsel

Bilsælger fra Holstebro dømt et års fængsel for groft bedrageri for svindel med køb af bil.

Plus

Via Biler køber bilforhandler i Silkeborg

Bilforhandler-kæmpe overtager Bilhuset Per B og rykker ind med Toyota.

Plus

Nyt koncept vil ændre måden danskerne køber bil på

Carshopper har fået et netværk på godt 50 bilforhandlere.

Plus

Fra affaldsplast til syntetisk diesel

Hele verden holder øje med den danske Quantafuel fabrik i Skive, der holdt rejsegilde med sine fire 18 meter lange pyrolyseovne, som skal lade millioner af syntetisk brændstof flyde.

Nyt spansk bølle-bilmærke

Fire danske Cupra-forhandlere. De 38 Seat-værksteder klarer servicen.

Plus

Seeberg: Sig nej til opgaver

Gratis markedsføring af elbiler

Plus

DTC vs. Super GT set med sponsorbriller

Grønt er det nye sort

Hvad er det de der gokart-piger kan?

Stjæler udstyr fra luksusbiler

Fire importørers valgdrømme

Gæld og lav efterspørgsel holder Tesla i lavt gear

LEDER: Den Store Krig om Data

Senest om Tom, Jan og Christina

Ole Sommer høster kulturpris

Sportens bedste fortæller røverhistorier

Dribe vil ændre måden danskerne har bil på

Ude og inde

Plus

Strammere regler for nybilsforhandlere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løwener søger motiveret elev

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Verdens første LED lamper med udskiftelige batterier

Flere hundrede liters Adblue tanke

Mercedes mindste er stor klasse – Biltorvet kører A180d

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Borbet fælgnyhed fra Rally Centeret

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks nye flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Resurs Bank klar i AutoDesktop

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Nyheder i AutoDesktop

Biltorvet jagter LeMans-vinder i vild Porsche

GEOVENT vil fokusere på kerneforretning

Sådan monteres bananformede spiralfjedre korrekt

Biltorvet søger studentermedhjælper

Autec fælgnyhed fra Rally Centeret

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

Produktnyhed fra DENIOS

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Originale Mercedes reservedele. Ingen fordyrende mellemled.

TECTYL får ny kædechef

Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt

Send til en kollega

0.215