23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvor kører motorsporten hen i 2019?

Der er fuld fart på klassisk race, og rallysporten viser tegn på forbedring. Men hvor dansk motorsport ellers kører hen næste sæson, giver denne lynguide et overblik over.

MOTORSPORT 2019 Start med dækhyl. Sidelæns gennem et brussving. Lyden af dækkenes gummiskud op i skærmkasserne. Fascinationen af motorsport kommer jo fra den enkelte kører, men hvor nogenlunde let (eller bøvlet) det er at komme til at køre, bestemmes i den grad af DASU, der styrer al officiel motorsport i Danmark.



Hvad der er på vej fra DASU’s hånd, gennemgår vi her. Et fælles træk for (næsten) alle de forskellige grene er, at det skal være lettere af finde rundt i reglerne, og det skal gøres lettere - og billigere - at komme i gang med motorsport.



Godt nyt for kørere. Og for de mange firmaer, der vil bruge motorsporten i markedsføringen.



Same, same i baneløb: Banesporten i Danmark har det godt, og det skal den blive ved med i 2019. Sådan er holdningen fra sportens udvalg, der styrer banesporten på asfalt og jord; derfor er der kun små ændringer af reglerne på vej.



Udvalget satser dog også på en styrkelse af folkerace, der har været nedadgående en tid. Det skal ske via dialog med kørere og klubber.



Rally, rally, rally: Der er nye regler for rallybiler på vej; nye regler, der blandt andet skal gøre det lettere at få lov til at køre med de nye turbobiler. Dernæst er det et mål for DASU at gøre det lettere at komme til at køre klubrally - altså den noget billigere form for rally.



Historisk race: Intet andet sted oplever man så megen fremgang som i historisk motorløb - og sådan er det fortsat. Fra sportens side satser man på at gøre det lettere at finde rundt i reglementerne, og i øvrigt tillade en særlig type gearkasser, der kan gøre nogle biler mere konkurrencedygtige. Alt i alt ændringer, der skal gøre det lettere for flere at være med i løb for de gamle raketter.



Mere fart på vejsport: "Rally" med de klassiske biler skal ud til langt flere. Det er målsætningen for DASU’s udvalg, der styrer vejsport - og blandt de forskellige discipliner altså også "rally" med gamle biler. Løbsformens officielle navn er historisk pålidelighedsløb, derfor "rally" i anførselstegn. DASU vil arrangere små løb med måske 20 til 30 km prøve til forskel fra de typisk 200 km, som et løb i det ellers så populære FDM DASU Classic køres over.



Mere streetracing: 0 til 402 meter hurtigst muligt er fortsat en disciplin for de meget få. Men en variant er jo dragracing i gadebiler kørt under lovlige forhold på typisk et industriareal - Streetracing er det døbt. DASU’s udvalg for denne disciplin vil arbejde yderligere for at udbrede denne type motorsport i 2019. Bl.a skal dialogmøder med andre typer motorsport bane vejen for mere streetracing.



Tre på kanten



MRC: Hører race med radiostyrede biler hjemme i DASU eller ej? Det har været drøftet igen og igen, men senest er der samlet enighed om, at MRC vitterligt er en bilsport. Derfor er hurtigst med de små biler tilbage i DASU’s regi.



E-SPORT: E-sport mig her og E-sport mig der - ikke alene med skydevåben, men også med racerbiler. Nu etableres e-sport som en disciplin under DASU.



DRIFTING: Sidelæns for sjov og sidelæns som sport. Drifting ude i den store verden er nu organiseret i det internationale FIA, og dermed også under DASU her i landet, selv om de er få.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11