23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Biltest for proffer: Toyota Yaris Hybrid

I særklasse Danmarks mest solgt hybridbil - japanske Toyota Yaris med den rammende modelbetegnelse, Hybrid. Fås fra godt og vel 160.000 kr.

HYBRIDPOWER I særklasse Danmarks mest solgt hybridbil - japanske Toyota Yaris med den rammende modelbetegnelse, Hybrid. Fås fra godt og vel 160.000 kr. og med mere og mere udstyr kravler en opad mod muren skrevet med et to-tal og i alt fem nuller. Bilen her i testen koster lige knap 195.00 kr.



Det særlige ved bilen her er motoren, eller rettere motorerne. For der er to, den 1,5-liters benzin, der suppleres af en elmotor. Til sammen yder de to 100 hk. Men nok så interessant er forbruget. Godt og vel 27 km/l ifølge normen, men det interessante er, at det faktisk lader sig gøre at komme omtrent helt derop med dagligdagens kørsel.



Det kræver dog ét: At man kører i bykørsel med både start og stop. Start bruger naturligvis ekstra megen brændstof, men under stop samles der atter energi op, som lagres i batteriet, der igen er med til at drive bilen frem ved næste start. Og den kombination udgør bilens gyldne øjeblik: Langt på literen.



STYRKER OG SVAGHEDER



✔ Hybrid



✔ Langt på literen



✔ Prisen



÷ Gearkassen



÷ Ratjustering



÷ Instrumentbord



MEKANIKEREN SKAL VIDE:



Yaris Hybrid er jo bare en Yaris: Lille 5-dørs hatchback med motoren ude foran og træk på forhjulene. Ingen særligt hjulophæng og bremserne - præcist som bremser altid er. Men når det så kommer til drivværket; her stopper alt almindeligt.



For som navnet jo afslører, er Yaris Hybrid en bil med - ja, hybrid. Her en 1,5-lites rækkemotor på benzin suppleret af en elmotor. Den samlede effekt er 100 hk, hvilket gør Yaris det man kunne kalde for "passende hurtig."



Og enheden mellem motorerne og de trækkende hjul - en trinløs CVT-gearkasse.



Og på den måde er den lille japaner alligevel en teknisk interessant bil. Fra godt og vel 160.000 kr. og så alligevel avanceret teknik som to motorer og en helt særlig gearkasse.



SÆLGEREN SKAL VIDE:



Overfor en kunde, der er interesseret i en hybrid til få penge, har Yaris-sælgeren let spil. For Yaris er slet og ret en god bil, den går langt på literen på papiret, og den går langt på literen i virkeligheden. Dertil er den i særklasse den billigste hybrid i Danmark; nærmeste målt på pris er Hyundai Ioniq, der koster i runde tal 100.000 kr. mere - Ioniq er dog en noget større bil; men hvis prisen tæller og virkelig tæller, er Yaris Hybrid det åbenlyse valg.



Mod Yaris taler pladsen på bagsædet og i nogen grad kabinens "stil" - den kan på nogle virke temmelig "plastikket," men bilens pris taget i betragtning, vurderer vi den som ok.



Nogle kunder kan have hørt dårligt om gearkassen; den støjer, og den efterlader en enerverende lyd, når man skal overhale hurtigt. Hertil er at slå fast, at Toyotas ingeniører insisterer på netop denne type gearkasse, fordi den er med til at sikre det lavest mulige forbrug, der jo er denne bils egentlige berettigelse.



Testbil i denne artikel: Toyota Yaris Hybrid H3 med 100 hk til 193.990 kr.





Andre varianter af Toyota Yaris - f.eks. Yaris 1,0 69 hk til 124.990 kr., Yaris 1,5 11 hk til 143.990 kr. og Yaris 1,5 Hybrid 100 hk til 162.990 kr.





Bil      Motor      Effekt      Acc.     Forbrug     Udslip     Pris



Yaris 1,5 R4 + e 100 hk 11,8 sek. 27,8 km/t 84 g/km 162.990 kr.



Ioniq 1,6 R4 + e 148 hk 10,8 sek. 29,4 km/t 79 g/km 263.975 kr.



Clio d 1,5 R4 d 90 hk xx sek. 25,0 km/l 104 g/km 166.880 kr.



*) Vi sammenligner Toyota Yaris Hybrid med Hyundai Ioniq Hybrid og Renault Clio diesel





BREAKING
{{ article.headline }}
0.11