23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fuld strøm på ny VW varevogn

Endnu en klimakonference i København og en stadigt tiltagende debat om elbiler fra alle retninger. Alt peger i retning af el. Nu er der ti elvarebiler på markedet - her er den nyeste.

ELVAREBIL Fossilfri transport i byen. Netop det står øverst på ønskesedlen hos mange politikere i hele verden. Og flere bystyrer har direkte stillet krav til, at de virksomheder, som arbejder for dem, skal skifte til biler på el, brint eller biogas. Seneste har Københavns overborgmester Frank Jensen stillet netop det krav.



Nu har Volkswagen så præsenteret deres elektriske udgave af kassevognen VW Crafter - og meget naturligt har den nye fået navnet eCrafter. I øvrigt i lighed med den teknisk identiske søstermodel MAN TGE, der som elbil hedder eTGE.



Prisen for den elektriske eCrafter er 127.500 kroner mere end den dieseldrevne Crafter TDI, som koster ca. 400.000 kroner med samme 8-trins automatgear. Men en el-bil er billigere at holde kørende, fordi der ikke er sliddele i samme omfang. Så taget i betragtning, at en eCrafter formentlig kan holde længere end en diesel-Crafter, kan totaløkonomien formentlig holde sammen.



Men hvor langt kører den så på en "tankfuld"? I gunstigste fald har bilen ifølge fabrikken en rækkevidde på 175 kilometer, men i hvert fald mellem 120 og 140 kilometer. Topfarten er begrænset til 90 km/t, så er er dømt inderste spor, hvis man kommer på motorvej - om end bilen primært er beregnet til bykørsel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11