23948sdkhjf

Breeeems - kun de bedste dæk er gode nok

Der er stor forskel på bremselængden i årets kollektion af vinterdæk, viser FDMs test af 26 populære vinterdæk.

TEST Tre billængder - så stor var forskellen på bremseegenskaberne, da FDM og bilistforeningens europæiske søsterklubber foretog årets vinterdæktest. Og denne forskel kan betyde liv eller død for implicerede i en ulykke.

Næsten ni ud af ti danske bilister kører nu på vinterdæk om vinteren, og det er godt for sikkerheden, slår både FDM og autobranchen fast. Men skal man have nye vinterdæk, gælder det altså om at se sig for. Der er nemlig stor forskel på, hvor gode de forskellige vinterdæk er, ikke mindst når det gælder det vigtige vejgreb, og dermed bremselængde.

Hvor testens bedste dæk skulle bruge 33 meter for at bremse ned fra 80 til 20 km/t på våd vej, skulle det dårligste bruge 43,5 meter. Altså 12,5 meter længere. Og hvor testens bedste dæk kunne klare 77,4 km/t uden at akvaplane på en vej med syv millimeter vandspejl, mistede det dårligste dæk fodfæstet allerede ved 62,2 km/t.

Især våd vej kritisk

FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, slår fast, at det især er egenskaberne på våd vej, der adskiller testens bedste dæk fra de dårligste.

- Det gør testen meget brugbar for danske bilister, der skal have dæk, som passer til de ofte våde danske vinterveje og temperaturer, der tit ligger omkring frysepunktet. Der er de senere år solgt rekordmange biler, og mange skal måske ud og købe vinterdæk til deres nye bil. Men som vores test viser, er det ikke lige meget, hvad man vælger. Omvendt har bilister ofte forskellige krav til dæk, og det er langtfra sikkert, at testvinderne altid passer til ens behov, siger Søren W. Rasmussen.

Premiumdæk alle gode

Som i tidligere test er det igen dæk fra premium-producenterne, der samlet klarer sig bedst. 11 dæk klarer sig til bedømmelsen god, mens 12 dæk klarede sig gennemsnitligt. Tre dæk dumpede testen.

Årets testvinder blev Continental WinterContact TS 860 i begge de testede størrelser 14 og 16 tommer, 175/65 R14 T og 205/55 R16 H. Men FDM understreger, at andre premiumdæk i testen viste sig at være næsten lige så gode. 

Fakta om testproceduren

 

FDMs vinterdæktest er lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber og tæller i år 26 vinterdæk i størrelserne 14 og 16 tommer. Det er dæk i den ’danskervenlige’ størrelse, der passer til biler som Toyota Aygo, Ford Fiesta og VW Golf.

FDM varierer de testede dækstørrelser år for år. I år er det således dæk til biler i mini- og mellemklassen, der har fået testproceduren at føle. Vinterdækkene er blevet testet på tør og våd vej og på sne og is. FDM har målt, hvor godt dækkene ruller, hvilket har betydning for brændstofforbruget, ligesom også slidstyrken er målt. Nogle dæk klarer alle test meget flot, mens andre har områder, hvor de ikke er helt gode

Resultaterne fra årets vinterdæktest kan ses hos fdm HER

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11