23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansk forhandler først i verden med Toyota-tjek

Vestjyde starter nyt program, der skal forbedre koncernen på eftermarkedet.

KVALITETSTJEK Toyota-forhandler Louis Lund A/S fra Vestjylland har, som den første bilforhandler i Europa, gennemført en ny certificering kaldet Toyota Service Management (TSM). Ved at styrke det arbejde tager man fat på emner som kompetencer, orden og ryddelighed på lager og værksted samt velkendte metoder til oplagring af reservedele. Alt sammen med det formål at sikre en effektiv værkstedsdrift, så der bliver frigjort tid til at arbejde med forretningsudvikling.



TSM-program benytter den såkaldte Plan-Do-Check-Act (PDCA) metode til at sikre målbare forbedringer af processerne inden for eftermarkedet. Når PDCA-metoden benyttes sammen med andre værktøjer fra Toyotas enestående system, Toyota Production System eller Lean, der skal sikre høj effektivitet, høj kvalitet og levering til tiden, opnås der markante forbedringer af eksisterende processer samt effektiv implementering af nye eftermarkedsprocesser.



Hos Toyota-forhandleren Louis Lund A/S i Vestjylland besluttede man at gennemføre alle seks værktøjskasser for at få mest mulig værdi ud af det arbejde, der er blevet gennemført.



- Vi startede med at danne en TSM-styregruppe, og sammen lavede vi en konkret plan med målsætninger og deadlines for de enkelte værktøjskasser, siger Lars Hansen, der er eftermarkedschef hos Louis Lund A/S.



Eftermarkedet vinder

Lars Hansen fortæller dertil, at der for alle seks værktøjskasser er opnået konkrete, målbare resultater, som gavner deres eftermarkedsforretning.



- En lille forøgelse af vores lagerbeholdning sikrede en meget højere leveringssikkerhed til vores værksted, så kundens bil kan færdiggøres endnu hurtigere. Vi kan nu levere over 85 procent af delene her og nu. Det er både værkstedet og kunderne rigtig glade for, forklarer eftermarkedschefen.



Et andet resultat, som eftermarkedschefen fremhæver, er, at de ved at arbejde med deres proces for serviceindkaldelser øgede accept-procenten fra 52 til 65 procent.



- Det vil sige, at flere end seks ud af ti kunder nu vælger at besøge vores værksteder efter den første kontakt, lyder det fra Lars Hansen.



Som en del af processen har Louis Lund A/S gennem hele forløbet via kundetilfredshedsundersøgelser nøje holdt øje med, hvad kunderne mener om de nye tiltag. For som Lars Hansen bemærker, skal optimering af processerne i eftermarkedsforretningen altid ske med den højeste respekt for kunderne.



Under forløbet har den vestjyske Toyota-forhandler haft god sparring med importøren Toyota Danmark A/S samt Toyotas europæiske hovedkontor i bestræbelserne på at opnå fuldt udbytte af det arbejde, der ligger i at gennemføre certificeringsprogrammet.



- Vi er utroligt stolte over, at vi på relativ kort tid har formået at gennemføre TSM-certificeringen - og så endda som den første forhandler i Europa, siger Lars Hansen fra Louis Lund A/S.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.204