TEKNOLOGI Bosch arbejder på at realisere visionen om mobilitet uden ulykker, stress og så emissionsfri som muligt. De tekniske veje mod dette mål er automatisering, connectivity og elektrificering. Det er en stor udfordring for bilfabrikanterne og eftermarkedet. Men samtidig er der nye muligheder. Selv i dag er der mange nye tilbud og forretningsmodeller der kommer frem. Bosch støtter på den ene side effektive vedligeholdelse af den nuværende bil-bestand ved hjælp af innovative servicekoncepter. På den anden side forbereder Bosch sine partnere på at imødekomme morgendagens stigende udfordringer.
Det fastslog den tyske gigant Bosch på sit pressemøde på Automechanika.
Selskabet brugte sine egne cirka 16.000 værksteder i Bosch Car Service kæden i mere end 150 lande verden til for at beskrive præcist, hvordan connectivity og digitalisering ændrer hverdagen i autobranchen.
Ved hjælp af "Bosch Car Service Connect" appen, der er tilsluttet bilens OBD-stik, modtager førerne kørselsoplysninger og oplysninger om bilens tilstand i realtid. Hvis en køretøjskomponent for eksempel rapporterer en fejl, vil appen dokumentere den med en kort beskrivelse. Samtidig kan chaufføren bruge app’en til at kontakte Bosch Car Service, for at overføre de udlæste fejlkoder og at lave en aftale direkte. På den måde kan Bosch Car Service forberede sig på reparationsarbejdet på forhånd.
Ny onlineportal
Ud over appen har Bosch i en pilotfase med succes lanceret MyBoschCarService onlineportalen i Benelux-landene og ruller den nu også ud i Tyskland og andre lande.
På denne serviceplatform er kunder og Bosch Car Service forbundet, og oplysninger som online-aftaler, servicehistorik, tilbud og nyheder gøres permanent tilgængelige. Begge disse løsninger supplerer hinanden. Mens Bosch Car Service app’en altid holder føreren gennemsigtigt og komfortabelt orienteret med hensyn til sin bil, åbner den digitale forbindelse til kunden via MyBoschCarService onlineportalen nye muligheder for ekstra indtægter og optimerer værkstedsprocesserne, oplyser Bosch.
Connected Repair
Selskabets tilsluttede løsninger via Bosch Connected Repair er endnu et eksempel. Brug af denne løsning kræver kun køretøjets identifikation på værkstedet én gang. Derefter overføres data trådløst til alle tilsluttede enheder. Sammenlignet med service og vedligeholdelse uden Bosch Connected Repair, resulterer det i en tidsbesparelse på ti minutter per køretøj, oplyser Bosch.
Med løsninger som Connected Repair, innovative træningsmetoder for værksteder ved hjælp af augmented reality og nye digitale tjenester, er Bosch stadig en af pionererne på markedet.
Med sin nye Esitronic 2.0 værkstedsoftware tilbyder Bosch nu en version, der kan bruges både online og offline. Det giver blandt andet værkstedet mulighed for at optimere reparations- og diagnostikprocesser, forkorte håndteringen af køretøjer samt adgang til løbende online opdateringer.
Ved hjælp af en gratis tekstsøgning og et dokument-prewiev finder brugerne hurtigt og nemt de nødvendige oplysninger. Det er for eksempel muligt at søge efter et symptom, en fejl eller en bestemt køretøjskomponent, oplyser Bosch.
Det forbundne værksted
Automechanika: I 2020 vil Bosch være markedsleder inden for elektromobilitet.