SKADESARBEJDE SKAD-direktør Thomas Krebs mødtes i Frankfurt med kollegaer fra Tyskland, Østrig og Sverige, for at deltage på Schadenstalk, der blev afhold på Automechanika. Her blev der blandt andet talt om det stadigt dårligere arbejdsklima mellem værksteder og forsikringsselskaber, som har forværret sig betydeligt de seneste år. Det fører løbende til diskussioner mellem værksteder og forsikringsselskaber, der gør det svært at finde en fornuftig løsning.
Også de urealistiske arbejdstider i opgørelsesprogrammer var på dagsordenen.
- Når man anvender forskellige programmer i Tyskland, så fremkommer der forskellige tider for samme arbejdsgang, hvilket viser, at der både er menneskelige og politiske påvirkninger, siger Thomas Krebs og tilføjer:
- Det skal understreges, at man i Tyskland sætter forsikringspræmier efter, hvor meget det gennemsnitligt koster at reparere en skade, og derfor tilstræber man korte arbejdsenheder på papiret. Udfordringen er så, at de politisk tilpassede arbejdstider herefter påvirker alle, der anvender opgørelsesprogrammer. I Danmark anvender man som bekendt forsi (Autotaks), som har sin oprindelse i det tyske Audatex program.
CAB og AZT
Firmaet CAB, der ligger i Wolfsburg, foretager tidsstudier på et antal køretøjer af, udvalgt af bilfabrikken, efter den kendte REFA metode. SKAD har sammen med Dansk Metal besøgt CAB for et par år siden, for at lære processen at kende.
Nu er det ikke alle varianter og modeller der beregnes, og der afledes en del fra de beregnede modeller til andre modeller, hvilket giver tydelige forskelle i tider og arbejdsgange. Det giver allerede her forskelle i den tid, man oplyser for modeller, der ikke er beregnet. CAB er i løbende kontakt med de mange bilfabrikker, virksomheden fremstiller tider for.
Allianz Zentrum für Technik (AZT) i München, en del af det største internationale forsikringsselskab Allianz, foretager hovedsageligt front crashtests. Her vurderer man skader og rådgiver bilfabrikkerne i, hvordan skadesomfanget kan minimeres. Desuden udarbejder man lakeringstider, som anvendes i alle opgørelsesprogrammer. Også AZT er løbende i dialog med bilfabrikkerne, for at sikre "gode" tider, der sikrer lave forsikringspræmier, oplyser Thomas Krebs.
Kan ikke skære i opgørelser
- Alment er det vigtigt at understrege, at alle tider i programmet skal tages som vejledende, da man kun tager hensyn til en mindre andel varianter og typer af modeller og skader. Det betyder i klar tekst, som det blev udtrykt af DAT-direktøren, at værkstedet skal opgøre det arbejde, de udfører og samtidigt medlevere dokumentation til forsikringsselskabet, der dokumenterer afvigelsen af den variant eller udstyrsmodel, som reparationen skal udføres på, siger Thomas Krebs og tilføjer:
- SKAD anbefaler, at der laves billeder og oprettes 1000-numre for den reparation, som skal gennemføres, hvilket uploades på forsi.dk. Og så kan man fra forsikringsselskabernes side ikke vilkårligt skære i opgørelser, uden at man har set den konkrete skade. Værkstedet til gengæld skal ligeledes opgøre skader korrekt. I tvisttilfælde bør bilejeren involveres.
Debat om urealistiske arbejdstider
Det dårligere klima mellem værksteder og forsikringsselskaber var også på dagsordenen på Automechanika.